Oavsett vilken bil du fastnar för så vill jag råda dig att köpa en bil som är 3 - 5 år gammal och är körd 3.000 till 5.000 mil.
Då får du en bil som inte är allt för gammal och har de flesta moderna säkerhetssystemen som t ex ESP(antisladd) m m.
Dessutom har du en god grundtrygghet till låg självrisk på maskinskadeförsäkringen om det skulle hända något.
Tryggheten finns fram till dess bilen blir 10 år eller har körts 10.000 mil.
Självrisken på maskinskadan är f n 2.000:- hos Folksam.
Däck är i dag inte dyrt om man t ex köper från
www.dackonline.seStirra dig inte blind på om bilen har kamrem eller ej. Kamkedjor med sträckare strular också och låter illa.
Är du lite händig så kan du i bästa fall byta en kamrem på vissa bilar på en timma till en kostnad för under 500:- inkl spännrulle.
Köp dig en Hayne´s reparationshandbok och lär dig din bil innan det händer något.
Men det viktigaste av allt, du slipper den enorma värdeminskningen som en bil har de första 3 åren.
I vissa fall halveras bilens värde under den tidsperioden.
Det finns gott om "treåringar" eftersom många leasingkontrakt går ut då.
Ett sätt att spara runt 10.000:- är att kolla hos bilfirmorna när det har bilar "på ingående".
Försök i s f att få köpa en inbytesbil som ännu inte är rekondad - om du vill spara pengar och är lite händig med dammsugare, invändig glansmedel, avfettning, polering och vaxning.
En tusenlapp i material och några helger senare har du sparat en hel del.
Finns bilfirmor som lägger på 20.000:- på inbytespriset enbart för rekonden.
Rent generellt, köp ingen europeisk bil utan en asiat.
Men asiaterna börjar få högt andrahandsvärde.
Köp heller ingen liten bil med tanke på säkerheten.
"Golfklassen" är lagom, och där är konkurresen som störst bland tillverkarna när det gäller att erbjuda säkerhetsutrusning som standard.
Undvik taklucka som, säkert som amen i kyrkan, på sikt kommer att orsaka problem.
Behöver du inte draganordning, så rata de bilarna. Kopplingen kan vara överansträngd, liksom hela drivlinan.
En mycket underskattad bil, om jag ska drista mig till ett förslag, är Nissan Almera.
Tycker jag och lycka till.