3398
Sök

Hjälp med Cross!

5 Inlägg
1 juni 2007
Trådstartare
Hej alla ni!

Jag har problem med min Yamaha yz 250 -93 och är definitift nybörjare vad gäller att meka med crossar.
Nu är det så att den helt plötsligt efter ett bensinstopp vägrade starta ( med ny bensin i naturligtvis) jag har provat med startgas och kickat mig gul och blå. Inga resultat bortsett från högljudda explotioner på var 15-20:e kick. Vad kan detta bero på?

Ett till problem uppstod samtidigt som detta, nämligen att växlarna vägrar gå i, lägger jag i en växel och drar crossen känns de ungefär som när man slirar på kopplingen, hjälp?!
detta resulterar då i att jag inte kan dra igång skrället.

Är det någon underbar själ som kan hjälpa mig med tips eller kanske någon sida man kan finna information på så skulle detta göra mig otroligt tacksam!

Tack på förhand /
Joel smile

16 Inlägg
1 juni 2007
Börja alltid med att kolla tändstiftet när hojen inte startar.

5 Inlägg
1 juni 2007
Trådstartare
det är kollat, gnistan är som vanligt och stiftet är fint.

116 Inlägg
1 juni 2007
bensinen kanske inte kommer fram till motorn ??

5 Inlägg
1 juni 2007
Trådstartare
Njjaee...de kan ligga något i det. jag tror jag ska ta och plocka isär förgasaren nu.. men hur skulle det kunna bli stopp någonstans, den gick ju perfekt innan?
någon som har någon idé om växellådan?

Klyphuggare
328 Inlägg
1 juni 2007
är det inte kopplingen som slirar helt enkelt då? och blås i tanken lite sen provar du starta igen

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt

1 567 Inlägg
1 juni 2007
1.Nästan alltid tändstiftet byt även om det ser bra ut.

2.Kolla förknasaren kan sitta skit i ett munstycke

3.Testa att knö igång den enklast om någon eller några putter på.

4.Kolla kopplingen om den har hängt sig lossa kopan och kolla kopplingkorgen osv och hur det ser ut under.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

5 Inlägg
1 juni 2007
Trådstartare
Kopplingen verkar inte ha hängt sig...om jag tar bort tändstiftet så det inte finns någon större kompression så fungerar växlarna.

Har plockat isär förgasaren nu och det ser jättefint ut, rent och bra...men jag har tvättat det ändå.

Jag kan tyvärr inte testa att knö igång den eftersom jag inte får i någon växel...

Men ja ska lossa och kolla kopplingen ordentligt nu.

Tack så hemskt mycket för alla tips och kom gärna med fler smile

Skaune
1 juni 2007
Kolla dina reedventiler, är tämligen säker på att de e dom som e kassa, dom sitter i insuget till cylindern, framför förgasaren. Ang. ditt andra problem måste jag vara trög, först säger du att dom vägrar gå i och sen så säger du att när du lägger i dom känns det som kopplingen slirar?n Har jag missuppfattat eller?

5 Inlägg
1 juni 2007
Trådstartare
Hej!
ang. växel/kopplingsproblemet: När jag petar i exempelvis 1:ans växel, så låter det och känns som om den går i fint som vanligt. när jag sedan rullar iväg motorcykeln så hugger kedjan till litegrand först och kolven går nästan runt men så slutar det direkt och när jag drar fram cykeln så känns det som om jag drar crossen med halva kopplingen inne. jag har kollat och kopplingen har inte hängt sig.
Nu har jag även öppnat kåpan på samma sida som kicken sitter på (jag gissar att detta är växelhus eller vad det kallas) där fann jag nu ett trasigt halvt plastkugghjul, så felet känns lokaliserat. men vad är det för något? kugghjulet alltså.

Ska kolla om jag hittar dessa reedventiler och om de ser skadade ut.

hoppas någon vet om kuggen! tack hittills!

Sleeper
3 084 Inlägg
1 juni 2007
kolla kopplingskorg/lameller troligtvis lamellerna bränner nog ihop ( köp nya) byt växellådsoljan också rengör luftfiltret och olja in det wink

edit oj.. läste lite fel där trodde inte den frikopplade
Senast redigerat av Sushikocken (1 juni 2007)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Sök