3036
Sök

Opel Omega 2.2l -01 går väldigt dåligt med 4 felkoder, vad är felet, kamaxelgivaren?

25 Inlägg
31 maj 2015
Trådstartare
Felkoder
*P0340
Camshaft Position Sensor 'A' Circuit Malfunction
*P0100
Mass or Volume Air Flow "A" Circuit
*P0130
O2 Sensor Circuit Malfunction Bank 1 Sensor 1
*P0170
Fuel Trim Malfunction Bank 1

Dessa felkodder kom upp när jag felsökte bilen med ELM327, dessa tycks hänga ihop enligt mig men kanske inte? Vad ska man göra? Bilen är gammal och vill inte lägga en förmögenhet på den men skulle vara bra att få den att fungera som den ska..

Har fått lov att trycka på S på spaken länge för att den ska gå "okej" men på senare tid fungerar inte det då det inte ens går att lägga i sportläget, inget händer när man trycker där och motorn går allmänt dåligt.

Kan man bara byta kamaxelgivare på den eller måste alla 4 bytas eller är det nåt annat som behövs bytas?

Kan tillägga att motorlampan lyser inte dock, knepigt nog.. De har också bytta luftamssemätaren på verkstad 2-3 gånger..

Svara gärna

Mvh Simon

6 632 Inlägg
31 maj 2015
2.2an lider av problem med kamkedjan, att den varnar för kamlägesgivaren är ett tecken på att kedjan har sträckt sig.

Byts kedjan och sträckarna så ska du se att de andra problemen försvinner också.

De/Dem

296 Inlägg
1 juni 2015
Gör rent spridarna om du är en erfaren Bilmek men tänk på brandfaran !!

"clean fuel injection"

https://www.youtube.com/results?search_ … +injection

25 Inlägg
1 juni 2015
Trådstartare
Malheus skrev:
2.2an lider av problem med kamkedjan, att den varnar för kamlägesgivaren är ett tecken på att kedjan har sträckt sig.

Byts kedjan och sträckarna så ska du se att de andra problemen försvinner också.

Ja ok, men detta kostar väl mycket? Är som sagt en gammal bil och inte värd så mycket, detta är något jag varken kan eller har tid att göra själv sad Men du är ganska säker på att det kan vara detta? Det är vanligt på dessa alltså? hmm

Micoway skrev:
Gör rent spridarna om du är en erfaren Bilmek men tänk på brandfaran !!

"clean fuel injection"

https://www.youtube.com/results?search_ … +injection

Inte erfaren men inte helt novis heller, aldrig gjort detta dock,
Så du tror inte det kan vara kamaxelgivaren?

Tack för videon, var väldigt bra,

Har dåligt med tid så kommer vänta lite tills jag börjar skruva så vill gärna vara säker på vad det är också när jag väl börjar

296 Inlägg
6 juni 2015
Sorry men riktigt säker på felet är nog svårt på en gammal bil.
Men du kan ju börja med en flaska Cleaner i bensinen.

http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara … ng-001159/

118 Inlägg
6 juni 2015
Din bil har INTE kamkedja. Den har kamrem! Ska bytas vart 6000mil/4år.
Brukar vara tändspolen som går på denna. Finns på ebay för billigare än i Sverige, ca 1200kr.
Brukar ju ha att göra med att ventilkåpspackningen läcker och det hamnar på stiften.
Så kolla stiften och då märker du om tändspolen har olja.
Rengör vid luftmassemätaren och se till att ingen olja finns där heller.

Men gå in på opelforumet och kolla dina koder där. Du hittar nyttiga svar.
Senast redigerat av omegalover (7 juni 2015)

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'

Sök