3377
Sök

A4 B6 avant, fönsterhiss samt elspeglar ur funktion!

6 Inlägg
1 maj 2015
Trådstartare
#1
Tjena!

Jo det är så att fönsterhissen på förarsidan helt plötsligt sluta fungera. I samma veva slutade även elspeglarna fungera, tänkte bara kolla om det är nån som har någon aning på vad det kan vara?

Känns som att det är någon kabel någonstans som är av eller så. Är speglarna och fönsterhissen i samma kabelhärva tro?

Fönsterhissen på passagerarsidan funkar alldeles utmärkt!

MVH Danne


58 Inlägg
1 maj 2015
#2
Kolla så de inte är glapp nånstans . Har samma problem nästan ( centrallås strular )


6 130 Inlägg
1 maj 2015
#3
Hej!
Vad är det som rör sig mest? Jo förardörren! Så fort något rör på sig så sker en förslitning. I det här fallet kabelhärvan som går från dörr till kaross. Detta är en notorisk felkälla (kablar som är av). Man kollar med hjälp av multimeter och nålar som sticks in i kablarna. Sedan löder man in silikonsladdar istället för de hårda originalsladdarna.
Men...kolla först kontaktstyckena i dörrsidan. Elspray är det som gäller.


163 Inlägg
1 maj 2015
#4
Troligen kabelbrott i dörrhärvan.

1. Ta en platt skruvmejsel, stick in den mellan bilens kaross och "dragspelsgummit" i bil-änden, inte i dörr-änden.

2. Tryck lite försiktigt och bänd loss gummibälgen, den sitter fast i en plastkrage som är fastsnäppt i karossen med 4 "clips".

3. Dra undan gummit lite så du ser kablarna

4. Dra försiktigt i en kabel i taget, om någon är av så kommer änden ut och då måste du laga kablarna eller byta härvan. Isoleringen kan även spricka utan att kabeln har gått av och då kan det bli kortslutning mellan 2 kablar som blåser en säkring. har du sån tur räcker det tillfälligt att isolera kablarna och byta säkring.

Laga kablarna kan funka tillfälligt men de brukar ofta gå av igen ganska snabbt då de blir ännu mindre böjbara om man skarvar eller löder dem, bäst är att byta härvan.


Avstängd
10 388 Inlägg
1 maj 2015
#5
jaka54 skrev:
Hej!
Vad är det som rör sig mest? Jo förardörren! Så fort något rör på sig så sker en förslitning. I det här fallet kabelhärvan som går från dörr till kaross. Detta är en notorisk felkälla (kablar som är av). Man kollar med hjälp av multimeter och nålar som sticks in i kablarna. Sedan löder man in silikonsladdar istället för de hårda originalsladdarna.
Men...kolla först kontaktstyckena i dörrsidan. Elspray är det som gäller.

Nej, den "notoriska" felkällan för (åtminstone) "äldre"Audi i dessa sammanhang är att komfortstyrdonet ger upp.

I just detta fall är det antagligen inte det, då ena sidan fungerar.



keykey skrev:
Troligen kabelbrott i dörrhärvan.

1. Ta en platt skruvmejsel, stick in den mellan bilens kaross och "dragspelsgummit" i bil-änden, inte i dörr-änden.

2. Tryck lite försiktigt och bänd loss gummibälgen, den sitter fast i en plastkrage som är fastsnäppt i karossen med 4 "clips".

3. Dra undan gummit lite så du ser kablarna

4. Dra försiktigt i en kabel i taget, om någon är av så kommer änden ut och då måste du laga kablarna eller byta härvan. Isoleringen kan även spricka utan att kabeln har gått av och då kan det bli kortslutning mellan 2 kablar som blåser en säkring. har du sån tur räcker det tillfälligt att isolera kablarna och byta säkring.

Laga kablarna kan funka tillfälligt men de brukar ofta gå av igen ganska snabbt då de blir ännu mindre böjbara om man skarvar eller löder dem, bäst är att byta härvan.

Alternativet är ju att förlänga dessa, det ger ju visserligen två skarvar, men då går det aif att undvika att få den hårda skarven på "fel ställe".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

163 Inlägg
1 maj 2015
#6
it_mutt skrev:
Alternativet är ju att förlänga dessa, det ger ju visserligen två skarvar, men då går det aif att undvika att få den hårda skarven på "fel ställe".

Ja det kan man ju förstås, på Opel _måste_ man faktiskt göra detta då härvan som går av inte går att köpa löst eftersom den inte sitter i dörren utan i tröskeln på bilen... big_smile Störd konstruktion...


6 Inlägg
3 maj 2015
Trådstartare
#7
it_mutt skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Vad är det som rör sig mest? Jo förardörren! Så fort något rör på sig så sker en förslitning. I det här fallet kabelhärvan som går från dörr till kaross. Detta är en notorisk felkälla (kablar som är av). Man kollar med hjälp av multimeter och nålar som sticks in i kablarna. Sedan löder man in silikonsladdar istället för de hårda originalsladdarna.
Men...kolla först kontaktstyckena i dörrsidan. Elspray är det som gäller.

Nej, den "notoriska" felkällan för (åtminstone) "äldre"Audi i dessa sammanhang är att komfortstyrdonet ger upp.

I just detta fall är det antagligen inte det, då ena sidan fungerar.



keykey skrev:
Troligen kabelbrott i dörrhärvan.

1. Ta en platt skruvmejsel, stick in den mellan bilens kaross och "dragspelsgummit" i bil-änden, inte i dörr-änden.

2. Tryck lite försiktigt och bänd loss gummibälgen, den sitter fast i en plastkrage som är fastsnäppt i karossen med 4 "clips".

3. Dra undan gummit lite så du ser kablarna

4. Dra försiktigt i en kabel i taget, om någon är av så kommer änden ut och då måste du laga kablarna eller byta härvan. Isoleringen kan även spricka utan att kabeln har gått av och då kan det bli kortslutning mellan 2 kablar som blåser en säkring. har du sån tur räcker det tillfälligt att isolera kablarna och byta säkring.

Laga kablarna kan funka tillfälligt men de brukar ofta gå av igen ganska snabbt då de blir ännu mindre böjbara om man skarvar eller löder dem, bäst är att byta härvan.

Alternativet är ju att förlänga dessa, det ger ju visserligen två skarvar, men då går det aif att undvika att få den hårda skarven på "fel ställe".

Tackar, detta skall ja prova så får vi se om det är någon kabel som är av smile



Sök