3887
Sök

Hjälp mig välja framsystem!

603 Inlägg
25 maj 2007
Trådstartare
Nu har jag funderat och gämfört väl länge och ska till att bestämma mig.

Infinity´s koaxial REF6512i http://www.brl.se/main.aspx?mc=284&c=284&p=3482
eller:
Zachrys kit XLNT-620 http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ … p;cart_id=

Infinity har man ju hört mycket goda ord kring, men dock hittade jag på brl inget kitsystem i prisklassen jag har tänkt mig (ca tusenlappen)

Som en parentes finns också fortfarande US Blasters kit på totalljud med i bilden
http://www.totalljud.se/prod_show.asp?I … =964646310

Vilket system det än blir har jag tänkt mig driva det på ett 2-kanals steg på typ 2x60 W RMS vid 4 Ohm, exakt modell har jag inte bestämt mig för än.

Hoppas att någon har tid och lust att kika och göra en snabb gämförande bedömning utav alternativen som finns!

Sebastian

In hoc signo vinces

1 752 Inlägg
25 maj 2007
Jag kan tipsa dej om att gå in på www.svensktbilljud.se o kolla in deras sortiment dr oxå!:9 Dom har mycket o vlja på i olika prisklasser! Jag kör med ett av deras Boxter framsystem i Golfen o det har än så länge spelat kanon. O då har jag kört det utan steg men ska koppla in det nu i helgen men det lär ju knappast spela sämre då iaf:P Aja hoppas att du hittar nått sen iaf!smile

Mvh Kalle

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!

603 Inlägg
25 maj 2007
Trådstartare
Kalle_Ponken skrev:
Jag kan tipsa dej om att gå in på www.svensktbilljud.se o kolla in deras sortiment dr oxå!:9 Dom har mycket o vlja på i olika prisklasser! Jag kör med ett av deras Boxter framsystem i Golfen o det har än så länge spelat kanon. O då har jag kört det utan steg men ska koppla in det nu i helgen men det lär ju knappast spela sämre då iaf:P Aja hoppas att du hittar nått sen iaf!smile

Mvh Kalle

Ännu fler alternativ, Vad jobbigt det blev tongue
-Ne jag skoja bara! Jag ska ta mig en titt på vad som kan finnas där.

In hoc signo vinces

Egenföretagare
2 496 Inlägg
26 maj 2007
Har precis beställt ett audiobahn kitt på 50% rabbat ! kan det vara nått kanske ?
kan ju återkomma när jag lyssnat på det smile

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

603 Inlägg
26 maj 2007
Trådstartare
tsdi skrev:
Har precis beställt ett audiobahn kitt på 50% rabbat ! kan det vara nått kanske ?

Låter spännande. Vad innebär det då? Berätta gärna mer om hur och vart du hitta det och sådär. Har bara goda ord hört om audiobahn smile

In hoc signo vinces

Egenföretagare
2 496 Inlägg
26 maj 2007
Casanovan skrev:
tsdi skrev:

Låter spännande. Vad innebär det då? Berätta gärna mer om hur och vart du hitta det och sådär. Har bara goda ord hört om audiobahn smile

Okej,m jag tänkte göra såhär, att just nu sitter det i bilen rockford fosgate T152S Power (Rockfrods värsta kittsystem) När audiobahnen kommer så kommer jag låta rockforden sitta i ena dörren, och Audiobahnen i andra, sen växla mellan kanalerna, låter det likvärdigt med rockforden så kan jag VARMT rekomendera det wink lär dunka rättså bra med tanka på att prislappen ligger på 3lax ordinarie pris smile dock är jag faktiskt lite skeptisk till om det är "hifi" men snart får vi se smile
www.coolimports.se
Senast redigerat av tsdi (26 maj 2007)

1 231 Inlägg
26 maj 2007
hur många mm monterings djup är detta ...
http://www.geting.se/viewimage.php?image=44695-hej.JPG

494 Inlägg
26 maj 2007
Tigerofsweden skrev:
hur många mm monterings djup är detta ...
http://www.geting.se/viewimage.php?image=44695-hej.JPG

ca 4,8 cm en tum 2.54 cm 1.9" =4.86

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

1 231 Inlägg
26 maj 2007
48mm då ? ?
shit så lite :S kan ju inte stämma tongue haha
allt brukar ju ligga precis under eller runt 60mm big_smile

är det någon som har Audiobahn ABC5002V ? ?  big_smile

494 Inlägg
27 maj 2007
Tigerofsweden skrev:
48mm då ? ?
shit så lite :S kan ju inte stämma tongue haha
allt brukar ju ligga precis under eller runt 60mm big_smile

är det någon som har Audiobahn ABC5002V ? ?  big_smile

jo då de stämmer :s 1tum är 25,4 mm en
7/8" blir då alltså 25,4/8=3,175 *7=22,225 +25,4=47,625

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

417 Inlägg
27 maj 2007
Infinity helt klart. Det du bör jämföra är speciellt Känslighet samt RMS effekttålighet.

Känsligheten är enkelt förklarat ett mått på hur lättdrivna högtalerna är. Alltså du får högre ljudtryck vid samma effektuttag(från förstärkaren), ju högre känslighet det e angivet i specifikationen. = Välj den men högst angivna känslighet!.

Max effekt som de flesta mindre seriösa företag har som enda angivna effekttålighet är ej intressant. Den anger endast effekttåligheten hos högtalarelementet under några sekunders tid.

Mer intressant är effekttåligheten som brukar anges som nominell effekttålighet eller RMS effekttålighet. Den är angiven utifrån hur hög effekt den angivna högtalarelementet tål kontinueligt... timme efter timme. Det är ju den effekttåligheten du ska använda dig av.

OBS! Ovanstående är endast bedömt utifrån tekniska specifikationer. Ibland kan det mkt väl vara så att vid provlyssning så är inte det element med bäst specifikation som låter bäst enligt dig som lyssnare. Då är det ju det som är viktigast!

Provlyssna om möjlighet ges och avgör själv. Alla högtalare har olika ljudkaraktär.

Mvh/Jocke

603 Inlägg
27 maj 2007
Trådstartare
jockecruiser skrev:
Infinity helt klart. Det du bör jämföra är speciellt Känslighet samt RMS effekttålighet.

Känsligheten är enkelt förklarat ett mått på hur lättdrivna högtalerna är. Alltså du får högre ljudtryck vid samma effektuttag(från förstärkaren), ju högre känslighet det e angivet i specifikationen. = Välj den men högst angivna känslighet!.

Max effekt som de flesta mindre seriösa företag har som enda angivna effekttålighet är ej intressant. Den anger endast effekttåligheten hos högtalarelementet under några sekunders tid.

Mer intressant är effekttåligheten som brukar anges som nominell effekttålighet eller RMS effekttålighet. Den är angiven utifrån hur hög effekt den angivna högtalarelementet tål kontinueligt... timme efter timme. Det är ju den effekttåligheten du ska använda dig av.

OBS! Ovanstående är endast bedömt utifrån tekniska specifikationer. Ibland kan det mkt väl vara så att vid provlyssning så är inte det element med bäst specifikation som låter bäst enligt dig som lyssnare. Då är det ju det som är viktigast!

Provlyssna om möjlighet ges och avgör själv. Alla högtalare har olika ljudkaraktär.

Mvh/Jocke

Tack! Det var de siffrorna jag har självlärt mig att man ska kolla på och det var ju skönt att få en bekräftelse på det av en expert smile Grejjen är ju det att ininity är koaxial och zachry´n ett kit, vilket jag har förstått är av hög prioritet. Så det var därför jag tänkte att alla experter här kunde få bråka lite om vilken som i slutändan är den bästa tongue
men tack än en gång!

In hoc signo vinces

21 761 Inlägg
27 maj 2007
Casanovan skrev:
Så det var därför jag tänkte att alla experter här kunde få bråka lite om vilken som i slutändan är den bästa :p

Roligt skrivet.big_smile

603 Inlägg
28 maj 2007
Trådstartare
Efter att ha begrundat lite nya förslag som kommit upp tror jag att det ändå står emellan Zachrys kitsystem och Infinitys koaxial.
Kan man få lite disussioner av er som kan angående om bästa alternativet är att välja ett lite mindre kit (Zachrys XLNT-620) eller en finare koaxial (Infinitys REF6512i) ! ?

In hoc signo vinces

38 Inlägg
28 maj 2007
Blaupunkt v6 vantage 6*5.

2 201 Inlägg
28 maj 2007
jag hade nog valt infinti framsystem. kit med diskant.
lägg hellre till lite pengar o få ett bra ljudsystem än köp bara för det är billigt, för du kommer bara att ångra dig annars
Senast redigerat av peter_1976 (28 maj 2007)

Egenföretagare
2 496 Inlägg
30 maj 2007
Tycker Audiobahnet låter helt okej ! men dock så vet jag ej om jag hade köpt det på ordinarie pris 3000:- hade då tagit mitt rockford, men nu kostar Audiobahnet bara 1400:- tycker lätt det är värt pengarna, går att spela högt som fan å låter helt okej med smile

Sök