3628
Sök

Byta till t3/t4 tubo på en 945, hjälp.

110 Inlägg
8 januari 2016
Trådstartare
#1
Tjena!

Har aldrig ens skruvat dän en turbo innan, och ska nu ge mig in på att byta till t3/t4 turbo på min
Volvo 945. Har hört att man får kapa oljeretur och oljetillförsel och lägga slang, men att de i övrigt
ska passa rakt på. Men har inte riktigt förstått hur man ska göra.. Så om någon här har bytt till t3/t4
på en 7/940 så berätta gärna hur ni gjort smile

Mvh!

5 686 Inlägg
8 januari 2016
#2
Du behöver ju minst större spridare, större lmm och chip också om du inte vill rasa motorn.


110 Inlägg
8 januari 2016
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Du behöver ju minst större spridare, större lmm och chip också om du inte vill rasa motorn.

Bilen är redan vikinga chipad (bränsle + tänding) och så har jag 330cc spridare, alu intercooler osv. Ska ladda 1 bar tänkte jag. Men undrar mest vad jag bör göra för att få dit turbon?

5 686 Inlägg
8 januari 2016
#4
Vikingchip räcker inte för T3/T4, det är ju bara optimeringschip för originalgrejjer upp till 1bar.

Större turbo = mer luft vid samma tryck = mer bränsle behövs.


15 Inlägg
8 januari 2016
#5
Bara 330cc ? skaffa lite större eller röda saab spridare (431or )

är väl bara o väl en turbo som passar bolt on istället smile som en ny tex

110 Inlägg
8 januari 2016
Trådstartare
#6
Dzl skrev:
Bara 330cc ? skaffa lite större eller röda saab spridare (431or )

är väl bara o väl en turbo som passar bolt on istället smile som en ny tex

Det är Saabs röda spridare som jag har, trodde de låg på 330cc ^^
Nee redan köpt t3/t4

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 januari 2016
#7
Det är skillnad på teori och praktik i ett sådant fall som detta.

En helt standard b230ft/fk går utmärkt att bara ställa upp laddtrycket till strax under 1 bar. Helt utan modifieringar. Men detta är inte optimalt.

Men har ju chippat så är inte 1 bar några problem. Ta bort ditt gamla agg och skruva dit ditt nya. Är det några oklarheter så ställ en specifik fråga om det. Man behöver inte en "steg för steg guide" så fort man ska göra något mer avancerat än att byta hjul. Lycka till

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

177 Inlägg
8 januari 2016
#8
Hej!
Du behöver dessutom ( om du använder orginal grenrör) fräsa ner/av den s.k "labyrintätningen", så att det blir plant på anläggningsytan. Sen som du nämnde så får du hitta på någon fiffig lösning på oljereturen ner i blocket smile
Sen är det ju endast olja turbon behöver, så du kan lämpligtvis byta till de vanliga "GL-kylslangarna". För det sticker ju av en slang till turbon orginal smile


Sök