3726
Sök

Volvo V70 2005 AWD 2.5 T Trasig koppling(?)

55 Inlägg
6 juni 2015
Trådstartare
#1
Hej, var ute och åkte med bilen och allt var som det skulle så vart det rött. Jag stannade som vanligt och skulle lägga i ettans växel men det gick inte alls, inte någon växel alls. Jag fick hjälp av en vän att rulla bilen till sidan av vägen.

När bilen är avstängd så går alla växlar i som dem skall, dock när den är startat och jag försöker lägga i en växel då är det som det sitt en spärr som ej låter mig göra det. ( Hör inga miss ljus som om man glömt trycka ner kopplingen.)

Jag kan starta på ettan, men kan inte växla till tvåan utan kan dra ut den hyffsat lätt. (Utan koppling) men får ej in den igen.
Pedalen är trög i början men desto mer man "Pumpar" så blir den lättare, det är ju hydralisk koppling so antar att det kan vara ett läckage någonstans? Ja, det finns fortfarande vätska var i brombehållaren, det skall ju avara samma.

Finns det något jag kan testa, samt vad skall jag söka efter?
Senast redigerat av Carlsson1994 (7 juni 2015)

55 Inlägg
6 juni 2015
Trådstartare
#2
Kna vara värt att nämna, det är samma tryck i kopplings pedalen

55 Inlägg
7 juni 2015
Trådstartare
#3
Ingen som har en aning om vad felet skulle kunna vara, möjligt vis något som jag skulle kunna pröva ?

1 878 Inlägg
7 juni 2015
#4
Hej Carlsson!

Det kan vara en utav vajrarna som har hoppat ur, kolla så att dem sitter på plats under växelspaken (du behöver ta bort penhållaren först för att arbeta dig neråt).

Sitter vajrarna på plats så läger jag mitt andra tips på att högra drivknuten är trasig.


55 Inlägg
7 juni 2015
Trådstartare
#5
Frozen1985 skrev:
Hej Carlsson!

Det kan vara en utav vajrarna som har hoppat ur, kolla så att dem sitter på plats under växelspaken (du behöver ta bort penhållaren först för att arbeta dig neråt).

Sitter vajrarna på plats så läger jag mitt andra tips på att högra drivknuten är trasig.

har väll ingen varjer om det är en hydralisk koppling.. ? Och drivknuten skulle väll påverka min körning? Kan ju hoppa igång den på ettan och köra. Men kan inte koppla och byta växel när den är igång. Får ut växel men det sitter som ett stopp när jag skall trycka i växeln.

55 Inlägg
7 juni 2015
Trådstartare
#6
Carlsson1994 skrev:
Frozen1985 skrev:
Hej Carlsson!

Det kan vara en utav vajrarna som har hoppat ur, kolla så att dem sitter på plats under växelspaken (du behöver ta bort penhållaren först för att arbeta dig neråt).

Sitter vajrarna på plats så läger jag mitt andra tips på att högra drivknuten är trasig.

har väll ingen varjer om det är en hydralisk koppling.. ? Och drivknuten skulle väll påverka min körning? Kan ju hoppa igång den på ettan och köra. Men kan inte koppla och byta växel när den är igång. Får ut växel men det sitter som ett stopp när jag skall trycka i en växeln. När bilen är på. när den ät avstängd kan jag växla fritt.

6 119 Inlägg
7 juni 2015
#7
Hej!
Håller med ! Vad har drivknuten med svårigheten att få i växlarna att göra? Och "vajrar från växelspaken". Växelspaken sitter väl som på de flesta andra bilar direkt på växellådan.

Jag skulle först kolla om det finns bromsvätska  för du har väl gemensam behållare för koppling och broms, så har åtminstone jag på min Audi 100 från -89.

Om det finns bromsvätska så skulle jag lufta systemet och byta ut så mycket av bromsvätskan som möjligt, Bromsvätska ska bytas vartannat år om man vill sin bil väl.
Om inte det hjälper så återstår väl inget annat en lämna in bilen och kolla felkoder för sådana borde finnas tycker man ju. I värsta fall är det något fel på växellådan, om nu kopplingen funkar vill säga...
Senast redigerat av jaka54 (7 juni 2015)


55 Inlägg
7 juni 2015
Trådstartare
#8
jaka54 skrev:
Hej!
Håller med ! Vad har drivknuten med svårigheten att få i växlarna att göra? Och "vajrar från växelspaken". Växelspaken sitter väl som på de flesta andra bilar direkt på växellådan.

Jag skulle först kolla om det finns bromsvätska  för du har väl gemensam behållare för koppling och broms, så har åtminstone jag på min Audi 100 från -89.

Om det finns bromsvätska så skulle jag lufta systemet och byta ut så mycket av bromsvätskan som möjligt, Bromsvätska ska bytas vartannat år om man vill sin bil väl.
Om inte det hjälper så återstår väl inget annat en lämna in bilen och kolla felkoder för sådana borde finnas tycker man ju. I värsta fall är det något fel på växellådan, om nu kopplingen funkar vill säga...

Ja, det finns vätska I behållare har gemensam behållare. Har en kompis som är trodde det kunde vara Urtrampningslagret. Då måste man ju dock bort med lådan.

Det jag tycker är märkligt att det funkade hur fint som helst. Inga miss ljud eller liknande men när jag skulle lägga I ettan och köra ifrån röd lyset så funkade det inte. Och jag tycker det är konsigt att jag inte får in en växel. Bör jag ej höra metal mot metal som man försöker trycka i en växel utan koppling?

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 juni 2015
#9
garanterat något som hänt med antingen kopplingen eller urtrampningslagret. .... Om du startar den på 1ans växel å du provar koppla. slutar den å driva då eller tuggar den vidare ?


55 Inlägg
7 juni 2015
Trådstartare
#10
Xuri skrev:
garanterat något som hänt med antingen kopplingen eller urtrampningslagret. .... Om du startar den på 1ans växel å du provar koppla. slutar den å driva då eller tuggar den vidare ?

Den bara tuggar på och kör vidare.

Har även kollat felkoderna, men det finns inga.
Senast redigerat av Carlsson1994 (7 juni 2015)

2 400 Inlägg
7 juni 2015
#11
Börja med att fylla på bromsvätska och lufta kopplingen.


55 Inlägg
7 juni 2015
Trådstartare
#12
Nybergrobin skrev:
Börja med att fylla på bromsvätska och lufta kopplingen.

Har ej sjunkit något I behållaren, men får testa att göra det imorgon.

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 juni 2015
#13
tippar på att antingen har tryckplattan spruckit eller så har du ett invändigt läckage i  slavcylindern.  tror dock heller inte riktigt  på slavcylindern för då borde du haft annorlunda känsla i pedalen.


55 Inlägg
8 juni 2015
Trådstartare
#14
Låter som att det blir att lämna in bilen, är inte extremt kunnig och det låter som att det blir att det kan gå mer fel än rätt.

På min 740 hade det nog ej varit några problem en är nog lite mer rädd om den nyare bilen.

55 Inlägg
8 juni 2015
Trådstartare
#15
Vet ej om det har stor betydelse, men när man tycker ner kopplingen så rör sig slangen där oljan går i, jag antar då att oljan rör sig i slangen?

139 Inlägg
8 juni 2015
#16
Kolla bromsvätskan om inte det så gå in på en verkstad och kolla det med en enkel felsökning lär inte gå på mer än några hundringar:)

Jag monterar däck och fälg på https://www.abswheels.se

55 Inlägg
8 juni 2015
Trådstartare
#17
mrcarflow skrev:
Kolla bromsvätskan om inte det så gå in på en verkstad och kolla det med en enkel felsökning lär inte gå på mer än några hundringar:)

Tror ej att det är något läckage. Oljan i behållaren har ej sjunkit samt så blir pedalen ej lättare.. Hade det varit läckage så antar jag att den skulle ha blivit lättare, skall testa mer ikväll annars lämnat jag in den imorgon.


Sök