2254
Sök

Opel Astra G rycker och hackar?

52 Inlägg
28 december 2015
Trådstartare
Ska se om jag kan beskriva problemen ordentligt hehe!

Bilen är en Opel Astra G 1.6 16V 2003 med Z16XE Eco motor.

Scenario 1: Startar bilen och ska köra iväg = bilen hackar ordentligt, inte varje gång men 70% av gångerna.

Scenario 2: Kör sakta, kör igenom en rondell med antingen 2:ans eller 3:ans växel och gasar på vid utfart = bilen "sväljer så den motorbromsar" och sen drar iväg normalt igen. Händer när man ligger på 1ans växel och kör sakta också.

Scenario 3: Rycker en till flera gånger under jämn körning från 50 - 80kmh, och det händer varje gång jag kör flera gånger om. Har hänt samma sak vid 110-120kmh men bara någon enstaka gång.

Häromdagen blev den svårstartad i ett par dagar och sedan började motorelektroniklampan att lysa.

Den dricker olja, men ryker inget ovanligt. Varit servad flera gånger pga detta men problemet har bara försvunnit i ett antal dagar. Bilen har gått runt 18.300 mil och kamremmen byttes vid 18.000 och då byttes tändstiften också.

Innan att ha felsökt eller lämnat in bilen ytterligare en gång så tror jag att det kan vara tändkassetten, egr ventilen eller luftmassemätaren som spökar? Vill inte lägga flera tusen kronor till på att lösa ett problem som egentligen aldrig blir löst.. Och ingen verkstad har kunnat åtgärda problemet heller verkar det som..

Har ni någon erfarenhet om detta? smile
Senast redigerat av Andrezz (28 december 2015)

Sök