4198
Sök

Köpråd: Första Bil Audi?

5 Inlägg
2 augusti 2015
Trådstartare
#1
Tjena.

Nu är det så att jag snart har körkortet i handen och har lite pengar man vill köpa en bil för. Gillar Tyska bilar starkt men en Porsche får vänta något år och har istället spanat in mig på en Audi A6 från 2003

Har har ni annonsen http://www.blocket.se/ystad/Audi_A6_613 … 21&w=3

Bor i Kronoberg så om de blir inskaffa en bil utanför ska de vara max ett län ifrån.

Lite fler bilder på bilen: http://gyazo.com/4cd87ebc31fe9ce0c6ff3788ffa08f78

Kan ej mycket om bilar eller så men snackade med min farbror som har säkert ägt upp emot 20 bilar han sa jag bör sänka priset med ca. 5K här, kollade på bilvärdering här( http://www.bilpriser.se/bilvardering?regnr=cwy498) där sa det att denna bilen oftast ligger runt 35000 hos privat person, dock är det osäkert med importerade bilar enligt sidan om jag uppfattat rätt.

Fel med bilen som jag fått reda på av säljaren: "Armen som håller upp motorhuv behöver bytas, fönsterhiss på förarsidan fungerar inte, Ac behöver fyllas på"

Kamremmen byttes för två år sedan kan även tilläggas ge mig gärna lite feedback, för vore grymt kul och dra ner och köpa bilen nu i veckan. smile

Mvh
Moosey

Kapten-X
2 augusti 2015
#2
Bra bilar har en själv med V6 men försök hitta en quattro ist finns risk att du ångra dig annars, kolla så det finns nån typ av "bevis"/ kvitto på att kamremmen är bytt smile

Yawn...
3 151 Inlägg
2 augusti 2015
#3
När AC:n behöver "fyllas" så brukar det utanför sinnesförvirrade personers hjärnor (a.k.a. säljare) betyda att AC:n behöver en totalrenovering som brukar gå på ganska många tusenlappar. Har du tur så är det bara en läcka någonstans, men svårt att säga!

Fönsterhissen kan vara väldigt enkelt. Är den helt död eller funkar den men vänder? Om det är det senare problemet, så kan det räcka med att smörja fönsterlisterna då dom har en tendens att bli hårda och kläma åt mot rutan vilket får klämskyddet att gripa in och vända riktning på rutan (händer när fönstret är på väg upp, neråt går bra).

Arm som håller upp motorhuv? Om inget förändrades mellan 2001 (min årsmodell) och 2003 så är det två dämpare som håller upp huven.

Schysst att kamremmen är bytt, det är inte helt billigt att göra. I övrigt är det bra bilar tycker jag, men du får räkna på att byta styrleder och sånt rätt ofta (tung bil + underdimensionering = reparation).

På Audi A6 med tiptronic (manuellt växelläge, för spaken till höger från D-läget) kan automatlådan bete sig lite lustigt ibland, men de brukar hålla bra. 3,0 bensin har jag ingen erfarenhet av, men Audi brukar göra rätt så bra grejer överlag enligt min erfarenhet.

Karossen är rätt bra galvaniserad så den håller sig oftast fin och fräsch, rostar inte så lätt. Däremot kan du kolla under bilen, rosten kan bita sig fast rätt bra där.

Angående bilvärderingar online så ska man inte tro alltför mycket på dom. Jag har aldrig hittat en site som har gjort en verklighetstrogen värdering för en äldre bil i alla fall. Kan tänka mig att deras priser gäller en pedantskött bil som ser som ny ut, men för vardagsbilar så får man mer gå på magkänslan och erfarenhet.

En A6 från 2001-2004 i bra skick skulle jag värdera runt 15-20,000 kr, så den du visade är lite i överpris i mitt tycke. Tycker din farbror har ganska bra uppfattning om priset, men är den riktigt välskött och ger dig en bra magkänsla så lita på känslan. Många tycker att jag köpte min A6 lite för dyrt, men å andra sidan är den så välskött så jag har enbart behövt byta en styrled dom 5,500 mil jag kört bilen (bortsett från vanlig service dvs). Min poäng är att rätt bil är värt ett högre pris än att köpa fel bil till ett billigt pris.

Frågor?


----

Edit: kan även jag instämma om att du bör hitta en Quattro. En Audi utan fyrhjulsdrift är som en räkmacka utan räkor ungefär.
Senast redigerat av Mervolic (2 augusti 2015)

Avstängd
10 388 Inlägg
2 augusti 2015
#4
Importerad (om det inte var uppenbart) (Edit: missade att det stod i annonsen).

Gällande fönsterhissarna är det inte alls ovanligt att vajern går av/trasslar upp sig på A6:orna.

Trasslar den upp sig brukar den gå bra att skicka ner, när den sen ska upp så går klämskyddet in och rutan går upp en bit, för att sen åka ner igen. Går vajern av, så händer då inget alls. Hela mekanismen kostar 4-5-600:- inkl frakt från tyska ebukten.

Detta är då inte en tiptroniclåda. Det är en multitronic med tiptronicläge. (Tiptronic är alltså bara audis benämning på en automatlåda där du kan växla själv). Multitronic är lite "speciell" då det är en CVT-låda, den har inga fasta lägen alls utan i "Tiptronic"-läge så styrs de virtuella växlarna av momentomvandlaren.

CVT-lådorna sas först vara underhållsfria, och senare att de ska få en service var 6000e mil. Detta är gjort på kanske 1/25 lådor. Då CVT-lådan är steglös, ska det alltså inte "kännas något" när man kör. Det blir bara "en lång växel" (spännande de första gångerna man kör och hastigheten stiger medan varvtalet sjunker utan att bilen växlar).

Om nu inte lådan har fått sina oljebyten, så kör i jämn fart så att varvet ligger någonstans mellan 12-1300 till max 1900rpm, "hoppar" (ens minimalt) varvräknaren då, så skulle servicen redan varit gjord. Alternativt kör den ordentligt genomvarm och kör sen i jämn fart i 50km/h och håll koll på varvräknaren samt ner med de rutor som går och lyssna om varvet "hoppar". Hoppandet i varv handlar om 1-200rpm inte mer.

Rost. Ja, stående rostproblem är; framskärm (speciellt höger) och nere vid de nedersta dörrlisterna (alltså längst ner på dörren).

Framvagnen på faceliftmodellerna (som detta är) är bra mycket bättre än före facelift, och betydligt mer slitstark.

Håller dock inte med om att bilarna skulle rosta vidare lätt undertill.

Något som är mindre lätt att kontrollera vid en provkörning är oljedrickandet. På 2.4:an ändrades detta drastiskt vid faceliften (då det kom en ny motor), hur det är med 3.0:an vågar jag inte säga.

- - - - Edit - - - - -

Hoppar du på en 3.0Q, så har den den "gamla" tiptroniclådan. Fördelen med cvt är bränsleförbrukningen. "Min" (dvs 2.4:an) är billigare att köra med cvt-lådan än manuell. Det gäller då inte för den "vanliga" tiptroniclådan, som i grund och botten är en "vanlig" automatlåda, med växlingsmöjligheter (så isf är det alltså inte bara 4wd som drar upp förbrukningen).


- - - - Edit 2 - - - -

Ett stående problem på faceliftmodellerna är kombiinstrumentet. Det blev bra mycket snyggare än före facelift, men hållbarheten är sämre än kass. Inte det minsta ovanligt att bensin-, vattentemp-, batteri- och olje-tempmätaren visar helt galet (alla eller bara någon). Detta beror på att nålmotnr ballar ur. Går att åtgärda, kostar några hundringar per mätare att byta + att man har vagcom/vcds för att kalibrera. "Utblekande" displayer i mitten är inte heller helt ovanligt (fungerar bra när bilen är kall, men en varm och solig dag så ser du inte vad det står i displayen efter 10min).
Senast redigerat av it_mutt (2 augusti 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Yawn...
3 151 Inlägg
2 augusti 2015
#5
it_mutt.

Jag menade givetvis multitronic, blandar alltid ihop benämningarna. smile Menade inte heller att dom rostar lätt undertill, utan mer att det är där man ska leta efter rostangreppen även om bilen ser schysst ut på utsidan. Det gäller visserligen alla bilar.

Avstängd
10 388 Inlägg
2 augusti 2015
#6
Mervolic skrev:
it_mutt.

Jag menade givetvis multitronic, blandar alltid ihop benämningarna. smile Menade inte heller att dom rostar lätt undertill, utan mer att det är där man ska leta efter rostangreppen även om bilen ser schysst ut på utsidan. Det gäller visserligen alla bilar.

Ah. Fast, den har ju tiptronicläge wink

Ah, jag som läste "på fel sätt" då, my bad smile Men alldeles riktigt, det ska man absolut göra smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök