3419
Sök

Kort spak på Amazon?

17 Inlägg
8 oktober 2015
Trådstartare
#1
Hallå!

Har fått höra från diverse manliga släktingar att "har man amazon måste man ju ha kort spak" och när jag kollat på lite bilder ser det ju både enklare och snyggare ut! Så frågan är: Hur?

Vet så mycket som att man behöver "locket" eller vad man nu ska kalla det från en 140 och sedan göra något ingrepp på kardanen(?) Men hur man lättast får tag på det som behövs och hur man lättast går tillväga är fortfarande ett mysterium!

Tacksam för alla ledtrådar, Mvh

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
8 oktober 2015
#2
Hasse70 skrev:
Hallå!

Har fått höra från diverse manliga släktingar att "har man amazon måste man ju ha kort spak" och när jag kollat på lite bilder ser det ju både enklare och snyggare ut! Så frågan är: Hur?

Vet så mycket som att man behöver "locket" eller vad man nu ska kalla det från en 140 och sedan göra något ingrepp på kardanen(?) Men hur man lättast får tag på det som behövs och hur man lättast går tillväga är fortfarande ett mysterium!

Tacksam för alla ledtrådar, Mvh

Utan att vara allt för duktig så menar man nog "kardantunneln" och "locket" menas nog med locket från växellådan!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

7 439 Inlägg
10 oktober 2015
#3
Kanske oviktigt, men såg på www.4x4sweden.se under säljes en annons om lock till Volvolådan så man får "tillbaka" växelspaken till stolarna.
Tror det är en P1800-del som även lär passa PV och Amazon.
Minns jag rätt så heter säljaren Bullen och bor i Köping.

hmm

däcksparkare
1 046 Inlägg
10 oktober 2015
#4
Du ska ha vxllådslocket för m40 kortspak helt enkelt smile
Byt lock å dit med kort spak så är det klart smile
Inga ingrepp på ngt mer än vxllådslocket smile

Motor utan turbo suger >.>

406 Inlägg
10 oktober 2015
#5
Lilljegern skrev:
Du ska ha vxllådslocket för m40 kortspak helt enkelt smile
Byt lock å dit med kort spak så är det klart smile
Inga ingrepp på ngt mer än vxllådslocket smile

Inte på kardantunneln heller?

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

9 117 Inlägg
10 oktober 2015
#6
Annars så finns det ett kit med en mittkonsoll och länkage, som gär att man får kortspak med orginallåda.....


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
10 oktober 2015
#7
Putteliten skrev:
Annars så finns det ett kit med en mittkonsoll och länkage, som gär att man får kortspak med orginallåda.....

Jag tror inte ett länkagekit är lika bra då länkage tenderar att bli glappt och det kan bli problem att få i växlarna. Jag tror mer på att byta locket.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

7 439 Inlägg
11 oktober 2015
#8
Vettemannen skrev:
Putteliten skrev:
Annars så finns det ett kit med en mittkonsoll och länkage, som gär att man får kortspak med orginallåda.....

Jag tror inte ett länkagekit är lika bra då länkage tenderar att bli glappt och det kan bli problem att få i växlarna. Jag tror mer på att byta locket.

/Benny

Instämmer.
För några decennier sedan var det populärt att från Elmhorn Troberg(Bosse resp Picko) handla i deras butik vid Mariatorget i sthlm.
Bland mycket godis till hundkojorna hade de ett länkage så man fick tillbakaflyttad kort spak.
Men det var en kortvarig glädje.
Länkaget slets snabbt och det åkte efter kort tid ur.

tongue

5 111 Inlägg
11 oktober 2015
#9
P1800 har kort spak ja, men ett sånt växellådslock är svårt hitta idag.
Det från Volvo 140 72-74 samt 240 -75 passar däremot på lådan, då dessa har samma växellåda (M40) som Amazon.
Har för mig tunneln får modifieras lite dock men är inte helt 100%....


Eller så kan man inse att det inte är 1985 längre och behålla den långa växelspaken som är en del av charmen med bilen.


Forummoderator
9 299 Inlägg
11 oktober 2015
#10
Volvo544special65 skrev:
P1800 har kort spak ja, men ett sånt växellådslock är svårt hitta idag.
Det från Volvo 140 72-74 samt 240 -75 passar däremot på lådan, då dessa har samma växellåda (M40) som Amazon.
Har för mig tunneln får modifieras lite dock men är inte helt 100%....


Eller så kan man inse att det inte är 1985 längre och behålla den långa växelspaken som är en del av charmen med bilen.

This!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Säljare
42 Inlägg
11 oktober 2015
#11
För att montera växellådslock för kort spak så är du tvungen att bygga om kardantunneln ! Lättast är om du får tag i en 140 1972-74 att ta både lock och kunna kapa ur tunneln av . Men det är väll ingen som vill förstöra en orginal Amazon idag ! Med vänlig hälsning, Mikael
Senast redigerat av superglide (11 oktober 2015)


17 Inlägg
12 oktober 2015
Trådstartare
#12
Det är klart man inte vill förstöra en sån här klassiker, men om man gör det snyggt så är det ju inte så svårt att återställa! Visste inte att det passar från 240 också? måste väl vara första modellen då...

Otroligt tacksam för alla svar och tycker det är väldigt trevligt att man inte blir avhyvlad direkt! smile

7 Inlägg
13 oktober 2015
#13
Kardantunneln kan du kapa ur vilen 240 som helst men förstör inte en amazon...

klabbarpan
3 041 Inlägg
13 oktober 2015
#14
Själva ingreppet är enkelt, dock det där med att återställa är ju ganska knepigt då du får byta tunneln igen? Kör på lång spak. Är mera kult och ligger mer varmt om hjärtat på de som kan amazon. Kortspel kan man köra pga ombyggt fordon. Så länge bilen är original så är lång spak det snyggaste. Men för att till topic återgå. Tunnel från senare 142/ 240 samt lock och spak från m40 med kortspak så är du i hamn.


17 Inlägg
13 oktober 2015
Trådstartare
#15
Jag får nog fundera lite mer på det hela, men tack för hjälpen!


Sök