[SIZE="7"]Update 6/4 -2012[/SIZE]
Nu vart det dags för en "liten" update, då det var ett tag sen sist. Den här updaten innehåller bla. uppstart av motorn mm.
(Varning för många bilder, vid trögt internet, ta en fika och vänta en stund, för att sedan kunna se alla bilder utan problem)
Här är några bilder som jag missade i mobilen, men här kommer dem iaf:
Huven som är lite smått lättad, fast verkar som den kan behöva någon slags förstärkning:
IMG_1097 by
Nilsson13, on Flickr
Bakluckan fick sig även en lättning, fast det inte syns så bra xD :
IMG_1096 by
Nilsson13, on Flickr
Batteriband:
IMG_1094 by
Nilsson13, on Flickr
Batterifäste:
IMG_1093 by
Nilsson13, on Flickr
IMG_1086 by
Nilsson13, on Flickr
IMG_1092 by
Nilsson13, on Flickr
Lite bilder från bur bygget, blir antagligen en annan bur senare, fast får duga tillsvidare:
IMG_1072 by
Nilsson13, on Flickr
IMG_1074 by
Nilsson13, on Flickr
IMG_1076 by
Nilsson13, on Flickr
Toning bortplockad då det inte är tillåtet i Proint drift.
IMG_1082 by
Nilsson13, on Flickr
En bild där allt sitter som det ska:
IMG_1083 by
Nilsson13, on Flickr
Den så kallade kopplingsdämparen åkte dän:
IMG_1069 by
Nilsson13, on Flickr
Förstärkning av fjäderbenstorn:
IMG_1068 by
Nilsson13, on Flickr
Skar ut ett par bogseringsöglor på skolan med skärbrännaren, behövs lite fin justeringar med slipen sen bara:
IMG_1103 by
Nilsson13, on Flickr
Bryter nog av fint med Guld lackerad bur:
IMG_1108 by
Nilsson13, on Flickr
Så, Nu är vi tillbaka till där vi va förut:
Subframen utan bussningar, säger bara en sak.. *****r vad dem satt!
IMG_1275 by
Nilsson13, on Flickr
Här svarvas det nya och fina alu bussningar på skolan
:
IMG_1276 by
Nilsson13, on Flickr
Fick köra bitarna i kallsågen först då svarvarna är lite för små
:
IMG_1290 by
Nilsson13, on Flickr
Färdigt resultat, satt som en smäck:
IMG_1291 by
Nilsson13, on Flickr
Fick även gjort lite flänsar och fjäderbensstagsringar, behöver lite slipning innan montage:
IMG_1293 by
Nilsson13, on Flickr
Fräsh och fin subframe:
IMG_1300 by
Nilsson13, on Flickr
Coilovers redo för lack:
IMG_1279 by
Nilsson13, on Flickr
Därså:
IMG_1281 by
Nilsson13, on Flickr
Även de i bak fick färg på sig:
IMG_1295 by
Nilsson13, on Flickr
Ditsatt, ställde dämparna högt så jag kan köra ut smidigt ur verkstaden och kanske kunna besiktiga:
IMG_1303 by
Nilsson13, on Flickr
R33 motorbalk ditsatt med uppslitsade hål.
IMG_1280 by
Nilsson13, on Flickr
Resten av upphängningen fast, passa bolt on på R33 Gts-t balken, det var bara ett styrservorör som fick flytta på sig:
IMG_1282 by
Nilsson13, on Flickr
Dit med röret som håller instrumentbrädan osv:
IMG_1284 by
Nilsson13, on Flickr
Gick rätt smidigt med de kablarna ändå:
IMG_1286 by
Nilsson13, on Flickr
Gas, broms och koppling på plats:
IMG_1288 by
Nilsson13, on Flickr
IMG_1289 by
Nilsson13, on Flickr
Rattstång med hemmagjord alu bussning, som tydligen ska göra det bättre på något sätt
:
IMG_1305 by
Nilsson13, on Flickr
Nu börjar det likna nått:
IMG_1307 by
Nilsson13, on Flickr
Första gången bilen står på fälgarna på ett bra tag, kan säga att coiloversena är lite för stumma, bilen studsar typ på däcken som en EPA:
IMG_1306 by
Nilsson13, on Flickr
Då var det dags att ta tag i kabelhärvan:
IMG_1308 by
Nilsson13, on Flickr
Här är jag i fullfart med att skarva ihop härvorna, kan starkt rekomendera den filmen jag har med swapet fast den är lite annorlunda då dem har KA24. I vissa fall var det lite kämpigt, men några timmar med alla olika elscheman lyckades jag till slut:
IMG_1311 by
Nilsson13, on Flickr
Värmeväxlaren rök snabbt, och det fixades en Oil filterstud från Nissan:
IMG_1310 by
Nilsson13, on Flickr
Oljekylsadapter och sandwitch för tryck och temp:
IMG_1312 by
Nilsson13, on Flickr
Kamremmen byttes då det kändes lika bra att ha en ny och fräsh:
IMG_1314 by
Nilsson13, on Flickr
Skyline bränslefilter var tydligen nödvändigt då original inte pallade med:
IMG_1320 by
Nilsson13, on Flickr
Kylslingan till servot fick gå framåt istället då den tog i R33 balken.
IMG_1317 by
Nilsson13, on Flickr
Lite annat smått och gott på plats:
IMG_1319 by
Nilsson13, on Flickr
Motorn i för första gången:
IMG_1315 by
Nilsson13, on Flickr
Lättad från möglig AC:
IMG_1322 by
Nilsson13, on Flickr
Brev hem från USA
IMG_1321 by
Nilsson13, on Flickr
Stolen som sedan ska användas:
IMG_1327 by
Nilsson13, on Flickr
Eftersom jag bara bytte yoke på kardanen så ändrades inte längden på den något, så motorn var tvungen att komma längre bak. Efter en del smällar i torpeden och lite omflyttnad av motorfästen satt motorn som en käftsmäll
:
IMG_1325 by
Nilsson13, on Flickr
Fick ingen servo rem med motorn, men visade sig att Ca18det.s rem passade utmärkt:
IMG_1329 by
Nilsson13, on Flickr
Skillnaderna mellan yokarna:
DSC01720 by
Nilsson13, on Flickr
Växellådsbalk omsvetsad:
DSC01726 by
Nilsson13, on Flickr
Fästen till IC byggdes:
DSC01722 by
Nilsson13, on Flickr
DSC01723 by
Nilsson13, on Flickr
Kylet fick 2st 10" fläktar som är styrt av termostat och knapp:
DSC01728 by
Nilsson13, on Flickr
Var tvungen att testa vart lamporna fick plats när jag byggde tryckrör:
DSC01729 by
Nilsson13, on Flickr
Punktade 3" rör:
DSC01730 by
Nilsson13, on Flickr
Helsvetsade, blev väldigt täta och fina över förväntan:
DSC01732 by
Nilsson13, on Flickr
En början på frontpipe, som också är 3":
DSC01731 by
Nilsson13, on Flickr
Där satt dem:
DSC01734 by
Nilsson13, on Flickr
Var tvungen att montera värmeskölden över turbon så det skyddar broms servot:
DSC01735 by
Nilsson13, on Flickr
Eftersom oljekylet inte gick att svetsa i eller hade några fästpunkter, så fick jag bygga en ram runt som håller fast kylet:
DSC01736 by
Nilsson13, on Flickr
Inte färdig slipat här än, men så gott som klart.
DSC01739 by
Nilsson13, on Flickr
Här är filmen på uppstarten:
<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/CJ7h4dkoX0s" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Så långt har jag hunnit nu, vore gött att få klart den till kinnekulle träffen, men det får vi se.
/Marcus
Slut på Update 5