4222
Sök

Golf mk2 gti dör när den blir varm

8 Inlägg
4 februari 2015
Trådstartare
#1
Tjenare. Jo det är så att jag köpte mig en golf mk2 gti 16v för ganska precis en vecka sedan. Bilen hade stått ett tag men den gick svinbra när jag hämtade den. Efter några dagar så kom det ett problem, jag tog bilen och skulle åka en sväng, allting gick skitbra tills bilen kom upp i temp, bilen började då misstända och smälla i avgasröret, den gick även jäkligt ryckigt.

Nu undrar jag vad det kan vara för fel på den. Jag misstänker att det är något strul med soppapumpen då den lägger av när motorn är varm. Men samtidigt så tycker jag att det är skumt för att om soppapumpen vore trasig då skulle den väll inte fungerat alls eller? jag började då fundera på om de kanske är massa skit i bensinfiltret och om det kan ställa till med dessa problem?
konstigt nog så går bilen hur fint somhelst tills den blir varm och då bara tvär dör den.

är de någon som har haft liknande fel och har löst det eller har någon av er någon aning om vad som kan vara fel?

uppskattar verkligen all hjälp jag får.

mvh Dennis

69 Inlägg
4 februari 2015
#2
Kolla felkoder. Jag gissar på att det är något elektriskt för bränslepumpen ska gå hela tiden, oavsett hur varm motorn är.

Snabb google-sökning gav detta:
"Äldre VW-bilar har ett diagnosuttag som man kan kontrollera felkoder med hjälp av
lampblink.
Med hjälp av en lysdoid och ett motstånd kan du själv läsa av felkoderna.
Diagnoskontakterna sitter under växelspaksdamasken.
Lyft på växelspaksdamasken så ser du 2st kontakter . (Svart/vit)
Plus på dioden ska kopplas till "A2", minus (eller jord) ska kopplas till "C2".
"A1" och "B1" ska kortslutas när tändningen är påslagen i 4 till 5 sek. för att locka
fram blinkningarna.
Dioden lyser först i ca. 2,5 sek. kommer sedan en paus på 2.5sek för att följas av X
antal snabba blink
(ca. 0,5 sek. ett blink en etta, två blink en tvåa osv.) Mellan varje "siffra" är en paus
på ca. 2,5 sek.
För att hoppa till nästa blinkkod kortsluter du "A1" och "B1".
Kontroll och återställning av felminne.
Säkring 17 måste vara hel och alla jordpunkter felfria. Koppla en testledning till gula
anslutningen i diagnosuttaget. Starta motorn låt den gå på tomgång. Ge ej gas för då
visas inte koden. jorda andra änden av testledningen minst 5 sekunder och upphör
sedan. Diagnoslampan blinkar nu. Varje kod består av 4 impulsgrupper med som
mest 4 blinkningar. Mellan grupperna är det paus på 2,5 sek. Upprepas tills
tändningen slås av. Kod 4-4-4-4 betyder att inget fel finnes. För att rensa felminnet
jorda testledningen, tändningen slås på och jordningen får vara kvar minst 5 sek.

Read it out:
1.) With the ignition key on, use a jumper wire to connect terminal 4
(ground) to terminal 15 (L-wire) for _2.5 SECONDS_ and remove the jumper wire.
- 2 -
2.) After one blink of the MIL light (that's the Check Engine Light, folks),
the first 4-digit DTC will be displayed. Approximately one second later, the
MIL will blink the first digit, then pause, blink the second digit, then
pause, and so on.
3.) Once the first DTC has been displayed, reconnect the jumper wire for _2.5
SECONDS_ and then remove it. The second DTC code (if present) will be displayed.
4.) Repeat step 3 until no more codes are displayed (DTC 4-4-4-4 displayed)
NOTE: the 4-4-4-4 code will be represented by four long blinks.
5.) Turn the ignition key off. Erase the DTC codes once all testing and
repairs have been made.

Kod:
4444-no problems.
1231-Vehicle speed sensor. Missing/bad signal, VSS damaged/faulty, speedometer
bad.
2111-RPM sensor. Ignore. this means you're doing the test with the engine off.
2113-Camshaft Position Sensor. Missing/bad signal, wiring or sensor damaged/faulty.
2212-Throttle Position Sensor. OK, I'm just gonna say "usual causes" and
it'll mean, same as 2113, but change the name of the bad item to the current
one, OK? And I'll list additional stuff.
2312-Engine Coolant Temp. Sensor. Usual causes.
2142-Knock Sensor 1. Usual causes, or mounting bolt loose.
2144-Knock Sensor 2. Same.
2342-Heated Oxygen Sensor. No signal, circuit may be open.
2412-Intake air temperature sensor. Usual causes.
2234-Battery Voltage. under 10 or over 16 w/engine running.
2231-Idle Air Control. Wrong speed or too rich or lean. Whack the thing
and/or check for leaks in tubes.
2141-Knock Sensor Control. If the sensor's all right, then the ECM (computer) is
hosed.
2341-Oxygen Sensor Control. Check every single part of the exhaust,
injection, and vacuum systems.
2214-Maximum engine speed reached. Bad signal or incorrect downshift. Learn to
drive, dude.
2314-Engine to Transmission Electrical connection. Auto. Trans ONLY. Check
the wire from ECM pin 18 and TCM (transmission control module) pin 28 for grounds.
2243-Fuel Consumption Signal. ECM wire on pin51 shorted to instrument panel
connector T1e.
2324-Mass Air Flow Sensor. Usual cause, or large intake leak.
2413-Mixture control adjustment. Too lean or rich, check every moving part
in the engine compartment.
2411-EGR temp sensor. usual causes.
3434-Heated Oxy sensor relay. VR6 ONLY. Check circuit.
4311-Secondary Air Injection Solenoid Relay. Check wires and relay.
4313-Ditto, but a valve instead of relay.
4332-ECM Final Output Stage. Wow. First check the connections to the ECM
itself. Then check EVERY SINGLE THING ON THE ENGINE that hooks up to a wire
of any sort. I was exaggerating the other times I said this, but this is for
real. This is probably a bad ECM.
4343-Evap Canister Purge Regulator Valve. usual causes.
4411-4414 and 4421-4422 (VR6)-Fuel Injectors 1-6. Wiring or injector bad.
- 3 -
But I got this for every single injector on my GLX, and they were fine, so
maybe this code pops up if you run the tests for too long with the motor off.
4431-Idle Air Control Valve. Whack the thing, check for air leaks, check EGR.
4433-Fuel Pump Relay. Check relay or wiring shorted to positive.
4312- EGR Vacuum Regulator Solenoid Valve. Valve or wiring bad.
1111-ECM. Sorry, dude. Replace it. "

7 Inlägg
5 februari 2015
#3
Kan även vara en bra idé att lossa fördelarlocket och ställa en hårfön/värmepistol som får blåsa en stund i fördelaren samtidigt som man tar in fördelarlocket i värmen och torkar ur det med papper. Gnugga med sandpapper om det verkar vara dålig kontakt i fördelarlocket och på rotorn.
Föreställer mig att det kan ligga is någonstans i fördelaren som tinar upp när motorn blir varm, och fukt i fördelaren vet jag av erfarenhet att det inte är roligt.


Sök