3520
Sök

Volvo 740 -90 - startar inte ibland.

6 Inlägg
2 april 2015
Trådstartare
Hejan.

Jag har en Volvo 740 från - 90 som går hur bra som helst när den väl startar, men ungefär en gång på 30 så är den helt sten död. Dom gångerna bilen inte går igång så har bilen perfekt gnista.

Det jag gjort på bilen är bytt slutsteg, bytt bränslepumsrelä, givaren på sprängkåpan, backventil på pumpen, relälet till spridarna och styrenheten...

När bilen inte startar så drar man ut bränslepumsreläet och stoppar i det igen vips så startar den perfekt. Har bytt relä två gånger, har kollat så inga kablar är slitna eller glappar. Det kvittar om det är lite eller mycket bensin i bilen.

HJÄLP!
Senast redigerat av Retepoj12 (2 april 2015)

111 Inlägg
2 april 2015
Kolla så att du har bra kontakt på polerna till batteriet. Hade samma problem på mina första bil.

6 Inlägg
2 april 2015
Trådstartare
Ja, men nu går ju bilen runt hur bra som helst och har bra gnista så antar att det är bra kontaktp på batteriet.

111 Inlägg
2 april 2015
Retepoj12 skrev:
Ja, men nu går ju bilen runt hur bra som helst och har bra gnista så antar att det är bra kontaktp på batteriet.

Det gjorde min bil också. Sen helt plötsligt så hände absolut ingenting när man vred om nyckeln. Det är iaf en enkel grej att fixa!

6 Inlägg
3 april 2015
Trådstartare
Ingen som kan komma på något?

360 Inlägg
3 april 2015
Retepoj12 skrev:
Ingen som kan komma på något?

Försökra dig om att batteripolerna sitter ordentligt åtdragna, om dom inte sitter åt händer det ingenting när man vrider på nyckeln. Ingen ärg får finnas på polerna.

hände mig en gång att bilen bara stannade, hände ingenting när jag vred på nyckeln, jordkabeln låg bara på, drog åt den och vips allt fungerade.
Senast redigerat av Samuel3 (3 april 2015)

6 119 Inlägg
3 april 2015
Hej!
Misstänker bränslepumpen! Eller har du två pumpar?

167 Inlägg
3 april 2015
Misstänker också bränslepumpen. Lyssna när du vrider på tändningsläget om det surrar eller inte. Bpumpen hörs tydligt på 740 i vanliga fall. Surrar det inte frpn pumpen baktill nästa gång den inte startar så vet du.

6 Inlägg
7 april 2015
Trådstartare
Inte pumpen. Någon som vet vad det kan vara?

6 Inlägg
7 april 2015
Trådstartare
Bytt.

360 Inlägg
7 april 2015
Pumpen kan spöka sådär som du beskriver. Elektriska pumpar kan hoppa igång och gå som de ska, sen en annan dag stendött. En mekanisk pump hade tidigt tecken på ålderdom innan den var slut.

Kan säga säkert att det inte är några stora problem.

6 119 Inlägg
8 april 2015
Hej!
Om du har bytt Hallgivare så skulle jag ändå kolla bakre pumpen igen.
Det är inte säkert att den funkar till 100%.
Kolla vad jag skrivit tidigare om ärgade sladdanslutningar på tanklocket!
Det felet hade brorsan på sin -87:a 745!

Sök