Bilen ska upp i fronten. Utan att hjulen ska flyga upp i luften. Därav vill man ha lång fjädringsväg lika så långt arbetsområde för dämpare. Men för långt är inte bra då du ändrar hjulinställning vid för långt/högt vilket kan bli väldigt jobbigt. Bump steer m.m
Trådskaparen sökte ett billigt tips för att få bilen bra inom dragracing. Mitt billigaste tips är då mjuka fjädrar och dämpare fram så man kan få karossen att åka upp i fronten och därmed flytta trycket mot asfalten på bakaxeln
Väldigt svårt att förklara simpelt. Detta är ett väldigt svårt ämne och man kan skriva flera kapitel om bara fjädrar och dämpare
Bilen ska vara hård i fjädringen bak men absolut inte helt stum. Men karossen ska trycka ner bakaxeln mot marken
Har du för mjuka dämpare blir bilen ostabil, gungar/studsar. Därför behöver man igentligen stötdämpare som är tillverkade för dragracing, men det springer fort iväg med pengar och man ska ha enorm kunskap.
Det ska lira ihop om man vill vara perfekt så ska allt vägas och räknas på med exakt inpressning på varje fjäder och dämpare. Men för att hålla det enkelt och billigt så testar man sig fram med fjädrar och dämpare.
Själv kör jag lite emot min förklaring övan med lång fjädring fram.
Jag kör Bilstein sprint dämpare och hårda fjädrar på min 940. Ändå sätter jag 60 foot på 1.6-1.7sek. Men hade blivit betydligt bättre med fjädrar som svarat rätt mot mina däck och effekt/vikt. Men nu kör jag mycket gata och lek/drifting, där vill jag ha en stabil bil och rätt tryck på framhjulen också.
Fjädrarna ska vara långa och mjuka. Dämpare ska skjuta ut men ändå vara stabila så bilen inte börjar studsa.
Blev mycket text men hopps det blev ett bra svar.