3400
Sök

Däckbredd - köregenskaper på bana

Tekniker
552 Inlägg
13 januari 2015
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har i dagsläget 245/40r17 bak på min bil. Inför bankörning ska jag köpa mig vassare däck (semislick typ). 245orna kostar nästan 4000/st medans 235or kostar 1000/st.
Hittade även 255or för 1500/st. (Obs att 235 och 255 är samma däckmodell, medans 245 inte ens kommer på fråga att köpa)

Då är min fråga till er erfarna banförare. Hur stor skillnad på grepp och köregenskaper blir det mellan 235 och 255 tror ni? Är det sjukt märkbart? Hur mycket mer av bilen kommer jag kunna utnyttja på banan med de bredare däcken?

Ps. Jag kör 215/40r17 fram och jag har mittmonterad motor.

Tack på förhand

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

1 948 Inlägg
13 januari 2015
#2
Flera faktorer som spelar in faktiskt, till att börja med vad för däck är det du tänkt köpa?
Gissar på federal rs-r (med tanke på priserna du talar om)? Dessa skulle jag verkligen inte vilja klassa som några semislicks, inte ens rdäck.... men det är väl ett prisvärt däck om man ska prova lite bana och även köra däcket till vardags.
Annars rekommenderar jag dig att du köper ett riktigt rdäck, kumho är att föredra fast kräver att man håller koll på däcktrycket.
Toyo r888 är "lättkört" greppar bra även kallt och inte alls lika känsligt för däcktryck som dom flesta andra rdäck dock kräver dessa relativt mycket camber för att funka ordentligt.

Men nu för att försöka svara på din fråga om bredd.
Bredare däck behöver inte vara samma sak som bättre grepp, kan lika gärna vara tvärt om. Ju bredare däck du har dessto svårare blir det att bygga upp värmen i dom speciellt i en lätt bil som din mr2.
Sen spelar ju även bredden fram in, jättebreda däck med massvis med grepp bak och sen 215 breda däck fram då kan det lätt bli väldigt understyrt.... Hur är viktfördelningen på bilen?

Utan att veta något om mr2or så skulle jag rekommendera dig 205 eller 225 runt om och 16" fälg (lägre ofjädrad vikt och billigare däck), då kan du köpa riktiga rdäck dessutom för dryga tusenlappen styck.

Och dina hjulvinklar gör myyyyyycket större skillnad i grepp än däcksbredd så en ordentlig hjulinställning för bana är att rekommendera.
Fast det som "ger mest" är att köra och ha skoj, skit i tiderna. Och försök få med dig en instruktör eller någon som hittar runt banan - det ger snabba varvtider smile
Hoppas du blivit lite klokare.

Tekniker
552 Inlägg
13 januari 2015
Trådstartare
#3
Tack för ruggigt vass information! 215/40 är på gränsen till att passa fram och det är det absolut största som går. Viktfördelningen är 54-46 om jag inte minns fel (54 bak). 16" fälgar har jag faktiskt liggandes så det var ett mycket bra tips! Jag ska kolla på detta. Jag har aldrig kört bana förr så det blir debut iår. Jag har originalupphängning än sålänge vi får se om jag hinner uppgradera till coilovers med ställbar camber. Men då jag endast vill ha riktiga coilovers med ställbar hårdhet också så är det rätt så dyrt så det vet jag inte om jag hinner skaffa innan säsongen..

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

huh?
10 427 Inlägg
13 januari 2015
#4
Hur breda är bakfälgarna då? 8-8,5"?  Kanske går att hitta en optimal bredd för just fälgbredden.


4 822 Inlägg
13 januari 2015
#5
TL_Lifestyle skrev:
Men då jag endast vill ha riktiga coilovers med ställbar hårdhet också så är det rätt så dyrt så det vet jag inte om jag hinner skaffa innan säsongen..

vad menar du med riktiga coilovers?
hur mycket är du berädd att lägga?
här är D2 street coilovers vilka även funkar att köra bana med om man är nybörjare och inte ligger och pressar jätte hårt http://www.streetperformance.se/mr2-89-99-/29000-0
här är D2 track racing coilovers vilka är framtagna för mer seriös racing http://www.streetperformance.se/mr2-89-99-/28175-0
vill man ha andra fjädrar än dom som följer med kitten orginal så är det bara att prata med Patrik eller Erik så hjälper dom dig, dom ligger på backaplan om du vill åka dit kika på dom eller prata med dom.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 948 Inlägg
14 januari 2015
#6
TL_Lifestyle skrev:
Tack för ruggigt vass information! 215/40 är på gränsen till att passa fram och det är det absolut största som går. Viktfördelningen är 54-46 om jag inte minns fel (54 bak). 16" fälgar har jag faktiskt liggandes så det var ett mycket bra tips! Jag ska kolla på detta. Jag har aldrig kört bana förr så det blir debut iår. Jag har originalupphängning än sålänge vi får se om jag hinner uppgradera till coilovers med ställbar camber. Men då jag endast vill ha riktiga coilovers med ställbar hårdhet också så är det rätt så dyrt så det vet jag inte om jag hinner skaffa innan säsongen..

Känn inget tvång att du måste göra uppgraderingarna för att köra på bana. Är oftast roligare att prova bilen INNAN man gör uppgraderingarna för att se skillnaden sen.

Om bilen är framtung så skulle jag inte välja att ha bredare däck bak än fram, 205/45/16 runt om?

För att ställa camber behövs inga riktiga coilovers, räcker med en ställbar topplagring, borde finns på ebay till din bil för under tusenlappen.

Sen är det som någon skriver här ovanför, bredden på fälgen spelar också in, smalare än 7" fälg vill du inte ha till 205or (ju bredare fälg dessto bättre).

Tekniker
552 Inlägg
14 januari 2015
Trådstartare
#7
baltis skrev:
TL_Lifestyle skrev:
Tack för ruggigt vass information! 215/40 är på gränsen till att passa fram och det är det absolut största som går. Viktfördelningen är 54-46 om jag inte minns fel (54 bak). 16" fälgar har jag faktiskt liggandes så det var ett mycket bra tips! Jag ska kolla på detta. Jag har aldrig kört bana förr så det blir debut iår. Jag har originalupphängning än sålänge vi får se om jag hinner uppgradera till coilovers med ställbar camber. Men då jag endast vill ha riktiga coilovers med ställbar hårdhet också så är det rätt så dyrt så det vet jag inte om jag hinner skaffa innan säsongen..

Känn inget tvång att du måste göra uppgraderingarna för att köra på bana. Är oftast roligare att prova bilen INNAN man gör uppgraderingarna för att se skillnaden sen.

Om bilen är framtung så skulle jag inte välja att ha bredare däck bak än fram, 205/45/16 runt om?

För att ställa camber behövs inga riktiga coilovers, räcker med en ställbar topplagring, borde finns på ebay till din bil för under tusenlappen.

Sen är det som någon skriver här ovanför, bredden på fälgen spelar också in, smalare än 7" fälg vill du inte ha till 205or (ju bredare fälg dessto bättre).

Det är sant jag hittade camberplattor på ebay rätt billigt smile blir nog att inhandla det. Och sen blir det troligtvis federal 595 rsr till debutkörningen. Hittar inget tillräckligt billigt annars..

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

1 948 Inlägg
14 januari 2015
#8
TL_Lifestyle skrev:
baltis skrev:
TL_Lifestyle skrev:
Tack för ruggigt vass information! 215/40 är på gränsen till att passa fram och det är det absolut största som går. Viktfördelningen är 54-46 om jag inte minns fel (54 bak). 16" fälgar har jag faktiskt liggandes så det var ett mycket bra tips! Jag ska kolla på detta. Jag har aldrig kört bana förr så det blir debut iår. Jag har originalupphängning än sålänge vi får se om jag hinner uppgradera till coilovers med ställbar camber. Men då jag endast vill ha riktiga coilovers med ställbar hårdhet också så är det rätt så dyrt så det vet jag inte om jag hinner skaffa innan säsongen..

Känn inget tvång att du måste göra uppgraderingarna för att köra på bana. Är oftast roligare att prova bilen INNAN man gör uppgraderingarna för att se skillnaden sen.

Om bilen är framtung så skulle jag inte välja att ha bredare däck bak än fram, 205/45/16 runt om?

För att ställa camber behövs inga riktiga coilovers, räcker med en ställbar topplagring, borde finns på ebay till din bil för under tusenlappen.

Sen är det som någon skriver här ovanför, bredden på fälgen spelar också in, smalare än 7" fälg vill du inte ha till 205or (ju bredare fälg dessto bättre).

Det är sant jag hittade camberplattor på ebay rätt billigt smile blir nog att inhandla det. Och sen blir det troligtvis federal 595 rsr till debutkörningen. Hittar inget tillräckligt billigt annars..

Får rysningar i hela kroppen när jag hör federal rsr big_smile

Vad ska du ha för dimentioner  på däcken? (och vad kostar federalen i den dimentionen?)
Marknaden på rdäck är liten så gäller att veta av vem man ska handla för att få "rätt" priser så kan nog komma med några bra tips. 205 och 225 är 2 st väldigt populära storlekar så där brukar priserna vara bäst.

Edit: har du tänkte köra på dessa däck även till vardags? brukar du bilen dagligen? kommer du köra den även i regn?
Jag rekommenderar dig allafall att skaffa en uppsättning till fälgar (16 eller 15 tum) och sen sko dom med RIKTIGA rdäck, kostar inte mer än 1000-1200 i dom dimentionerna.
Senast redigerat av baltis (14 januari 2015)

Tekniker
552 Inlägg
14 januari 2015
Trådstartare
#9
Jag har två uppsättningar fälgarliggandes 16" och 17". På bilen sitter idag 215/40R17 fram och 245/40R17 bak. Antingen tänker jag köpa mig ett par 235/40R17 federal att slänga på bak (900kr/st) och köra med de michelindäck jag har fram tror dom heter pilot sport. De är typ nya men bakdäcken är slitna.

Andra alternativet är att jag använder mig av 16" fälgarna och monterar 4st federal typ 205/50R16.

Det är min tanke.

Enda firman jag känner till är däckonline.se

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

"Unloaded"
1 557 Inlägg
14 januari 2015
#10
Bättre begagnade slicks = Billigare än all of the above, dock ingen gatlaglighet, men spelar det ingen roll så är det löjligt roligt att åka med slicks. Speciellt när de kostar kaffepengar. Om du inte känner att du absolut måste ha helt nya däck, då är kanske inte slicks det billigaste tongue

"When innovation meets passion!"

1 948 Inlägg
14 januari 2015
#11
TL_Lifestyle skrev:
Jag har två uppsättningar fälgarliggandes 16" och 17". På bilen sitter idag 215/40R17 fram och 245/40R17 bak. Antingen tänker jag köpa mig ett par 235/40R17 federal att slänga på bak (900kr/st) och köra med de michelindäck jag har fram tror dom heter pilot sport. De är typ nya men bakdäcken är slitna.

Andra alternativet är att jag använder mig av 16" fälgarna och monterar 4st federal typ 205/50R16.

Det är min tanke.

Enda firman jag känner till är däckonline.se

Köp michelin däck bak till dina 17" fälgar och sen köper du riktiga rdäck till 16" fälgarna, skicka ett pm till mig så ska jag ge dig lite kontaktuppgifter till några som säljer rdäck till bra priser.

4 822 Inlägg
14 januari 2015
#12
TL_Lifestyle skrev:
Enda firman jag känner till är däckonline.se

dom här har däck till rätt bra priser http://www.camskill.co.uk/

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 948 Inlägg
15 januari 2015
#13
Christian S skrev:
TL_Lifestyle skrev:
Enda firman jag känner till är däckonline.se

dom här har däck till rätt bra priser http://www.camskill.co.uk/

Har för mig att dom slutat skicka till sverige tyvär hmm Går ju iofs att ordna om man köper en hel pall och själv ordnar frakten med t.ex dhl... fast blir ju väldigt omständigt och inte lika billigt längre...

Kumho rdäcken säljer Martin G på Wheelbase till ganska exakt samma priser, kom dock ihåg att det börjar bli dags att beställa årets däck snart han brukar få hem dom i mitten på april.


Sök