2987
Sök

Fruset dörrlås.

30 Inlägg
3 februari 2015
Trådstartare
#1
Tanten har en Skoda Fabia, från 2010.
När det blir kallt så fryser dörrlåset.
Det går att öppna, men sedan när man ska stänga så bara "studsar" dörren.
Jag har smörjt med WD40.
Själva låsbygeln, den som sitter i dörren och ska gripa om bygeln i dörrstolpen, är jävligt seg.
Någon som har en ide om hur jag ska få i ordning på eländet?
Jag har tyvärr inte tillgång till ett garage.
Hoppas att ni fattar vad jag menar.

786 Inlägg
3 februari 2015
#2
Låsspray, men de funkar också börja skärva runt -15 grader, så då brukar jag hålla handen emot självaste låset en stund, Håll nyckeln i handen medans du gör detta, sedan pröva igen å håll på så, Studsningarna vet jag ej va de kan bero på..

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

30 Inlägg
3 februari 2015
Trådstartare
#3
Volvo240Driver skrev:
Låsspray, men de funkar också börja skärva runt -15 grader, så då brukar jag hålla handen emot självaste låset en stund, Håll nyckeln i handen medans du gör detta, sedan pröva igen å håll på så, Studsningarna vet jag ej va de kan bero på..

Det går att låsa upp, men inte att stänga dörren så att den går i lås.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
3 februari 2015
#4
mrsavage skrev:
Tanten har en Skoda Fabia, från 2010.
När det blir kallt så fryser dörrlåset.
Det går att öppna, men sedan när man ska stänga så bara "studsar" dörren.
Jag har smörjt med WD40.
Själva låsbygeln, den som sitter i dörren och ska gripa om bygeln i dörrstolpen, är jävligt seg.
Någon som har en ide om hur jag ska få i ordning på eländet?
Jag har tyvärr inte tillgång till ett garage.
Hoppas att ni fattar vad jag menar.

Dörröppningsmekanismen i dörren har nog frusigt fast. Jag förstår vad du menar med att dörren "studsar", har själv råkat ut för detta fenomen några gånger. Varmgarage är bra då.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (3 februari 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 126 Inlägg
3 februari 2015
#5
Hej!
Råkade ut för "studsande dörr" vid stängning när det blev kallt ute  (omkring 10-15 minusgrader) på min 26 år gamla (men fina) Audi 100 Avant 2,0E för något år sedan.
Då var det vajern som sköter dörröppningen inne i dörren som gick trögt. I mitt fall var det en 1,2mm ståltråd som löpte i nylonhölje som gick trögt. Tog loss dörrsidan och demonterade vajern och gjorde rent med lacknafta och torkade rent så gott det gick,sen fungerade dörren perfekt igen.
Man ska akta sig för att spruta in olja i vajerhöljet då oljan fryser när det är riktigt kallt vilket får till följd att dörren studsar (hur jag vet? -Har gjort det misstaget).


349 Inlägg
3 februari 2015
#6
Det bästa tricket är att sätta munnen mot låset och blåsa varmluft. Det smälter direkt och nu är det bara att stoppa in nyckeln och vrida om smile

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
3 februari 2015
#7
Tanso skrev:
Det bästa tricket är att sätta munnen mot låset och blåsa varmluft. Det smälter direkt och nu är det bara att stoppa in nyckeln och vrida om smile

Det var inte låscylindern det var fel på....

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Yawn...
3 151 Inlägg
3 februari 2015
#8
Fördelen om man smörjer är ju att använda en olja som inte fryser... WD40 börjar frysa vid -21 grader ungefär.


Sök