3291
Sök

Sportluftfilter = lägre bensinförbrukning?

182 Inlägg
7 oktober 2015
Trådstartare
#1
Hejsan!

Vi funderar på att köpa en Volco XC70 AWD och kollade runt på lite extradelar till bilen såsom sportluftfiler för skojskull.
Namn på filtret: Sportluftfilter CCI-box till Volvo V70n, S60, XC70
Jag läste beskrivningen och såg att det stod:  lägre bensinförbrukning
Är det något som stämmer? Hur mycket mindre? Jag är ny med bilar så kan inte så mycket.

Tacksam för svar

Tack på förhand! smile


Cupra_
7 oktober 2015
#2
Generellt så skulle jag säga nej, den drar snarare mer. Alla de bilar jag haft sportluftfilter på har dragit mer sås förutom min nuvarande och en Volvo S40 jag hade. Du får ju ett roligare ljud, så det blir ju roligare att gasa.

3 173 Inlägg
7 oktober 2015
#3
Lägre förbrukning kan ja aldrig tänka mig...ja vill gasa mer när ja monterade mitt öppna för de låter riktigt mysigt wink


Forummoderator
10 576 Inlägg
8 oktober 2015
#4
Original luftfilter fungerar alltid bäst, så även om du chippar bilen.  Det finns sällsynta fall så som Honda civic där man hävdar att lytt luftfilter ger typ 30hk, men...  ja, reklam eller fakta vet jag inte. Vad jag vet är att Volvos modeller har ypperliga luftburkar som försörjer motorn med kall luft, bra mängd luft och effektivt ljuddämpar insuget.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 365 Inlägg
8 oktober 2015
#5
Som Torpis säger så ger det inte bättre effekt förrens du trimmar rejält, och det ska vara så rejält att orginalfilter eller box blir restriktiv. Det finns inga bilar, knappast heller en Civic som blir piggare av öppet luftfilter original. Den absolut största nackdelen är att du suger in varmare luft, eftersom många öppna luftfilter är just öppna och saknar skyddskåpa runt (samt "luftgång till kallare luft") som orginal alltid har.

Mysigare ljud blir det, har själv öppet luftfilter... men det är bara för att jag inte får plats med något annat


torpis skrev:
Original luftfilter fungerar alltid bäst, så även om du chippar bilen.  Det finns sällsynta fall så som Honda civic där man hävdar att lytt luftfilter ger typ 30hk, men...  ja, reklam eller fakta vet jag inte. Vad jag vet är att Volvos modeller har ypperliga luftburkar som försörjer motorn med kall luft, bra mängd luft och effektivt ljuddämpar insuget.


4 822 Inlägg
8 oktober 2015
#6
nu är det ju inte något öppet filter ts ska ha utan en cci box (som det iof sitter ett sportfilter i men det sitter inte öppet)
http://www.hova.com/20.0.0.2/25374/cache/25374_049f65451acbf85f85a6fe0fbe1ae09a.jpg
http://www.hova.com/20.0.0.2/25375/cache/25375_8a20599ace645bb4043a075913937e11.jpg
http://www.hova.com/simota-cci-box-volvo-s60-v70n./

men att det ska ge lägre bränsleförbrukning är som sagt inte troligt.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Sleeper
3 084 Inlägg
9 oktober 2015
#7
Senast redigerat av Sushikocken (9 oktober 2015)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

2 751 Inlägg
9 oktober 2015
#8
Sushikocken skrev:

Denna film borde alla se som tror sig få ut hästar ur standardbilar med ett luftfilter smile

Någon kan rätta mig om jag har fel, men någon mer krut får man väl enbart ut om ifall luftboxen på något sätt ströp motorn. Vilket det inte gör i 9.9/10 bilar.

Who Djaa bless no man curse

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 oktober 2015
#9
Christian S skrev:
nu är det ju inte något öppet filter ts ska ha utan en cci box (som det iof sitter ett sportfilter i men det sitter inte öppet)
http://www.hova.com/20.0.0.2/25374/cach … 1ae09a.jpg
http://www.hova.com/20.0.0.2/25375/cach … 937e11.jpg
http://www.hova.com/simota-cci-box-volvo-s60-v70n./

men att det ska ge lägre bränsleförbrukning är som sagt inte troligt.

Fortfarande med stor sannolikt sämre än original luftbox.

Ett filter ger som sagt inte lägre förbrukning, men det går att få ner förbrukningen genom att tulla på miljösamvetet. Det är det man gör när man chippar en bil. VW koncernen har nu på ett tydligt sätt bevisat detta genom "dieselgate", så slipper jag tjata mig blodig om det :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 354 Inlägg
10 oktober 2015
#10
Nu kommer jag få en hel del emot mig säkert men helt ärligt, efter att jag monterade ett AEM Dryflow sportfilter i min V70 så jo jag har faktiskt fått lägre förbrukning vid längre körning. Ligger jag på en 70 väg med farthållaren inställd på 75 km/h så drar bilen faktiskt mindre än den gjorde med org filter. Hur? Jag vet inte men det är sant vare sig man vill tro på det eller inte.

2 751 Inlägg
10 oktober 2015
#11
Mack855 skrev:
Nu kommer jag få en hel del emot mig säkert men helt ärligt, efter att jag monterade ett AEM Dryflow sportfilter i min V70 så jo jag har faktiskt fått lägre förbrukning vid längre körning. Ligger jag på en 70 väg med farthållaren inställd på 75 km/h så drar bilen faktiskt mindre än den gjorde med org filter. Hur? Jag vet inte men det är sant vare sig man vill tro på det eller inte.

Mät din förbrukning vid bensinmacken efter en hel bensintank smile

Who Djaa bless no man curse

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 oktober 2015
#12
Mack855 skrev:
Nu kommer jag få en hel del emot mig säkert men helt ärligt, efter att jag monterade ett AEM Dryflow sportfilter i min V70 så jo jag har faktiskt fått lägre förbrukning vid längre körning. Ligger jag på en 70 väg med farthållaren inställd på 75 km/h så drar bilen faktiskt mindre än den gjorde med org filter. Hur? Jag vet inte men det är sant vare sig man vill tro på det eller inte.

Det är ju lite det som är saken. Omständigheterna kring varje enskild bils körcykel är omöjlig att empiriskt motbevisa - eller bevisa. Bara för att någon gör en film med en Daihatsu (var det väl?) på 60hk i Australien så blir det automatiskt så att luftfilter inte påverkar någonting någonstans. Det är ju självklart inte så enkelt, utan snarare nästan komiskt att det läggs fram som "sanningen". Samma sak med olika typer av bränsle, 95, 98, 99 etc.

Biltillverkaren ser nog sällan till maxeffekt när exempelvis luftburken designas på en vanlig bil. Man torde se betydligt mycket mer till tillverkningskostnad och ljuddämpning. Nu är jag inte chefsdesigner på någon stor biltillverkare så jag kan ju självklart ha fel. Kanske jagar familjebilstillverkarna den där sista hästkraften när man designar även den detaljen? Eller inte. Att sedan vissa tillverkare lyckats mycket bra är ju självklart inte slumpen som avgör.
Senast redigerat av caromania (10 oktober 2015)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 oktober 2015
#13
Mack855 skrev:
Nu kommer jag få en hel del emot mig säkert men helt ärligt, efter att jag monterade ett AEM Dryflow sportfilter i min V70 så jo jag har faktiskt fått lägre förbrukning vid längre körning. Ligger jag på en 70 väg med farthållaren inställd på 75 km/h så drar bilen faktiskt mindre än den gjorde med org filter. Hur? Jag vet inte men det är sant vare sig man vill tro på det eller inte.

Hehe, jag vet hur det känns! Jag körde från Belgien till Puttgarden med min V70 D5 -07 på 0.33/mil.   Det har väldigt många svårt att ta in trots att det nu råkade vara precis så.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

167 Inlägg
11 oktober 2015
#14
torpis skrev:
Mack855 skrev:
Nu kommer jag få en hel del emot mig säkert men helt ärligt, efter att jag monterade ett AEM Dryflow sportfilter i min V70 så jo jag har faktiskt fått lägre förbrukning vid längre körning. Ligger jag på en 70 väg med farthållaren inställd på 75 km/h så drar bilen faktiskt mindre än den gjorde med org filter. Hur? Jag vet inte men det är sant vare sig man vill tro på det eller inte.

Hehe, jag vet hur det känns! Jag körde från Belgien till Puttgarden med min V70 D5 -07 på 0.33/mil.   Det har väldigt många svårt att ta in trots att det nu råkade vara precis så.

Då hade du säkert medvind eller låg i arslet på en långtradare. Eller så är det nerförsbacke från A-B 😉

1 354 Inlägg
11 oktober 2015
#15
Jag kan inte förklara att bilen drar nästan en dl mindre per mil men det gör den vid långkörningar i hastigheterna 70-90. Allt under = stadstrafik och då är siffrorna desamma som vid org filter och likaså när jag ligger i 110. Bilen är chippad av autotech också, sen om det hör till vet jag inte. Bilen drog självklart mindre efter chippet och efter ytterligare några månader bytte jag filter och då drog den ännu mindre. Sen kan det vara så att det helt enkelt kanske var hög tid att byta filter jag vet inte.

Men men jag kan inte säga annat än att jo i hastigheterna 70-90 km/h drar bilen mindre än med org filter. Varför kan jag inte säga, kanske är skillnad på tillverkare av olika filter. AEM's filter ska ju vara erkänt bra märke.

242 Inlägg
11 oktober 2015
#16
Mack855 skrev:
Jag kan inte förklara att bilen drar nästan en dl mindre per mil men det gör den vid långkörningar i hastigheterna 70-90. Allt under = stadstrafik och då är siffrorna desamma som vid org filter och likaså när jag ligger i 110. Bilen är chippad av autotech också, sen om det hör till vet jag inte. Bilen drog självklart mindre efter chippet och efter ytterligare några månader bytte jag filter och då drog den ännu mindre. Sen kan det vara så att det helt enkelt kanske var hög tid att byta filter jag vet inte.

Men men jag kan inte säga annat än att jo i hastigheterna 70-90 km/h drar bilen mindre än med org filter. Varför kan jag inte säga, kanske är skillnad på tillverkare av olika filter. AEM's filter ska ju vara erkänt bra märke.

att bilen är chippad kan ju göra att din drar mindre då dom ställt in finare parametrar möjligen.

Sleeper
3 084 Inlägg
12 oktober 2015
#17
Mack855 skrev:
Jag kan inte förklara att bilen drar nästan en dl mindre per mil men det gör den vid långkörningar i hastigheterna 70-90. Allt under = stadstrafik och då är siffrorna desamma som vid org filter och likaså när jag ligger i 110. Bilen är chippad av autotech också, sen om det hör till vet jag inte. Bilen drog självklart mindre efter chippet och efter ytterligare några månader bytte jag filter och då drog den ännu mindre. Sen kan det vara så att det helt enkelt kanske var hög tid att byta filter jag vet inte.

Men men jag kan inte säga annat än att jo i hastigheterna 70-90 km/h drar bilen mindre än med org filter. Varför kan jag inte säga, kanske är skillnad på tillverkare av olika filter. AEM's filter ska ju vara erkänt bra märke.

Hur stor skillnad i förbrukning har du före och med det nya filtret då? Utetemp spelar ju också in, tror du har ganska marginell skillnad om inte orginalfiltret var igensatt. Det du gör då du chippar är att du får högre avgastemp bättre förbränning men partiklarna blir mindre och mycket skadligare för människan, sånt tillåter inte biltillverkarna.. åtminstone var det så, tills det visade sig att även de fuskade med sådant big_smile Så att dieselbilen drar mer är bra för oss men dåligt för växthuseffekten.
Senast redigerat av Sushikocken (12 oktober 2015)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

1 354 Inlägg
13 oktober 2015
#18
Ja du helt ärligt så är min körning såpass blandad eller mera åt stadskörningshållet så jag vet inte exakt hur stor skillnad det är men det är nog 1dl/ mil mindre bilen drar efter både chip och sportfilter. När jag åkte ifrån Stockholm till Trollhättan så nollade jag färddatorn, påvägen ner drog bilen 0.74 eller något och påvägen hem (självklart nollades färddatorn igen) drog den 0.68 ENLIGT DATORN. Så egentligen kanske den drog i snitt 0.7 eller något påvägen hem och 0.76 påvägen ner. Detta med mina vinterdäck som är 205/55/R16 tror jag. Och nu åker jag med sommardäck som är 235/35/R18 så självklart är min förbrukning HÖGRE nu med större och tyngre däck men jämfört med innan filtret så drar den mindre.

Och självklart spelar temperaturen in. Chiptrimmet gjordes i februari då vet vi alla vad temperaturen ligger på ungefär och filtret byttes i somras under industrisemestern. Och vi vet ju att varm luft innehåller mindre syre så varför skulle det inte kunna stämma att den får i sig MER syre med ett filter som flödar mera? Jag tänker dock inte påstå att bilen accelererar bättre eller liknande med det nya filtret, där är det detsamma utan jag pratar enbart förbrukning vid landsvägskörning med farthållaren inställd på 5 km/h över hastighetsbegränsningen. Ska jag försvara varför jag kör 5 km/h över hastighetsbegränsningen är det för att inte hamna under hastighetsbegränsningen vid eventuell uppförsbacke och skapa frustration av bakomvarande bilar som redan tycker att jag är för seg!

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 oktober 2015
#19
Sushikocken skrev:
Utetemp spelar ju också in

En diesel gillar varmluft på ett annat sätt än en bensinare. Stor IC på en bruks-diesel kan alltså vara av ondo.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
13 oktober 2015
#20
Min drar 1,2L/mil blandat trots sportluftfilter... närå så mycket annat än trevligt insugsljud tror jag inte det ger på en originalbil. smile
https://www1.garaget.org/archive/2/1341/382113/382113-3642258.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil


Sök