3146
Sök

BMW 118D - 09 sladdrig bakvagn

17 Inlägg
22 december 2015
Trådstartare
Som rubriken lyder.

Vid högre hastigheter så upplever jag att bakvagnen på min BMW 118D (E81) är vinglig. När jag accelererar eller svänger liknande så känns det som att bakvagnen vinglar till eller att den vid vind också blivit känsligare.
Det har blivit mer påtagligt de senaste 3-4 månaderna och känsligare med tiden också.

Mvh Marcus

130 Inlägg
22 december 2015
stötdämpare? upplevde aldrig bakvagnen på min e87LCI som sladdrig direkt men då hade jag inte m-sport fjädring på min heller om du nu har det.

annars kan det vara någon bussning i bakvagnen som börjar vara dålig. fick ena bytt på garanti vid ca 10-11k mil då den hade börjat få ett knarrande ljud.

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91

2 174 Inlägg
23 december 2015
Du har säkert monterat vinterdäck,  och har inte rätt ringtryck

17 Inlägg
23 december 2015
Trådstartare
Jag började uppleva detta innan monteringen av vinterdäcken, de blev varken bättre eller sämre med vinterdäcken.
Bilen har gått 19 000 mil precis. Har läst en del kring gummibusningar (främre i bakvagnen) något som någon här vet något om? De känns som sagt som att bilen i högre hastigheter 90 och uppåt vinglar till i bakvagnen när man kör om etc som att den håller på att tappa greppet samt i skarpare kurvor generellt.

Vad är silentblock= och finns dessa även på 1-serien? Ska tydligen vara vanligt problem på BMW 5 serien.

Mvh
Marcus

3 121 Inlägg
23 december 2015
Är du osäker, kör in bilen på en kompetent verkstad och be de provköra så blir säkert analysen bättre än vad vi lyckas med över tangentbordet. Visst har din bil silentblock och är de slitna/spruckna så kommer bilen kännas vinglig. Detsamma gäller för tex dåliga stötdämpare, dåliga krångningshämmare, felaktig hjulinställning osv.

Sök