2968
Sök

Köpa tyskimporterad bil miltal?

6 Inlägg
11 april 2015
Trådstartare
#1
Har varit och kikat på en BMW 318 som nyligen är tyskimporterad. Den ägs privat och är importerad av han själv, han påstår att han köpt den av en bekant ifrån tyskland. Ringer ju lite varningsignaler när han importerat den privat och direkt vill sälja den. Säljs däremot genom en bilfirma som han jobbar på. Jag har slagit på regnummret på carfax men hittar inga uppgifter om miltal ifrån tyskland.

Går det att få fram några uppgifter som kan garantera miltalet ifrån tyskland?
Det finns tidigare trådar om detta men hittade inget vettigt svar.

Of World
3 369 Inlägg
11 april 2015
#2
vad långt har den gått enligt mätaren då? samt årsmodell?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

6 Inlägg
11 april 2015
Trådstartare
#3
Gått cirka 13k fin i kaross lite lacksläpp i fronten inte mycket repor, nån enstaka buckla men aningens sliten i inredningen på förararsätet inte helskinn, troligtvis nån businessclass inredning eller vad den kan kallas.  Kanske är vanligt att det blir så efter 13k mil vad vet jag. Årsmodell 2006 uttagen 2006-12. Carfax kunde iallafall garantera när den var uttagen i tyskland så det kan stämma. Det är en cab så kan vell vara troligt miltal.

Of World
3 369 Inlägg
11 april 2015
#4
horvath skrev:
Gått cirka 13k fin i kaross lite lacksläpp i fronten inte mycket repor, nån enstaka buckla men aningens sliten i inredningen på förararsätet inte helskinn, troligtvis nån businessclass inredning eller vad den kan kallas.  Kanske är vanligt att det blir så efter 13k mil vad vet jag. Årsmodell 2006 uttagen 2006-12. Carfax kunde iallafall garantera när den var uttagen i tyskland så det kan stämma. Det är en cab så kan vell vara troligt miltal.

låter mer som en 20k mil+.. om inte mer

Men finns det inga dokument på service eller dylikt som kan styrka mätarställningen?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

6 Inlägg
11 april 2015
Trådstartare
#5
opel_vectra_gts skrev:
horvath skrev:
Gått cirka 13k fin i kaross lite lacksläpp i fronten inte mycket repor, nån enstaka buckla men aningens sliten i inredningen på förararsätet inte helskinn, troligtvis nån businessclass inredning eller vad den kan kallas.  Kanske är vanligt att det blir så efter 13k mil vad vet jag. Årsmodell 2006 uttagen 2006-12. Carfax kunde iallafall garantera när den var uttagen i tyskland så det kan stämma. Det är en cab så kan vell vara troligt miltal.

låter mer som en 20k mil+.. om inte mer

Men finns det inga dokument på service eller dylikt som kan styrka mätarställningen?

Kollade lite i serviceboken miltalen där såg ut att stämma. Någon annan dokumentation fanns inte.
Ska ha gått cirka 1600 mil per år.
Senast redigerat av horvath (11 april 2015)

17 Inlägg
11 april 2015
#6
Om det inte känns rätt.
Köp den inte.

6 Inlägg
11 april 2015
Trådstartare
#7
pim_pim skrev:
Om det inte känns rätt.
Köp den inte.

Där har du nog säkert rätt.

108 Inlägg
12 april 2015
#8
Har inte alla nyare bmw key reader? Ska lagras info i nyckeln så om du vill ha reda på servicar och miltal så ta nyckeln och åk till en bmw verkstad så borde du ju kunna få fram infon du söker. Någon får gärna säga om detta stämmer smile


7 274 Inlägg
12 april 2015
#9
Be en bmw verkstad kolla upp historiken från Tyskland om du inte ringer dom själva och anger chassinumret.


716 Inlägg
12 april 2015
#10
Ring bmw å säg att du eventuellt ska köpa den bilen och att den är importerad och ägaren inte har någon historik. Fråga om dom kan se någon historik från Tyskland. Så gjorde jag när jag köpte min karbonsvarta 525a. Om dom inte hittar nått så e den säkert/kanske skruvad (hade jag utgått från), tysken har isåfall använt privata verkstäder för å serva och miltalen lagras då inte hos bmw. Beroende på vad det är för nyckel så sparas miltalen i den.


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
12 april 2015
#11
det viktigaste är nog inte milen utan hur bilen känns..

kört bilar som gått lite och varit totalt slutkörda

och kört långmilare som man inte ens kan tro att dom gått hälften av vad dom gått..

rekordet är en 945:a som gått 65K  hade jag inte vetat om det hade jag gissat på högst 10K om det inte varit för att bussningarna till växelspaken varit glappa.

men bmw bör se hur långt den gått. förutsatt att ingen är smart och skruvar ner den mellan servicarna och gör varannan själv tex.  då är det omöjligt att ta reda på det.

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
12 april 2015
Trådstartare
#12
Krist skrev:
Ring bmw å säg att du eventuellt ska köpa den bilen och att den är importerad och ägaren inte har någon historik. Fråga om dom kan se någon historik från Tyskland. Så gjorde jag när jag köpte min karbonsvarta 525a. Om dom inte hittar nått så e den säkert/kanske skruvad (hade jag utgått från), tysken har isåfall använt privata verkstäder för å serva och miltalen lagras då inte hos bmw. Beroende på vad det är för nyckel så sparas miltalen i den.

Okej jag har ju chassinummer så då ska ju det vara ett alternativ. Är det någonting som bmw erbjuder gratis? Blir desto svårare att ta bilnyckeln till en bmw verkstad innan jag köpt den.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
12 april 2015
#13
horvath skrev:
Krist skrev:
Ring bmw å säg att du eventuellt ska köpa den bilen och att den är importerad och ägaren inte har någon historik. Fråga om dom kan se någon historik från Tyskland. Så gjorde jag när jag köpte min karbonsvarta 525a. Om dom inte hittar nått så e den säkert/kanske skruvad (hade jag utgått från), tysken har isåfall använt privata verkstäder för å serva och miltalen lagras då inte hos bmw. Beroende på vad det är för nyckel så sparas miltalen i den.

Okej jag har ju chassinummer så då ska ju det vara ett alternativ. Är det någonting som bmw erbjuder gratis? Blir desto svårare att ta bilnyckeln till en bmw verkstad innan jag köpt den.

nyckeln säger väldigt lite om mätaren är skruvad.. dom fixar inte bara så mätarställningen blir lägre utan dom fixar så det inte går att se någonstans inkl serviceböcker när dom håller på och mekar mätare.
bara märkesverkstäderna som har historik på hur det verkligen ser ut. detta förutsätter att ingen mekar mätare mellan servicearna för då är det kört

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
12 april 2015
Trådstartare
#14
Growe skrev:
horvath skrev:
Krist skrev:
Ring bmw å säg att du eventuellt ska köpa den bilen och att den är importerad och ägaren inte har någon historik. Fråga om dom kan se någon historik från Tyskland. Så gjorde jag när jag köpte min karbonsvarta 525a. Om dom inte hittar nått så e den säkert/kanske skruvad (hade jag utgått från), tysken har isåfall använt privata verkstäder för å serva och miltalen lagras då inte hos bmw. Beroende på vad det är för nyckel så sparas miltalen i den.

Okej jag har ju chassinummer så då ska ju det vara ett alternativ. Är det någonting som bmw erbjuder gratis? Blir desto svårare att ta bilnyckeln till en bmw verkstad innan jag köpt den.

nyckeln säger väldigt lite om mätaren är skruvad.. dom fixar inte bara så mätarställningen blir lägre utan dom fixar så det inte går att se någonstans inkl serviceböcker när dom håller på och mekar mätare.
bara märkesverkstäderna som har historik på hur det verkligen ser ut. detta förutsätter att ingen mekar mätare mellan servicearna för då är det kört

Är det någon större chans att man blir blåst om man köper en tyskimporterad bmw eller om man köper en svensksåld, erfarenhet av detta?

6 126 Inlägg
12 april 2015
#15
Hej!
Jag tog hem en 3,2lit Audi TT roadster från Tyskland för fyra år sedan som gått ca 8800mil och då flög jag ner och kollade på bilen som fanns hos en stor Audi försäljare (Graff_Hardenberg) i Offenburg 25mil söder om Frankfurt. I och med att försäljaren var en Audifirma så kände jag mig trygg. Bilen togs sedan hem via en speditionsfirma.
Hittills har bilen fungerat perfekt.
Så om man "känner" att bilen är bra så ser jag inget fel på att köpa Tyskimporterad.
I ditt fall säger du att sätena är slitna efter 13000mil och att fanns en buckla och lacksläpp, då böjar man ju dra örona åt sig...


716 Inlägg
12 april 2015
#16
horvath skrev:
Krist skrev:
Ring bmw å säg att du eventuellt ska köpa den bilen och att den är importerad och ägaren inte har någon historik. Fråga om dom kan se någon historik från Tyskland. Så gjorde jag när jag köpte min karbonsvarta 525a. Om dom inte hittar nått så e den säkert/kanske skruvad (hade jag utgått från), tysken har isåfall använt privata verkstäder för å serva och miltalen lagras då inte hos bmw. Beroende på vad det är för nyckel så sparas miltalen i den.

Okej jag har ju chassinummer så då ska ju det vara ett alternativ. Är det någonting som bmw erbjuder gratis? Blir desto svårare att ta bilnyckeln till en bmw verkstad innan jag köpt den.

Yess, bmw erbjuder det gratis. Om en bmw verksta inte ger ut, så ringa nästa. I mitt fall gav inte segeltorp ut något så ja fick ringa Jönköping 😛...


716 Inlägg
12 april 2015
#17
Growe skrev:
horvath skrev:
Krist skrev:
Ring bmw å säg att du eventuellt ska köpa den bilen och att den är importerad och ägaren inte har någon historik. Fråga om dom kan se någon historik från Tyskland. Så gjorde jag när jag köpte min karbonsvarta 525a. Om dom inte hittar nått så e den säkert/kanske skruvad (hade jag utgått från), tysken har isåfall använt privata verkstäder för å serva och miltalen lagras då inte hos bmw. Beroende på vad det är för nyckel så sparas miltalen i den.

Okej jag har ju chassinummer så då ska ju det vara ett alternativ. Är det någonting som bmw erbjuder gratis? Blir desto svårare att ta bilnyckeln till en bmw verkstad innan jag köpt den.

nyckeln säger väldigt lite om mätaren är skruvad.. dom fixar inte bara så mätarställningen blir lägre utan dom fixar så det inte går att se någonstans inkl serviceböcker när dom håller på och mekar mätare.
bara märkesverkstäderna som har historik på hur det verkligen ser ut. detta förutsätter att ingen mekar mätare mellan servicearna för då är det kört

Där har du fel, min nyckel på gamla e60n sparade miltalen vid varje start. Fick en lista av bmw när den va inne på service, sen vid runt 15500 mil fanns en notis att oljeservice behövdes... Men jag hade faceliften där man lägger in nyckeln å trycker på start. Det är säkert en klassisk nyckel på 3serien som han kikar på å därav saknas nog lagringen av mätarställning... smile
Senast redigerat av Krist (12 april 2015)


296 Inlägg
13 april 2015
#18
horvath skrev:
Har varit och kikat på en BMW 318 som nyligen är tyskimporterad. Den ägs privat och är importerad av han själv, han påstår att han köpt den av en bekant ifrån tyskland. Ringer ju lite varningsignaler när han importerat den privat och direkt vill sälja den. Säljs däremot genom en bilfirma som han jobbar på. Jag har slagit på regnummret på carfax men hittar inga uppgifter om miltal ifrån tyskland.

Går det att få fram några uppgifter som kan garantera miltalet ifrån tyskland?
Det finns tidigare trådar om detta men hittade inget vettigt svar.

Hej. Tyvärr köpte jag en importerad BMW 316i. Den är dyrare att försäkra än andra bilar. Till sist hittade jag MODERNA FÖRSÄKRINGAR i Stockholm. De hade lägsta pris på direktimporterat. Vill du se hur bilen har gått så håll in trippelmätarknappen och vänta tills alla data rullar förbi. Min BMW står på 210000 km men gått 360000 km i verkligheten.


Evildan
13 april 2015
#19
Micoway skrev:
horvath skrev:
Har varit och kikat på en BMW 318 som nyligen är tyskimporterad. Den ägs privat och är importerad av han själv, han påstår att han köpt den av en bekant ifrån tyskland. Ringer ju lite varningsignaler när han importerat den privat och direkt vill sälja den. Säljs däremot genom en bilfirma som han jobbar på. Jag har slagit på regnummret på carfax men hittar inga uppgifter om miltal ifrån tyskland.

Går det att få fram några uppgifter som kan garantera miltalet ifrån tyskland?
Det finns tidigare trådar om detta men hittade inget vettigt svar.

Hej. Tyvärr köpte jag en importerad BMW 316i. Den är dyrare att försäkra än andra bilar. Till sist hittade jag MODERNA FÖRSÄKRINGAR i Stockholm. De hade lägsta pris på direktimporterat. Vill du se hur bilen har gått så håll in trippelmätarknappen och vänta tills alla data rullar förbi. Min BMW står på 210000 km men gått 360000 km i verkligheten.

Vad är det för knapp?


Sök