2604
Sök

VW Passat 1.8 -98. Ej turbo. Varnar för dåligt oljetryck.

28 Inlägg
6 februari 2015
Trådstartare
#1
Tjena,
Jag har en Passat 1.8 (utan turbo) årsmodell 98.

För ca 1,5-2 veckor sen så började lampan för lågt oljetryck blinka och då var jag utanför statoil nästan så jag köpte olja och fyllde på. Idag när jag åkte till Västerås så började lampan blinka igen, nästan precis när jag kom in i stan. Efter några sekunder så slutade den blinka och det var lugnt ett par minuter sen började den blinka igen. Jag hade inte direkt plats att stanna på så körde tills jag kom till parkeringshuset jag skulle till.

I parkeringshuset så kollade jag oljan.. på mätstickan så såg jag bara olja på ena sidan av stickan.. Men den var ungefär i mitten mellan max och min, men jag hade lite mindre än en halv liter kvar i en dunk i bilen så fyllde på det och lampan lyste inge mer på hela vägen hem.

När jag skulle checka ut ur parkeringshuset senare och drog ner rutan för att köra in mitt kort så hörde jag värsta ventilknackningarna. Jag har haft ventilknackningar kanske sen jag köpte bilen förra året men bekanta som kan mer om bilar än mig har sagt att det inte är något större fara och att det är ganska vanligt på Passat. Brukar ha knackningar varje gång jag startar bilen men sen slutar det efter att ja börjat köra med bilen och att den lät mycket nu tror jag kan vara för att det ekade så mycket i ett stort tomt parkeringshus.

De ända körningar jag kör med bilen egentligen är fram och tillbaka till jobbet, och det är knappt så motorn hinner bli varm innan jag kommer fram.

Jag var inne på Biltema och köpte ett oljefilter då en bekant skrev på FB att jag skulle byta olja och oljefilter men ville testa göra ett inlägg iaf.
Om jag ska byta olja, hur mycket och vilken olja ska jag ta?
Jag bytte olja och oljefilter i somras och då tog jag Delsyntet 10-40 tror jag.

//Andreas

/ Redigerat rubrik. HS.
Senast redigerat av Hybridsmurfen (8 februari 2015)

Trucker
1 414 Inlägg
6 februari 2015
#2
En halvsyntet 10-40w från biltema funkar utmärkt..

Om den inte läcker så verkar den förbruka en massa olja..
Ventilknack är väl inget vidare, en dag så kanske du hör ordentligt rassel med och blir ståendes :-P

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

28 Inlägg
6 februari 2015
Trådstartare
#3
Asså jag har inte sett nåt under bilen, alltså nån pöl lr nåt. Men när jag bytte olja i somras så körde jag Castrol delsyntet 10/40 och den fungerade bra bilen. Men drog lite olja iaf men behövde inte fylla på på kanske 8-9 månader.

Jag ska testa byta olja sen ska ja fixa en kontakt till bakdörren... (var tvungen att byta bakdörr förut).. har inge el i den nu bara... sen ska ja kränga skiten tongue

Evildan
7 februari 2015
#4
wazee skrev:
Asså jag har inte sett nåt under bilen, alltså nån pöl lr nåt. Men när jag bytte olja i somras så körde jag Castrol delsyntet 10/40 och den fungerade bra bilen. Men drog lite olja iaf men behövde inte fylla på på kanske 8-9 månader.

Jag ska testa byta olja sen ska ja fixa en kontakt till bakdörren... (var tvungen att byta bakdörr förut).. har inge el i den nu bara... sen ska ja kränga skiten tongue

Hur många mil har du kört på den tiden? Någon kanske kör 20mil/månad medans någon annan 300mil/månad.
En oljeförbrukning om 1liter/100mil är enligt VW helt godtagbart.

28 Inlägg
8 februari 2015
Trådstartare
#5
På dessa två veckor sen första gången lampan började lysa så kanske ja hade kört... 20 mil lr nåt

Golle
448 Inlägg
8 februari 2015
#6
Till 99% säkerhet så är det silen i oljepickupen som är full med skräp. Väldigt vanligt fel på 1.8 vag motorer.
Ta bort oljetråget och byt den innan du kör något mer. Väldigt lätt jobb då tråget går att ta ner utan att lyfta ur motorn.

James May: In other news.... I've fitted a fan!

Forummoderator
18 013 Inlägg
8 februari 2015
#7
WilYawn skrev:
Till 99% säkerhet så är det silen i oljepickupen som är full med skräp. Väldigt vanligt fel på 1.8 vag motorer.
Ta bort oljetråget och byt den innan du kör något mer. Väldigt lätt jobb då tråget går att ta ner utan att lyfta ur motorn.

Fan, det glömde jag... Drar den mycket olja om silen är tät?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Golle
448 Inlägg
9 februari 2015
#8
Hybridsmurfen skrev:
Fan, det glömde jag... Drar den mycket olja om silen är tät?

Nä, men eftersom den varnar för lågt oljetryck så är det garanterat silen som är tät. Är ett välkänt designfel på dessa motorer. Knackningarna beror på att det inte kommer upp tillräckligt med olja till lyftarna.

http://motorarzt.com/audi-and-vw-1-8t-o … -problems/
Senast redigerat av WilYawn (9 februari 2015)

James May: In other news.... I've fitted a fan!

163 Inlägg
9 februari 2015
#9
wazee skrev:
I parkeringshuset så kollade jag oljan.. på mätstickan så såg jag bara olja på ena sidan av stickan..

Om jag förstår detta rätt var ena sidan av stickan torr? Då betyder ju det du ser på andra sidan stickan ingenting eftersom stickan bevisligen inte varit nersänkt i oljan som finns i tråget eftersom den då hade varit blöt runt hela? Har du verkligen kollat oljan noga?

Låt bilen stå över natten om oljan är kall och trög, eller typ 5 minuter om oljan är helt varmkörd. Torka av stickan noga med papper flera gånger så den är helt torr, sen doppar du stickan, annars får du inget mätresultat som är att lita på.

Om stickan bara är blöt på ena sidan, brukar det vara olja som skrapats av mot stickan från oljesticksröret på stickans väg neråt då röret ofta är böjt och stickan är rak.

Om oljenivån är okej finns några alternativ:
1. Mät oljetrycket med en riktig mätare för att ta reda på om trycket verkligen är för lågt (bästa alternativet)
2. Prova byta oljetryckskontakten om den är hyfsat billig (har bytt såna på passater förut som var trasiga och då varnade bilen för lågt oljetryck, så att det GARANTERAT skulle vara tät sil på en VAG 1.8 är fel då jag har personlig erfarenhet av motsatsen)
3. Prova byt olja + filter (oljan kan vara utspädd så den blir för tunn när den är varm, eller filtret kan vara för tätt)
4. Ta ner tråget och kolla silen (lite jobbigt så jag skulle inte göra det i onödan, skulle helst mäta trycket först för det är betydligt enklare att göra)



Sök