3269
Sök

Volvo V50 1,8F stänger av sig själv när den går ner i varv

Maserati
483 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
Hej på er

Jag vet inte om jag är inne på rätt tråd .
Jag chansar så får jag se smile

Det är så att min pappa har ett problem på sin Volvo V50 1.8F. När han är ute och kör och skall växla ner så går bilen ner i varv för att sedan stänga av sig själv. På något sett stryper bilen sig själv och detta händer enbart när han växlar ner och trycker ner kopplingen för fort. Tar han det väldigt låååångsamt kan det funka. Bilen går ju att starta efter att det har hänt.

Detta har hänt ett ex antal gånger nu och pappa och frågat runt men har inte fått något direkt klokt svar. Han blev tipsad efter att ha lämnat in bilen på service att låta bilen köra en sådär 15 mil för att eventuellt få bort problemet. Dessvärre funkar inte det, han tog en sväng idag men bilen dör fortfarande.

Är det någon som har haft liknande problem som kan ge några kloka ord?

Sköt om er och är tacksam för svar om någon vet smile

Jag älskar jordguppar !

925 Inlägg
27 maj 2012
granaten_740 skrev:
Hej på er

Jag vet inte om jag är inne på rätt tråd .
Jag chansar så får jag se smile

Det är så att min pappa har ett problem på sin Volvo V50 1.8F. När han är ute och kör och skall växla ner så går bilen ner i varv för att sedan stänga av sig själv. På något sett stryper bilen sig själv och detta händer enbart när han växlar ner och trycker ner kopplingen för fort. Tar han det väldigt låååångsamt kan det funka. Bilen går ju att starta efter att det har hänt.

Detta har hänt ett ex antal gånger nu och pappa och frågat runt men har inte fått något direkt klokt svar. Han blev tipsad efter att ha lämnat in bilen på service att låta bilen köra en sådär 15 mil för att eventuellt få bort problemet. Dessvärre funkar inte det, han tog en sväng idag men bilen dör fortfarande.

Är det någon som har haft liknande problem som kan ge några kloka ord?

Sköt om er och är tacksam för svar om någon vet smile

Felkoder? Börja med att läsa av felkoder om sådana finns..

Mvh Ken

Feel The Difference

Maserati
483 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
Volvo har kollat men inte hittat något. Alltid är det något man glömmer skriva till smile. Tändstiften bytes ut ifall dem kunde orsaka felet, tyvärr inte till någon vinst för vår del. Farsan ska ta en sväng i veckan innan han ringer till verkstan igen. Han bad mig skriva ett inlägg ifall någon hade haft liknande problem så han kunde samla på sig mer kött på benen.

Jag älskar jordguppar !

925 Inlägg
27 maj 2012
granaten_740 skrev:
Volvo har kollat men inte hittat något. Alltid är det något man glömmer skriva till smile. Tändstiften bytes ut ifall dem kunde orsaka felet, tyvärr inte till någon vinst för vår del. Farsan ska ta en sväng i veckan innan han ringer till verkstan igen. Han bad mig skriva ett inlägg ifall någon hade haft liknande problem så han kunde samla på sig mer kött på benen.

Kör han bara på etanol?... kanske finns en uppdatering i Motorstyrdonet?

Feel The Difference

341 Inlägg
27 maj 2012
Byt spjällhus, radera adaptioner ut å kör sen ska du se att det fungerar.

Maserati
483 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
Legwind skrev:
granaten_740 skrev:

Kör han bara på etanol?... kanske finns en uppdatering i Motorstyrdonet?

Felet uppstår oavsett drivmedel. Den går ner till 600 varv sedan stänger bilen av sig. När pappa lämnade in bilen för service så nollställde man och satte sedan i den senaste mjukvaran.

Jag älskar jordguppar !

Maserati
483 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
robbinT skrev:
Byt spjällhus, radera adaptioner ut å kör sen ska du se att det fungerar.

Hoppas på detta smile

Jag älskar jordguppar !

www.teamunlimited.se
132 Inlägg
28 maj 2012
Låter som stop-and-go tongue

Team Unlimited
www.teamunlimited.se

Maserati
483 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
eea skrev:
Låter som stop-and-go tongue

Hahahahahahahaha nu va du lustig big_smile

Jag älskar jordguppar !

1 Inlägg
25 februari 2014
Tänkte försöka väcka liv i denna tråd då jag har en Volvo V50 1.8 som har liknande problem. Löste det sig med nytt spjällhus för din pappa?

1 Inlägg
22 juni 2015
Har samma fel nån som kommit fram till nåt?

Sök