3772
Sök

Lämplig ungdomsbil med rimlig försäkringspremie

österbybruk
267 Inlägg
16 januari 2016
Trådstartare
hej, jag hjälper min lillebror att leta bil nu när han fyllt 18, han går transportgymnasium och kommer att ta bkort ganska snart.
budgeten är 10-25 tusen.
letar efter en bil som inte kostar massor att försäkra... vet av egen erfarenhet att vissa bilar är skitdyra att försäkra för personer under 25... 6000 om åren och mer för trafikförsäkring anser jag vara dyrt. dom bilar jag har haft som varit så dyra är volvo 244 gl automat, ford mondeo 2.0, nissan primera diesel.
bilar med rimlig premie under 4000 om år i trafik för förare under 25, alla veteranbilar...peugeot 205 d. colt 1.6 95', ford orion...

övrig ska bilen vara relativt bränslesnål och inte för hög skatt så volvo 940 och golf diesel går bort...
även kvalite är viktigt då han inte mekar så bra... så fiat, renault, VAG och liknande är ointressant. av egen erfarenhet (haft 42 bilar sen 2005) så är japsarna bäst om man lagar rost i tid. saab och opel är inte felfria men håller ihop bättre är vw... eller så har jag och alla runt mig fått tag på måndags ex.

har blockat lite och hittat vettiga bilar som bmw 316/318.honda civic 1.5 vtec. subaru impreza 2.0. mitsubishi lancer 1.6. toyota celica 1.6.

dessa bilar borde vara innom budget, kul att köra, inte gå sönder stup i kvarten, och dra under 0.8.
har dock inte kollat hur dyr försäkringen är. föräldrarna vill inte stå på hans bil då jag fick en bil vandaliserad och kvaddade en som jag "ägde" via dom...och jag vill inte stå på hans bil...
lillebror är nästan 2 meter lång så småbilar funkar oftast inte...

kom gärna med kommentarer om försäkringsbolag. jag har erfarenhet av att trygg hansa har ofta låg premie men hemskt dålig skadehantering.

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!

56 Inlägg
16 januari 2016
Rekomenderar varmt, kanske inte helt oväntat, nån lite äldre BMW smile Köpte min för 27 tusen, vilket är dyrt för en gammal e36 men vill man ha en i fint skick får man ju betala. Blev kär i motorljudet på vägen hem, det är fan beroende framkallande big_smile Motorväg/landsväg dricker den typ 0,8 - 0,9 om man kör lungt, inte dåligt för en 20 år gammal 6:a på 2,5 liter! Ändå har du ju som du säger 316/318 som du kan köra jävligt billigt med. Försäkringen är jag osäker på då min far betalar den, men rör sig inte om några större summor. Fördel är att den är relativt gammal = lättmekad om det går sönder. Bilen har helt enkelt något extra som ej kan jämföras med andra bilar från den tiden som typ volvo (90-tal). Men men det är en smaksak smile

Enda nackdelen ja kan komma på är att många ex är hårt körda av ungdomar/rallykalle samt rost. Ett tips är att kolla hur många ägare bilen haft innan du köper, jag gjorde misstaget att göra detta när jag kom hem. 26 ägare på 22 år är inte illa!

Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
16 januari 2016
Seat arosa..  ni kanske tycker jag är lustig att ge tips om en liten skitbil från spanien..
men ärligt så fungera dom överjävligt bra.. har ägt 3st

den jag åker nu har jag kört ungefär 5000mil   har bytt 2bromskivor+belägg och 4st lampor sen jag köpte bilen.
iövrigt har den bara gått och gått    gav förövrigt 1500kr för den smile
då var dock kopplingen rasad men kärringkörd så inte så konstigt

den är inte snabb=billig försäkring
den är lätt som en fjäder=billig skatt

men endå har den RIKTIGT rolig att köra.. 
den gör 175km/h på mätarn så man kan torska för fortkörning.
den svänger bra.. billiga delar

tex chassikitt gasdämpare+fjädrar=1200kr
bromskivor+belägg=560kr inkl frakt

lika lättmekat som en volvo

Kör fort så hinner inget hända...

59 Inlägg
16 januari 2016
En fin volvo 740 eller en 940 är det billigaste man kan ha

14 125 Inlägg
16 januari 2016
NR skrev:

hög bränslefrukning hög skatt och inte skitbillig försäkring..

ägde en 945:a från 93 i 2veckor och försäkringen var dubbelt så dyr som på min seat..
då har jag halv på seaten och trafik på volvon.

59 Inlägg
16 januari 2016
Hur kul är en seat
det är ju en skitbil
köp en FIN volvo det är billigast i längden
räkna lite på det
Senast redigerat av NR (16 januari 2016)

20 Inlägg
16 januari 2016
En Volvo s/v40 årsmodell 02 och uppåt är en bra förstabil. Gärna med 2,0t motorn på 163 hk. Går bra och går att köra snålt. Standard fel på dessa bilar är längsgående bromsrör som rostar, brustna fjädrar bak, kärvande bromsok bak och spruckna bromsslangar fram. Kan även ibland höras oljud från vvt-enheten, så kolla det noga vid ett ev köp. Samt att en del bilar tyvärr rostar. Utöver dessa fel är det en väldigt underskattad bil. Kan hitta en fin för 15-20 k

14 125 Inlägg
16 januari 2016
NR skrev:
Hur kul är en seat
det är ju en skitbil
köp en FIN volvo det är billigast i längden
räkna lite på det

du jag har kört volvo sen jag var 16bast.. jag har räknat på det..

förra arosan jag hade där jag gjorde kamremsbyte osv
så låg jag på exakt 10kr milen inkl allt detta var förvisso ett par år sen.

finns inte en chans att komma ner i dom pengarna med en volvo tyvärr.

och ja det är en liten skitbil.  men ingen som kört den har sagt att det känns som just vad det ser ut att vara..

dom mesta blir förvånnade direkt när dom hoppar in bakom ratten..  den är större än vad den ser ut.
den är snabbare än vad man tror.
och ägandekostnaderna är sjukt låga

alltså en perfekt ungdomsbil fram tills man krockar.. men enligt folksam är den säker i sin klass
dessutom så dör man antagligen smärtfritt om man krockar ;-)

har haft Seat arosor i 5år nu och kört lite över 10.000mil med dom  visst har det varit lite problem med förra arosan som var lite dryg men det var mest hjulager problem något som jag inte upplevt på min nuvarande 1år nyare bil.   men ett hjulager kosta 100kr eller nått sånt tog 15minuter att byta typ

den jag har nu pendlar jag 10mil om dagen med utan problem.
tanten hade den och pendlade med innan.
man ska inte kolla så jävla mycket på vad andra har man ska köpa en ekonomiskförsvarsbar bil
så man har råd att använda den.

5 119 Inlägg
16 januari 2016
Jag har en nissan Micra 01a som andra bil/pendlarbil.
Löjligt nöjd med den.
Jag betalar 192kr i helförakring. Haft den i 8 månader och endast kostat på en service.
Förvånande rolig att köra, går billigt trots motorväg till jobb. Drar ca 0.6 med vinterdäck och extraljus. Billig i skatt.
Man kan hitta fina exemplar för små pengar.
Tycker att man åker bra i den även om ljudnivån kan bli lite hög på grov asfallt.
Ett av mig rekommenderat köp.
Nackdelen är att dom kan ha problem med gasspjäll, kostar ca 2000kr på eBay.
Kamkedia. Bra i bland men skulle det bli fel på den kostar det pengar om man ej kan skruva. Fast då kan man köpa en ny bil för småpengar :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

österbybruk
267 Inlägg
16 januari 2016
Trådstartare
NR skrev:

inte att försäkra som ungdom.. och jag har inte lyckats köra några av mina 740 940 under en liter milen...
däremot är dom nästa gratis att hålla liv i.

österbybruk
267 Inlägg
16 januari 2016
Trådstartare
vet ej om 198cm 120kg homosapiens sapiens får platts i micra eller om det är värt att testa-arosa... han får inte platts i ferarri lill-testarossa..348tb 92'
hörde från en kompis igår att han betalar 3500kr om år i HELförsäkring på bmw 316 95'. men då är han 26..

10 163 Inlägg
16 januari 2016
moparfarmer skrev:
NR skrev:

inte att försäkra som ungdom.. och jag har inte lyckats köra några av mina 740 940 under en liter milen...
däremot är dom nästa gratis att hålla liv i.

Blir lite förvånad i din försäkringskostnad?

min 240 kostar mig 4500 kr om året i halv och har gjort sedan jag var 18år.

spelar ingen roll hur hårt jag kör får den aldrig över 1,2 och då är det ful gas konstant på breställ vintertid.

på långkörning har jag fått ner den i 0,82

och reparationer är ju inga hissnande kostnader beroende på hur petig man är med allt.

ska man ha billigare då är det småbilar man får leta efter.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Muttley
16 januari 2016
moparfarmer skrev:
vet ej om 198cm 120kg homosapiens sapiens får platts i micra eller om det är värt att testa-arosa... han får inte platts i ferarri lill-testarossa..348tb 92'
hörde från en kompis igår att han betalar 3500kr om år i HELförsäkring på bmw 316 95'. men då är han 26..

Jag är 185 och väger mer och får plats i en renault twizy.

Av de bilar du nämnde,  impreza, celica och en v tec så väljer ni bort skolådorna 740 och 940?

Kolla försäkringen på imprezan på en som precis tagit körkortet.

För att komma undan skitbilligt så är Toyota Aygo ett solklart val.  Liten, billig. Och duger gott och väl även till stora människor.

Och jag ifrågasätter med var ni kollar försäkringarna.  Jag försäkrade en volvo v40 2,0t för precis under 6000 med alla tänkbara tillval på helförsäkringen.
Senast redigerat av tkd_rille (16 januari 2016)

österbybruk
267 Inlägg
16 januari 2016
Trådstartare
Innan comprizer och insplanet kollade jag försäkring med länsförsäkringar, trygghansa och folksam.

Hjultomte
1 500 Inlägg
17 januari 2016
S13 Billiga i skatt o försäkring big_smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

1 192 Inlägg
17 januari 2016
Av någon anledning har Saab väldigt låga försäkringskostnader och är bra mycket roligare än en sketen 316/318. Jag halvförsäkrar min 9-3 för 5800kr/år men en äldre Saab och trafikförsäkring så är man en bit under 4000kr. Jag är under 25 och tittar då på Länsförsäkringar. Skatten ligger runt 2000kr och bränsleförbrukningen beror enormt på ditt körsätt men blandat går de att få ner i 0,85. Kolla på modeller innan 00 så får du en stabil och bra kärra!

Truck Drivers Move The Nation!
350 Inlägg
18 januari 2016
SAAB V4 såklart!! Billiga som fan i försäkring! Ingen skatt, soppasnåla, hållbara å bra framkomlighet!
Eller varför inte Ford Fiesta MK1??

----------------Våga Vägra Volvo----------------

österbybruk
267 Inlägg
18 januari 2016
Trådstartare
Vi har redan en gurksnopp med Vpulla. 75års 95b.
Lillebror vill ha något nytt... Men tanken var fin.
Margarin är inte smör och ford är inte bil...fiesta mk1 kan han ha som ryggsäck....

Sök