3398
Sök

Vad händer när generatorns frihjul havererar? Volvo v40 2.0T -01

21 Inlägg
29 juni 2015
Trådstartare
#1
Precis som rubriken säger. Slutar hela generatorn att fungera, ökar slitaget på multiremmen, eller något annat?
Korts sagt, är frihjulet en vital detalj

198 Inlägg
29 juni 2015
#2
Det beror på hur den havererar.

Om den slutar att "frihjula" så börjar det skramla och remmen vibrerar.

Men den kan också haverera så den frihjular åt båda hållen.
Då snurrar inte generatorn internt och bilen laddar inte.


21 Inlägg
29 juni 2015
Trådstartare
#3
Okej! För mig skramlar det och det är nog jag själv som är problemet då jag tvingades använda gummiklubba när jag skulle tillbaka med generatorn efter remskivebyte.

Men eftersom den laddar som vanligt så borde det alltså inte vara någon fara mer än ökat remslitage och missljud.
Ljudet upp står då jag släpper på gasen vid acceleration på lägre växlar.

Har jag förstått det rätt så?
Senast redigerat av ovewall (29 juni 2015)

198 Inlägg
29 juni 2015
#4
Generellt så är svaret Ja.

Men jag har inte stor erfarenhet på just denna motorn så kanske det är något speciellt på denna som tar mer skada.

Kanske någon volvo mek. som har koll på det?
Senast redigerat av Highway_Outlaw (29 juni 2015)


21 Inlägg
29 juni 2015
Trådstartare
#5
Okej! Tack för svaren smile

604 Inlägg
29 juni 2015
#6
Du får ganska stora vibrationer i remmen.
https://m.youtube.com/watch?v=4EXYP1CmL9Q

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

21 Inlägg
30 juni 2015
Trådstartare
#7
bronco_z skrev:
Du får ganska stora vibrationer i remmen.
https://m.youtube.com/watch?v=4EXYP1CmL9Q

Jag kollade med motorn på tomgång och remmen tycks inte vibrera eller vobbla någonting.
Det är egentligen bara det vinande lätt metalliska ljudet som kommer när jag släpper på gasen efter acceleration på de lägre växlarna och som inte ska vara där, som oroar mig.
Men som sagt, den laddar som den ska.

Jag håller tummarna. neutral

414 Inlägg
30 juni 2015
#8
Har fått byta på en Audi A4 1,8T där det först rasslade lite och sedan började slira åt båda hållen ibland vilket gjorde att generatorn slutade ladda då och då och det lät förjävligt.

Om du vill ha en driftsäker bil är det nog säkrast att byta hjulet, brukar dock kunna krävas specialverktyg i form av en fintandad hylsa som man skruvar loss remhjulet med.

21 Inlägg
30 juni 2015
Trådstartare
#9
joH900 skrev:
Har fått byta på en Audi A4 1,8T där det först rasslade lite och sedan började slira åt båda hållen ibland vilket gjorde att generatorn slutade ladda då och då och det lät förjävligt.

Om du vill ha en driftsäker bil är det nog säkrast att byta hjulet, brukar dock kunna krävas specialverktyg i form av en fintandad hylsa som man skruvar loss remhjulet med.

Menar du att det rasslade lite hela tiden eller vid speciella moment i gaspådraget?

414 Inlägg
30 juni 2015
#10
När jag kollade på bilen så rasslade det när den slirade, men tidigare hade det kommit och gått utan att det slirat enligt ägaren.

21 Inlägg
30 juni 2015
Trådstartare
#11
Ljudet eller rasslandet har alltså funnits utan att frihjulet slirat. Vet du hur förra ägaren kunnat konstatera det?


Sök