Det går ju rent krasst att köra/växla helt utan koppling, även om det nu inte är helt enkelt.
Ja, tack vare att det finns synkroniseringsringar. Dom sköter synkroniseringen av kuggarna så att man slipper dubbeltrampa.
I vissa lådor kan du känna att det går tungt att lägga i växlarna. Det lixom trycker emot innan det till slut släpper och växeln går i. Det är synkringarna som jobbar.
Om man vill att det ska gå lättare att lägga i växeln i ett sådant fall så kan man dubbeltrampa.
Det jag inte riktigt greppar är hur det här mekaniskt skiljer mot att helt enkelt hålla kopplingen nere samma tid, och matcha motorvarv med nästa växel, innan man växlar.
När man släpper upp kopplingen i neutralläge så så hjälper motorn till att anpassa farten på ingånde axel i växellådan.
Men visst, det är till mer hjälp med dubbeltrampning vid nedväxeling, då man hjälper till att gasa upp varvtalet på växellådan.
Jag kommer ihåg en gammal Opel som min kompis ägde. Han hade problem att lägga i treans växel eftersom synkringarna var dåliga och det bara skrapade. Jag lärde honom att dubbeltrampa, och då slapp han byta växellåda.
https://youtu.be/r6hWAaE5VWY