3076
Sök

Ryckig gång 850 t5

512 Inlägg
15 juni 2015
#21
Christian S skrev:
_Thor_ skrev:
D2K-Speedy skrev:

kamaxelgivaren och tempgivaren i expansionskärlet är bytt i samma veva som detta strul började

Sitter det inte en temp-givare i toppen på motorn nära termostathuset?

jo (sitter i huset), den i expasionskärlet är bara en nivågivare så att man ser inne i bilen om det är tomt.

Det kan vara värt att kolla om den verkligen funkar som den ska. Borde gå att kolla ohm-en vid ECU:n, eller direkt på tempgivaren, både när bilen är kall och varm.

Om ECU:n inte får någon signal från den så tror den att motorn är kall hela tiden och chokar på även när den blivit varm.

Vid gaspådrag så får bilen mer luft och bränsle/luft blandningen blir bättre.

34 Inlägg
16 juni 2015
Trådstartare
#22
ska kolla upp det. ska även åka in till bsr nån dag och kolla så att alla lödningar på styrboxen är hel.

MVH

512 Inlägg
16 juni 2015
#23
D2K-Speedy skrev:
ska kolla upp det. ska även åka in till bsr nån dag och kolla så att alla lödningar på styrboxen är hel.

MVH

Det känns som högst otroligt att själva ECU:n eller ev. chip skulle vara felet. Men får den felaktiga eller inga signaler så går den in i safe-mode.

Om bilen går fett är det ett tecken på en pajjad sensor. Tändstiften bör då vara sotiga. Hur såg de gamla tändstiften ut?

En grej som kan hjälpa ibland är att nollställa styrboxen genom att lyfta batteri-kabeln över natten.

34 Inlägg
16 juni 2015
Trådstartare
#24
_Thor_ skrev:
D2K-Speedy skrev:
ska kolla upp det. ska även åka in till bsr nån dag och kolla så att alla lödningar på styrboxen är hel.

MVH

Det känns som högst otroligt att själva ECU:n eller ev. chip skulle vara felet. Men får den felaktiga eller inga signaler så går den in i safe-mode.

Om bilen går fett är det ett tecken på en pajjad sensor. Tändstiften bör då vara sotiga. Hur såg de gamla tändstiften ut?

En grej som kan hjälpa ibland är att nollställa styrboxen genom att lyfta batteri-kabeln över natten.

gamla tändstiften såg faktiskt bättre ut än förväntat. Visst att dom va lite trötta med dom hade relativt jämn och fin förbränning på alla 5

Ska prova byta lambdan imorgon och kolla vad som händer. Börjat gå bättre nu iaf och rycker inte alls lika mycket längre. händer någon gång ibland men nu är den iaf körbar och studsar inte hela tiden. Dock har bilen stått i sen 2012 innan jag gjorde iordning den och besiktade upp den förra månaden. Börjar tom lukta dendär volvo orginalkatt lukten när man gasar. så jag blir inte ett dugg förvånad om det är lambdan som kläggat igen sig under tiden den stått.

MVH

512 Inlägg
16 juni 2015
#25
D2K-Speedy skrev:
_Thor_ skrev:
D2K-Speedy skrev:
ska kolla upp det. ska även åka in till bsr nån dag och kolla så att alla lödningar på styrboxen är hel.

MVH

Det känns som högst otroligt att själva ECU:n eller ev. chip skulle vara felet. Men får den felaktiga eller inga signaler så går den in i safe-mode.

Om bilen går fett är det ett tecken på en pajjad sensor. Tändstiften bör då vara sotiga. Hur såg de gamla tändstiften ut?

En grej som kan hjälpa ibland är att nollställa styrboxen genom att lyfta batteri-kabeln över natten.

gamla tändstiften såg faktiskt bättre ut än förväntat. Visst att dom va lite trötta med dom hade relativt jämn och fin förbränning på alla 5

Ska prova byta lambdan imorgon och kolla vad som händer. Börjat gå bättre nu iaf och rycker inte alls lika mycket längre. händer någon gång ibland men nu är den iaf körbar och studsar inte hela tiden. Dock har bilen stått i sen 2012 innan jag gjorde iordning den och besiktade upp den förra månaden. Börjar tom lukta dendär volvo orginalkatt lukten när man gasar. så jag blir inte ett dugg förvånad om det är lambdan som kläggat igen sig under tiden den stått.

MVH

Du kan hålla liv i den gamla syresensorn relativt enkelt.

https://www.youtube.com/watch?v=BfJ_Jwf_Sa4

34 Inlägg
18 juni 2015
Trådstartare
#26
ska prova med en annan lambda imorgon och en annan lmm. kan även tillägga att bilen går riktigt skit så fort det regnar ute.


Sök