3286
Sök

Saab 9-3 äter bromsbelägg?

174 Inlägg
5 februari 2015
Trådstartare
Hejsan!
bytta nyligen skivor och bromsbelägg bak på min Saab 9-3 03. nu tre veckor senare har jag märkt att vänsterbak fälg är full i bromsdam och halva beläggen är borta. har max åkt 150 mil.

vad kan detta bero på?

när jag bytta beläggen använde jag ett specialverktyg för att skruva in kolven, dock gick det lite trögt men fick in den helt. smörjde även upp glidpinnarna.

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

2 845 Inlägg
5 februari 2015
Kolv som kärvar så bromsarna ligger på, alt. handbroms som kärvar om du har handbromsen i oket?

2 306 Inlägg
5 februari 2015
Kärvande ok? Lyft upp bilen och kolla om hjulet går fritt när du snurrar på det för hand.

174 Inlägg
5 februari 2015
Trådstartare
uhlin skrev:
Kolv som kärvar så bromsarna ligger på, alt. handbroms som kärvar om du har handbromsen i oket?

har handbromsen på oket ja! tack för tipset kan det kanske vara det staget som kärvar?

om kolven kärvar hur gör jag för att renovera den isåfall?

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

4 468 Inlägg
5 februari 2015
man köper ett nytt ok.

2 845 Inlägg
5 februari 2015
zzr94092 skrev:
man köper ett nytt ok.

Eller så smörjer man upp det som sitter där, motionerar det, klämmer ut kolven med bromspedalen och sen på med olja (bromsolja) innanför damasken, och in med den igen och håller på så tills det går lätt.
Men kläm inte ut kolven för långt så den hoppar ur, då blir det jobbigt.

Apropå handbromsen så ska staget gå helt tillbaka lätt och smidigt. Kan även va wiren som kärvar.
Senast redigerat av uhlin (5 februari 2015)

Sök