Evildan skrev:
it_mutt skrev:
marcus80 skrev:
Vet inte hur du fått fram att en a6 på 170hk kan dra 0,8. Hade själv en a6 2.4 och en A4 v6 2.4 och dom drog över litern. Och dom är allt annat än kvicka.
Så något med turbo är att föredra.
Inga problem alls.
Sommarhalvåret snittar jag (med cvt-lådan) 0,75-0,8 över en tank (tank efter tank efter...and so on), vinterhalvåret ~1dl mer. De andra två bilarna i familjen/släkten ligger i samma område gällande förbrukningen.
Något fartvidunder är det då iaf inte.
- - Edit - -
Noterade nu att du kört quattro tidigare, så ja, jag låter förklaringen finnas där.
- - - - - - - - - -
4.2:an som någon drog upp i tråden är ju däremot en trevlig bil, men, dyr att köra. Och tyvärr är det ju inte helt ovanligt att tiptroniclådorna strular. Men, får man tag i en med "hel och välfungerande låda" och sköter den, så är det inte alls någon tråkig bil. Ja förutom möjligen när man ska tanka då
4.2 anser även jag är en rätt trevlig motor, dock upplevde jag bottenregistret klent jämfört med en jämnstor MB V8 när jag åkte D2 A8 4.2 -99.
Törstiga? Inte då, dom vill sällan ha över 14l/100km blandad körning.
Lådorna är som du skriver väldigt trevliga när dom fungerar, men det är väldigt vanligt att dom gör just raka motsatsen.
Ett kvitto liggandes i min 4.2 påvisade att kamremsbyte gjordes 2004 vid 12000mil på auktoriserad firma i Dalarna, det var en nätt summa om 24000kr inkl vattenpumpsbyte såklart.
Allt är ju relativt om vad som är "törstigt"
Det går givetvis att köra "mer" och mindre ekonomiskt även med den bilen. Problemet är väl just med en "sån bil", att den kanske inte inbjuder till att köra som om man hade ägg under foten
Tycker det låter som ett alldeles ypperligt pris, det är ju i krokarna av vad man ger för hela bilen, bara att byta kärra när det är dags istället
Senast redigerat av it_mutt (3 april 2015)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!