3421
Sök

Nya däck tar i

20 Inlägg
24 mars 2015
Trådstartare
#1
Halloj, köpte ett par fälgar/däck i helgen och monterade dem.
Bara det att nu när jag har kört lite så märker jag att den tar i när man svänger nästan fult ut.
Har bytt från 205 till 225 men kan det verkligen gör så mycket?
Är det lättast att köpa spacers då eller finns det andra alternativ?

// Oliver

huh?
10 427 Inlägg
24 mars 2015
#2
Kan ju även bero på om du har bytt fälgar och om du har annan fälgbredd och inpressningsdjup/ET på nya fälgarna.


20 Inlägg
24 mars 2015
Trådstartare
#3
steifan skrev:
Kan ju även bero på om du har bytt fälgar och om du har annan fälgbredd och inpressningsdjup/ET på nya fälgarna.

Jo tänkte på det, så det enklaste är spacers antar jag..?

239 Inlägg
24 mars 2015
#4
Precis som tidigare person skrev så kan det också bero på offseten på fälgarna.

Vad hade du tidigare och vad har du nu för fälgar? Offest & tum då?


20 Inlägg
24 mars 2015
Trådstartare
#5
Haziza87 skrev:
Precis som tidigare person skrev så kan det också bero på offseten på fälgarna.

Vad hade du tidigare och vad har du nu för fälgar? Offest & tum då?

Jag hade original Volvo fälgar 205-55-r16 och bytta till Cassiopeia 225-45-r17

Har inte riktigt koll på vad offseten betyder..

10 163 Inlägg
24 mars 2015
#6
OliverKjellberg skrev:
Haziza87 skrev:
Precis som tidigare person skrev så kan det också bero på offseten på fälgarna.

Vad hade du tidigare och vad har du nu för fälgar? Offest & tum då?

Jag hade original Volvo fälgar 205-55-r16 och bytta till Cassiopeia 225-45-r17

Har inte riktigt koll på vad offseten betyder..

Inga problem med dom fälgarna dock tar det i i innerskärmarna vid fullt ratt utslag (tror man kan byta styr stoppet) så man inte kan svänga lika mycket.

dock så brukar s60 v70 av din generation ta i vid fullt ratt utslag med lite större fälgar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

20 Inlägg
24 mars 2015
Trådstartare
#7
Djo skrev:
OliverKjellberg skrev:
Haziza87 skrev:
Precis som tidigare person skrev så kan det också bero på offseten på fälgarna.

Vad hade du tidigare och vad har du nu för fälgar? Offest & tum då?

Jag hade original Volvo fälgar 205-55-r16 och bytta till Cassiopeia 225-45-r17

Har inte riktigt koll på vad offseten betyder..

Inga problem med dom fälgarna dock tar det i i innerskärmarna vid fullt ratt utslag (tror man kan byta styr stoppet) så man inte kan svänga lika mycket.

dock så brukar s60 v70 av din generation ta i vid fullt ratt utslag med lite större fälgar.

Ja det är just så det är, ska jag svänga fult så tar det i..

4 467 Inlägg
24 mars 2015
#8
vilka styrstopp har du? finns tre olika som sätts på länkarmen.

20 Inlägg
24 mars 2015
Trådstartare
#9
zzr94092 skrev:
vilka styrstopp har du? finns tre olika som sätts på länkarmen.

Öh hur vet man det? Kan inget alls om styrning o grejer.. :p

1 354 Inlägg
24 mars 2015
#10
Asså det tar i med 225 på S60/ V70 från -00. Antingen byter du styrstopp eller lever med det, det låter värre än vad det är. Hur ofta rattar du fullt liksom?

20 Inlägg
24 mars 2015
Trådstartare
#11
Mack855 skrev:
Asså det tar i med 225 på S60/ V70 från -00. Antingen byter du styrstopp eller lever med det, det låter värre än vad det är. Hur ofta rattar du fullt liksom?

Jo men om jag monterar spacers så ska jag väl kunna ratta fult? Skönt o ha det fritt när man ska parkera osv..

huh?
10 427 Inlägg
24 mars 2015
#12
Kolla info om fälgarna här:
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ … all/Manual

"+ Utslagsbegränsare1


S80: Behövs ej om bilen är levererad från fabrik med däck bredare än 215 mm. S60, V70: Behövs ej om bilen är levererad från fabrik med däck bredare än 205 mm."


1 354 Inlägg
25 mars 2015
#13
Monterar du spacers så är det inga problem smile

471 Inlägg
25 mars 2015
#14
Min T5:a levererades med Sentinal  7,5 x 17 ET49 från fabrik och med 225/45-17 -däck.
Så jag antar att det sitter styrstoppar på den ,för det tar inte i innerskärmarna.


10 163 Inlägg
25 mars 2015
#15
Inte svårare bytta styrstoppet än montera spacers.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

4 467 Inlägg
25 mars 2015
#16
dom svarta stoppen är  dom "största"
Styrstoppsrulle för länkarm
Art n:r Autoexperten.   16-27097
Pris. 113.-
Åtgår 1 st per sida.
Men är bilen sänkt så kommer det att ta i lite ändå..
















Typ av upphängning: Gummimetall-lager 

Allmän information

För bilar med däck dim. 225/45, 225/50, 225/55 och 235/45

Kortinformation

Svartta"
Senast redigerat av zzr94092 (25 mars 2015)

4 822 Inlägg
26 mars 2015
#17
Loci skrev:
Min T5:a levererades med Sentinal  7,5 x 17 ET49 från fabrik och med 225/45-17 -däck.
Så jag antar att det sitter styrstoppar på den ,för det tar inte i innerskärmarna.

det sitter utslagsbegränsare på alla, det finns 3 olika och vilka som sitter beror på vilken fälgar bilen levererades med ifrån fabriken.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

7 439 Inlägg
29 mars 2015
#18
Är det inte mycket enklare att låta bli att svänga "fult".roll


Sök