3291
Sök

Saab 9-3 2,0t Aero -01, CE lyser?

243 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hejsan!

Fick på rutten till Stockholm idag ett litet problem, Check engine lampan började lysa och jag märker inte att något är fel, bilen går fint & bra som innan.

Första svaret man får utav någon som kan är kolla felkod, troligtvis tändkasetten.

Så min fråga till er är om man märker något speciellt när tändkasseten är eller börjar bli trasig?
Bytte inte tändstift vid senaste servicen, kan dom vara problemet?

Tycker det knakar väldigt mycket i motorn, nästan som en symaskin, men ska tydligen vara så bara jag som är lite okunnig, spelade in så någon som vet hur det ska låta får gärna kolla på min video och höra om det låter som det skall.

I övrigt så är oljan fin, byttes för ca 2 veckor sedan, inget gegg eller vatten i oljan, som sagt går bilen bra annars.
Kan tycka att den är lite ryckig ibland, men troligtvis bara jag som fortfarande är lite ovan då kopplingen på min gamla Volvo 850 var tvärtemot och tog uppe istället för Saaben som tar långt ner, så dragläget kanske måste vänjas in lite smile.


Tänkte åka till verkstad och kolla felkod, men skulle vara lite gött att få veta om det är något märkbart när det är fel på tändkasseten.

Mvh


243 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
#2
Va bypass ventil turbon svårt åtgärdat?


Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 oktober 2012
#3
kolla så vacumslangarna är hela, dumpen öppnar tydligen inte!


562 Inlägg
3 oktober 2012
#5
Kolla felkoder är alltid steg 1 tyvärr... smile

Men kika som ovan redan nämnt på vakuumslangarna, spec de på bypassventilens magnetventil som sitter vid torpedväggen, händer att de hoppar av och då sätter den ofta felkod P1110. Tyvärr är det svårt att sitta och ställa diagnos utan några felkoder utlästa, så gör det först!

9-5 Aero Sedan -05

243 Inlägg
5 oktober 2012
Trådstartare
#6
P1110 va felkoden är det svårt/dyrt att ficksa?


562 Inlägg
5 oktober 2012
#7
illiuminati skrev:
P1110 va felkoden är det svårt/dyrt att ficksa?

Det kan vara så enkelt som en lös vakuumslang.. börja titta över vakuumslangarna och se till att de inte är lösa/spruckna osv. Senaste månaden har jag dykt på 2 st 9-3or med lös vakuumslang på bypassventilens magnetventil på torpedväggen, och då är det bara att byta slangen då den troligtvis är sprucken och dålig.

Har för mig att denna felkod sätts om "dumpen" är pajj också, typ läckage i membranet. Så det ska ju inte uteslutas, men kolla vakuumslangarna först.

9-5 Aero Sedan -05

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
5 oktober 2012
#8
kolla även slangarna som går från insuget till magnetventilen som används till dumpventilen smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

243 Inlägg
24 juli 2015
Trådstartare
#10
Om någon skulle kolla detta inlägg några år senare och ha samma problem, så kan jag säga att bilen än idag rullar och inga problem har uppstått och lampan har lyst sedan dess smile


Saab älskare!
4 597 Inlägg
24 juli 2015
#11
vad var felet då? tongue


243 Inlägg
3 augusti 2015
Trådstartare
#12
Funkiee skrev:
vad var felet då? tongue

Vet fortfarande inte, mer än att det är någon slang, något med vakum som läcker. Ska vara ett ganska vanligt fel tydligen men han jag lämna hos kunde inte svara rakt ut mer än att en slang behövde bytas vilken visste han inte och jag hade ingen större lust att betala för felsökningen just då smile



Sök