3236
Sök

Laddlampan lyser konstant, starkare med fler elbrukare

11 Inlägg
30 december 2014
Trådstartare
#1
Hej!

Har ett problem med sommarbilen, Opel Commodore GS/E -75.

Laddlampan lyser hela tiden med motorn igång. Den lyser starkare desto fler elbrukare är på.
Dessutom har motorn elektronisk insprutning så med fler elbrukare på (speciellt helljuset/extraljusen), börjar motorn hacka och känns mer slö.
Detta märks även på tomgång. Med inga elbrukare på samt lyset av ligger tomgången stabilt på ca 1000 varv, men slår man på lyset så går varvtalet ner en aning till kanske 700-800. Varvtalet "kommer och går", kan ligga på 700 några sekunder och går upp till 1000 några sekunder o.s.v. Desto fler elbrukare = lägre varvtal.

Har mätt på både generatorn och batteriet och det laddar som det ska, har provat slipa kontakterna/kabelskorna på generatorn men det gjorde ingen skillnad.

Kan det vara jordfel? I så fall var ska man leta?

mvh//


11 Inlägg
23 februari 2015
Trådstartare
#2
Någon som har en aning?


2 845 Inlägg
23 februari 2015
#3
GummiFace skrev:
Hej!

Har ett problem med sommarbilen, Opel Commodore GS/E -75.

Laddlampan lyser hela tiden med motorn igång. Den lyser starkare desto fler elbrukare är på.
Dessutom har motorn elektronisk insprutning så med fler elbrukare på (speciellt helljuset/extraljusen), börjar motorn hacka och känns mer slö.
Detta märks även på tomgång. Med inga elbrukare på samt lyset av ligger tomgången stabilt på ca 1000 varv, men slår man på lyset så går varvtalet ner en aning till kanske 700-800. Varvtalet "kommer och går", kan ligga på 700 några sekunder och går upp till 1000 några sekunder o.s.v. Desto fler elbrukare = lägre varvtal.

Har mätt på både generatorn och batteriet och det laddar som det ska, har provat slipa kontakterna/kabelskorna på generatorn men det gjorde ingen skillnad.

Kan det vara jordfel? I så fall var ska man leta?

mvh//

Vad har du mätt med för nåt? Säker på att instrumentet visar rätt? Vad fick du fram för volt då du mätte.
Avstängd motor respektive motor igång, med strömförbrukare på.

Tycker det låter som om den inte laddar som den ska

11 Inlägg
23 februari 2015
Trådstartare
#4
uhlin skrev:
Vad har du mätt med för nåt? Säker på att instrumentet visar rätt? Vad fick du fram för volt då du mätte.
Avstängd motor respektive motor igång, med strömförbrukare på.

Tycker det låter som om den inte laddar som den ska

Mätte i somras med en multimeter, visade ungefär 13.5 V med motor och lysen på.

När bilen kommer ur vinter-idet till våren kan jag mäta igen på både batteriet och generatorn, med/utan motor igång, med/utan strömbrukare.

Om det nu visar sig att det är laddfel, är det ny generator/kol som gäller?


409 Inlägg
23 februari 2015
#5
GummiFace skrev:
uhlin skrev:
Vad har du mätt med för nåt? Säker på att instrumentet visar rätt? Vad fick du fram för volt då du mätte.
Avstängd motor respektive motor igång, med strömförbrukare på.

Tycker det låter som om den inte laddar som den ska

Mätte i somras med en multimeter, visade ungefär 13.5 V med motor och lysen på.

När bilen kommer ur vinter-idet till våren kan jag mäta igen på både batteriet och generatorn, med/utan motor igång, med/utan strömbrukare.

Om det nu visar sig att det är laddfel, är det ny generator/kol som gäller?

det är för lite 13,6volt minst brukar vara ett bra riktmärke närmare 14 volt är bättre.

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

329 Inlägg
23 februari 2015
#6
den laddar på tok för lite.. byt kol



Sök