Jaha...Vilda gissningar här, tror jag. Nu vet jag inte hur kylsystemet är konstruerat på en V70 men det kan ju knappast skilja nämnvärt rent principiellt jämfört med andra bilar där man har en separat(?) "kylvätskereservoar". Det hela är tänkt att fungera på så sätt att *tada* "kylvätskereservoaren" skall ge utrymme för vätskan att "expandera", förutom att hålla nivån mer eller mindre konstant. Normalt (?) sitter det en grövre slang i botten på reservoaren, det är här kylvätskan rinner in i motorns kylsystem. Normalt sitter det även en mindre/tunnare slang mellan kylaren och reservoaren, det är här eventuellt varmvatten kommer in i reservoaren. Nu när det är bra kallt ute så är det som så att termostaten behöver troligtvis inte öppna,dvs vattnet cirkulerar den "lilla slingan", eller om man så vill, det leds mycket lite/inget kylvatten från motorns utlopp genom kylaren, därav att det förmodligen strömmar in små mängder varmt vatten genom den där lilla slangen till reservoaren. Denna konstruktionsprincip som jag beskrivit finnes på på båda de tyska märken jag kör. Så om du har två slangar till reservoaren, en grövre o en typ som en bränsleslang så lär du ha samma princip i ditt kylsystem. Eller i klartext: Det är full tänkbart att kylarvätskan inte blir varm i reservoaren. Jag bytte för övrigt kylare på min Passat igår, pga att den läckte typ 0.5 liter per 1000 mil. O jag fick stå o varva på tomgång inne i varmgaraget (ca 17 grader) säkert i 20 min för att den undre kylarslangen (motorns utlopp från termostaten) skulle bli ordentligt varm, dvs få termostaten att öppna. När jag var ute o körde en sväng idag så var den undre slangen kall, dvs termostaten öppnar inte/minimalt, och därmed ingen/minimal genomströmmning av varmt kylvatten i kylaren. Behöver jag ens påpeka att vattnet i reservoaren var mer eller mindre kallt, så klart inte iskallt men typ 25-40 grader. Så med andra ord: Det är gissningsvis inget fel alls på ditt kylsystem under rådande väderförhållanden
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure