3471
Sök

Extraljus på nyare bil.

10 Inlägg
9 november 2015
Trådstartare
Halloj!

Jag behöver lite information angående koppling av extraljus på nyare bilar.

Idag har jag en äldre Volvo 440 med 4st extraljus som jag kopplat med ett 30A relä till varje lampa och sendan snott styrström från nuvarande helljus.

Men som jag förstått det som så kan man inte sno ström av helljuset på nyare bilar utan att få konstiga felmeddelanden.

Så min fråga är: Hur gör jag för att koppla tex 5st 55w xenonljus på en nyare bil? Utan att få felkoder.
(exempel kan vara Volvo s80 från 05)

Vänliga hälsningar
Ortchi!

Cupra_
9 november 2015
Om man tar exemplet du angett (S80 -05) så kan jag inte förstå varför du skulle få felmeddelanden?
Jag har kopplat så på min V70 som är från -09..

10 Inlägg
10 november 2015
Trådstartare
Hej.

Jag bara antog att man skulle få felmeddelanden, men efter att ha pratat med en kollega om ämnet så inser jag att det visst går att koppla på vanligt sätt (strömtjuv och reläer) utan att få felmeddelanden.

Tack för snabbt svar! Stänger tråden snarast smile

Br.
Ortchi

12 Inlägg
10 november 2015
De flesta S80n är förberedd för extraljus så om man skaffar extraljusknapp till mittkonsolen och ansluter till rätt kabel så kan man använda den kabel som finns i motorrummet som går från CEM till extraljus (tror det är max 2 x 55 watt). Denna kabel är inte övervakad (ger inga felmeddelanden) så man kan koppla in relän mm utan problem.

Sök