Importerad (om det inte var uppenbart) (Edit: missade att det stod i annonsen).
Gällande fönsterhissarna är det inte alls ovanligt att vajern går av/trasslar upp sig på A6:orna.
Trasslar den upp sig brukar den gå bra att skicka ner, när den sen ska upp så går klämskyddet in och rutan går upp en bit, för att sen åka ner igen. Går vajern av, så händer då inget alls. Hela mekanismen kostar 4-5-600:- inkl frakt från tyska ebukten.
Detta är då inte en tiptroniclåda. Det är en multitronic med tiptronicläge. (Tiptronic är alltså bara audis benämning på en automatlåda där du kan växla själv). Multitronic är lite "speciell" då det är en CVT-låda, den har inga fasta lägen alls utan i "Tiptronic"-läge så styrs de virtuella växlarna av momentomvandlaren.
CVT-lådorna sas först vara underhållsfria, och senare att de ska få en service var 6000e mil. Detta är gjort på kanske 1/25 lådor. Då CVT-lådan är steglös, ska det alltså inte "kännas något" när man kör. Det blir bara "en lång växel" (spännande de första gångerna man kör och hastigheten stiger medan varvtalet sjunker utan att bilen växlar).
Om nu inte lådan har fått sina oljebyten, så kör i jämn fart så att varvet ligger någonstans mellan 12-1300 till max 1900rpm, "hoppar" (ens minimalt) varvräknaren då, så skulle servicen redan varit gjord. Alternativt kör den ordentligt genomvarm och kör sen i jämn fart i 50km/h och håll koll på varvräknaren samt ner med de rutor som går och lyssna om varvet "hoppar". Hoppandet i varv handlar om 1-200rpm inte mer.
Rost. Ja, stående rostproblem är; framskärm (speciellt höger) och nere vid de nedersta dörrlisterna (alltså längst ner på dörren).
Framvagnen på faceliftmodellerna (som detta är) är bra mycket bättre än före facelift, och betydligt mer slitstark.
Håller dock inte med om att bilarna skulle rosta vidare lätt undertill.
Något som är mindre lätt att kontrollera vid en provkörning är oljedrickandet. På 2.4:an ändrades detta drastiskt vid faceliften (då det kom en ny motor), hur det är med 3.0:an vågar jag inte säga.
- - - - Edit - - - - -
Hoppar du på en 3.0Q, så har den den "gamla" tiptroniclådan. Fördelen med cvt är bränsleförbrukningen. "Min" (dvs 2.4:an) är billigare att köra med cvt-lådan än manuell. Det gäller då inte för den "vanliga" tiptroniclådan, som i grund och botten är en "vanlig" automatlåda, med växlingsmöjligheter (så isf är det alltså inte bara 4wd som drar upp förbrukningen).
- - - - Edit 2 - - - -
Ett stående problem på faceliftmodellerna är kombiinstrumentet. Det blev bra mycket snyggare än före facelift, men hållbarheten är sämre än kass. Inte det minsta ovanligt att bensin-, vattentemp-, batteri- och olje-tempmätaren visar helt galet (alla eller bara någon). Detta beror på att nålmotnr ballar ur. Går att åtgärda, kostar några hundringar per mätare att byta + att man har vagcom/vcds för att kalibrera. "Utblekande" displayer i mitten är inte heller helt ovanligt (fungerar bra när bilen är kall, men en varm och solig dag så ser du inte vad det står i displayen efter 10min).
Senast redigerat av it_mutt (2 augusti 2015)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!