2604
Sök

Saab 9000 cse 2,3t 1996 - kylarvätska försvinner

7 Inlägg
20 januari 2016
Trådstartare
hej! har problem med min Saab 9000, kylarvätskan försvinner direkt. Ser inga läckage och det är alltid torrt under bilen. Måste i stort sett fylla på vätska varje dag då det hela tiden försvinner. fyllde i 9 liter (fullt) förra veckan men det försvann inom några dagar. hmm

Imorse fyllde jag i 1 liter och klarade mig precis till skolan och hem igen ( ca 26 km). När det är ont om kylarvätska slutar ju även värmen att fungera så det blir ju rätt kallt....Vad kan det vara för fel? det är som sagt torrt under bilen och har än så länge inte kunnat lokaliserat någon läcka.  hmm kan det vara nån packning eller oring?

Är det normalt att kylarvätskan direkt försvinner ner i slangarna från behållaren när man fyller på? skulle gissa på att det är för att det är så pass tomt på vätska. (?)

Ser det ut som glykol i oljan? https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp … e=56A1ADB6

Nybörjare på det här med bilar så lite tips skulle behövas roll

Tack på förhand / Daniel smile
Senast redigerat av Shnarkz (20 januari 2016)

1 966 Inlägg
20 januari 2016
1. Luktar det avgaser i expansionskärlet? Doppa ett finger, är det som en oljehinna?

2. Lyft av oljelocket. Ser det ut som en mocca och luktar lite sötsliskigt?

7 Inlägg
20 januari 2016
Trådstartare
Det var ingen oljehinna  i behållaren, bara vanlig fukt. Oljan ser exakt ut som på bilden jag länka, men tycker att det luktar som motorolja brukar göra, kanske lite mer åt bensinhållet? om jag nu inte inbillar mig. hmm såg nu att det är fuktigt under själva kylaren, kanske hål i den? får undersöka vidare...

Sök