2931
Sök

H-profil vs orginal vevstakar?

536 Inlägg
8 november 2015
Trådstartare
#1
Tjena, har precis börjat renovera en b230fk och tänkte samtidigt trimma den lite!

Motorspecen blir ungefär såhär:
tb58 turbo, tänkte ladda ca 1,3-1,4 bar.
Gröna r-spridare
3"lmm
Ställbar btr
Chip
3"avgas med 200 cells sportkat
Grövre tryckrör/slangar
Alu ic
Nya packningar, lager o kolvringar
Orginal grenrör och portat insug
Uppsvarvat gasspjäll
531 topp med v-kam

Gissningsvis lär de bli mellan 280-300hk..

Så frågan är, kommer mina orginalstakar att hålla för denna motorspec?
Förstår att hur man kör spelar en stor roll i detta. Buskör inte jämt, men vill gärna kunna gasa rejält ibland på race/sladd etc utan att köra ras med en gång!

Om h-profil stakar krävs, vilka rekomenderar ni?
Kollat bsr, dem e klart billigast och känns som att dem har bra grejjer!
Nån som har erfarenhet?

Mvh
Senast redigerat av rockabilly-rebell (8 november 2015)


Volvo 940 mekaniker
402 Inlägg
8 november 2015
#2
Original stakarna grejar upp till 375 hk och då är de hållbart. smile
Visst de går att köra 500 hk med dom i nåt år kanske men inte längre än så.


2 227 Inlägg
8 november 2015
#3
Originalstakarna hänger som sagt med en bra bit, men skulle jag byggt motorn hade jag satsat på H-profil OM man nu skulle vilja trimma vidare i framtiden. smile



Sök