4204
Sök

Köpråd - Första Bil (Jaguar???) Budget 30K

5 Inlägg
16 juli 2015
Trådstartare
#1
Tjena allihopa.

Är en bilnoob men har alltid varit ett fan av de lite mer fast vid de bilmärkerna inte många kör.
Har kikat in på följande bilar, undrar om vad  ni kan tro om dessa?

http://www.blocket.se/goteborg/Jaguar_S … 21&w=3

http://www.blocket.se/blekinge/Jaguar_s … 21&w=3

http://www.blocket.se/halland/Jaguar_X_ … 21&w=3

Vad tror ni om dessa? Hur är bilen, finns de vanliga problem i de yngre 2000 modellerna? Har bilarna gjort sitt efter sina ca. 15000 mil var?

Mvh
Moosey

En Medlem
405 Inlägg
16 juli 2015
#2
Jag skulle undvika, det du länkade var mest tunga, törsta och relativt trötta bilar. Reparations och driftkostnader är nog inte allt för trevliga på dem.

Finns anledningar till att dem är ovanliga.

594 Inlägg
16 juli 2015
#3
Jag har haft en X-type sport för några år sedan och mina föräldrar har en X-type kombi. Och jag kan säga att det är en grymt trevlig bil att köra.Underbar komfort där det. Det du bör kolla om du är intresserad av en x är o se så tröskellådorna är bra.För  X-type är kända för att tröskellådorna rostar sönder och det är rätt dyra att fixa.
Sen är en x-type inte så värst törstig.Jag hade 19 tums fälgar på min och den låg då på 1,0/mil

Vart jag mig i världen vänder lämnar jag SVARTA RÄNDER

3 120 Inlägg
16 juli 2015
#4
Gillar S-typen skarpt och kört en S-type V8 som vinterbil under 5 vintrar när sportbilen är avställd.
Körde ca 2000 mil om året de första året sen allt mindre. Relativt felfria mil, hade gått knappt 10.000 när jag köpte den och 16.000 när jag sålde. Bytte en värmekran och bromsskivor. Däremot rostar underredet fort när man tar ut dem i salt så kosta på en ordentligt underredsbehandling.

S-Type V8 är en rejält pigg vagn (0-100 på 6.6 sekunder), särskilt med CATS chassiet (aktivt) och automatlådan växlar väldigt snabbt.
Jag bytte från en S80 T6 och det känns att Jaguaren hade ett nypris som var rejält högre även om effekten i motorerna var likvärdigt. Betydligt komfortablare, mindre rappel och rassel från inredning, bara en sån sak som att träpanelen och rattinläggen är handgjorda är trevligt.
Satsa på det utökade conolly skinnet och V8 är mitt råd. Jag tycker bilarna du länkar till begär fantasisummor. Ca 20.000 för ett exemplar med 15.000 mil från 01-02 med all utrustning är vad jag skulle betala om skicket är felfritt, med lite rost max 10-15.000 kr.
Senast redigerat av viccoA (16 juli 2015)


3 120 Inlägg
16 juli 2015
#5
-matte skrev:
Jag skulle undvika, det du länkade var mest tunga, törsta och relativt trötta bilar. Reparations och driftkostnader är nog inte allt för trevliga på dem.

Finns anledningar till att dem är ovanliga.

Matte har du kört en Jaguar S-type? Även med V6:an på 3 liter går den 0-100 på 0,1 sek saktare än Volvo S80 T6 (7.4s)... Knappast att beteckna som slö. Med en tjänstevikt på 1700kg väger den lika mycket som en S80 T6 med för den delen. Förbrukningen är i klass med valfri Volvo 740 som är en populär förstabil.
Senast redigerat av viccoA (16 juli 2015)


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
16 juli 2015
#6
Tror inte man ska oroa sig för milen.. är knappast någon dåligt byggd bil. välskruvat men kostnaderna skjuter ihöjden med alla ovanliga märken.
framför allt i det segmentet.

Så kolla noga vad dom normala slitdelarna kostar så du är medveten om vad det kan tänkas kosta.

är väll knappast det optimalaste valet som första bil.
men det är inte en volvo heller.  men jag har åkt volvo som ung och det gick.  när jag var 22bast åkte jag 245turbo som snittade 1.8l/mil  och det gick fint fint fast jag var arbetslös men man är rätt korkad som ung.
idag hade jag valt en liten skitbil vilket jag också gjort.  Min slit och släng häck är min Seat arosa  kärringen får åka volvo  man inser att man vill komma billigt undan så man får pengar över till annat

Kör fort så hinner inget hända...

En Medlem
405 Inlägg
16 juli 2015
#7
viccoA skrev:
-matte skrev:
Jag skulle undvika, det du länkade var mest tunga, törsta och relativt trötta bilar. Reparations och driftkostnader är nog inte allt för trevliga på dem.

Finns anledningar till att dem är ovanliga.

Matte har du kört en Jaguar S-type? Även med V6:an på 3 liter går den 0-100 på 0,1 sek saktare än Volvo S80 T6 (7.4s)... Knappast att beteckna som slö. Med en tjänstevikt på 1700kg väger den lika mycket som en S80 T6 med för den delen. Förbrukningen är i klass med valfri Volvo 740 som är en populär förstabil.

Nejdå har aldrig kört en Jaguar. Tycker bara att som första bil är det ett dåligt val, och (detta är min åsikt) så tycker inte folk i allmänhet att bilarna är särskilt coola alls. Vilket säkert är en av anledningarna till att TS vill ha just en "ovanlig" bil. Kvar står man med en dyr, törstig och svårsåld bil...
Senast redigerat av -matte (16 juli 2015)

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
16 juli 2015
#8
-matte skrev:
viccoA skrev:
-matte skrev:
Jag skulle undvika, det du länkade var mest tunga, törsta och relativt trötta bilar. Reparations och driftkostnader är nog inte allt för trevliga på dem.

Finns anledningar till att dem är ovanliga.

Matte har du kört en Jaguar S-type? Även med V6:an på 3 liter går den 0-100 på 0,1 sek saktare än Volvo S80 T6 (7.4s)... Knappast att beteckna som slö. Med en tjänstevikt på 1700kg väger den lika mycket som en S80 T6 med för den delen. Förbrukningen är i klass med valfri Volvo 740 som är en populär förstabil.

Nejdå har aldrig kört en Jaguar. Tycker bara att som första bil är det ett dåligt val, och (detta är min åsikt) så tycker inte folk i allmänhet att bilarna är särskilt coola alls. Vilket säkert är en av anledningarna till att TS vill ha just en "ovanlig" bil. Kvar står man med en dyr, törstig och svårsåld bil...

En jagga har man för att man gillar dom.. sen att det kostar får man bortse från.

Men som första bil låter det bara dumnt. Om man inte har ett skapligt jobb och vet att man har råd att äga den.
för det blir lätt dyrt med lite finare bilar.

Kör fort så hinner inget hända...


Sök