2538
Sök

Turbo ras Saab 9-5

28 Inlägg
3 oktober 2015
Trådstartare
#1
Tjenare,

I måndags var jag påväg till stockholm och tre mil utanför spånga på motorvägen så kom det bara ett stort vitt rökmoln bak och hände ingenting när jag tröck på gasen. Vi förmodade att turbon hade rasat. Vi bogsera in den till Stockholm.
Den startar och går runt i motorn men det finns inte en ända droppe olja kvar i bilen och när jag startar o försöker trycka på gasen så kommer det bara vit rök.

Jag vill egentligen bara ha bekräftat av dessa symptom om att det är turbon som gått och isåfall om det är besvärligt att byta?

För övrigt så finns det inte en ända rostfläck på bilen och den har gått hur bra som helst.. Ja, fram tills detta..

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 oktober 2015
#2
Inte en enda droppe olja i motorn? Då skall du inte starta motorn alls... Vit rök är i regel "kylarvatten". Blå/grå är olja, och svart "bränsle"
Senast redigerat av dawwe (3 oktober 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

28 Inlägg
3 oktober 2015
Trådstartare
#3
Men alltså jag hade halva stickan med olja på söndagen, sen på måndagen efter då när vi körde på motorvägen o det här hände så hade jag inte en droppe när jag testade med oljestickan.
Kylarvatten finns kvar i bilen. Och vi testade ju starta bilen för att se om motorn går runt.

Min kompis som var med och körde bilen säger att det är turbon som har gått men jag har ingen aning, jag är inte så jätte kunnig när det gäller bilar.

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 oktober 2015
#4
Ingen olja på stickan = Starta inte motorn innan ni fyllt på olja. Det kan mycket väl vara tubon som rasat. Jag är ingen turbo-expert o vet inte om det är rimligt att turbon "tömmer" motorn på olja sååå snabbt. Kass vevhusventilation kan däremot tömma motorn på olja rätt fort. Som sagt, var det olja du så i backspegeln så borde röken varit mer blå/grå, men det är kanske inte helt lätt att se om man inte sett det innan...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

28 Inlägg
3 oktober 2015
Trådstartare
#5
Röken var vit iaf.
har hört bara att när turbon rasar så skickar den in all olja nånstans... kommer inte ihåg vart men..

28 Inlägg
3 oktober 2015
Trådstartare
#6
Fått det konstaterat nu att det är turbon som rasat. Det var en massa olja vid avgasröret osv..

28 Inlägg
3 oktober 2015
Trådstartare
#7
Någon som vet vad för packning det är man ska ha när man byter turbon?

1 661 Inlägg
3 oktober 2015
#8
Det brukar följa med packningar när du köper en ny turbo. Det kan även vara så att du får byta fler packningar eller O-ringar beroende på hur mycket man tar lös. Har aldrig bytt på en Saab så vet inte hur det ser ut.

28 Inlägg
3 oktober 2015
Trådstartare
#9
Men ska inte köpa en ny turbo. Kör på en begagnad.
Beställde monteringssats med alla packningar osv från Mekonomen.


Sök