3189
Sök

Förbrukning Saab 9-3

6 Inlägg
18 januari 2016
Trådstartare
#1
Hej!

Funderar på att byta ned mig från min BMW 1-serie 2010 till en Saab 9-3.
Tycker den drar för mycket för 116i, snittar 1,3l/mil.
9-3an verkar vara ett trevligt fordon, i alla fall mycket bil för pengarna.
Är ute efter en 05 uppåt som i alla fall är halvutrustad. Vilken motor vet jag inte, har ni några råd på motor/utrustning?
Hur mycket drar bilarna med de olika motorerna? På riktigt.
Jag kör mestadels stadskörning men är iväg på resor längre än 20 mil ca en gång i månaden.

Tacksam för svar.

1 192 Inlägg
18 januari 2016
#2
Bigceps skrev:
Hej!

Funderar på att byta ned mig från min BMW 1-serie 2010 till en Saab 9-3.
Tycker den drar för mycket för 116i, snittar 1,3l/mil.
9-3an verkar vara ett trevligt fordon, i alla fall mycket bil för pengarna.
Är ute efter en 05 uppåt som i alla fall är halvutrustad. Vilken motor vet jag inte, har ni några råd på motor/utrustning?
Hur mycket drar bilarna med de olika motorerna? På riktigt.
Jag kör mestadels stadskörning men är iväg på resor längre än 20 mil ca en gång i månaden.

Tacksam för svar.

Måste vara något fel på din BMW om den drar så mycket.

I vilket fall, kul att du funderar på en Saab! Helt rätt årsmodeller du kollar på. Jag skulle välja Vector som minst (för att få skinnsäten) men helst en Aero! De ligger väldigt bra i pris men räkna med att slänga på 10 000kr extra för att få tag i en fin Aero. Lyssnar du på mycket musik i bilen så kan du kolla efter baslåda i bagaget till vänster bakom en lucka. Finns det en sådan samt 6x9 högtalare i hatthyllan så är det största ljudpaketet och detta är verkligen att rekommendera.
Jag själv har mellansystemet vilket inte alls är dåligt men hade jag fått välja bil igen så hade jag haft högre krav.

Aero motorn på 210hk är väldigt trevlig och har en mer robust turbo samt hårdare dämpning än de övriga modellerna. Vector med 2.0t är fullt godkänd också och är löjligt lättrimmad om man har de ambitionerna.

Jag har ungefär samma körmönster som du och upplever min bil ha en ganska perfekt storlek. Jag är ofta tacksam för backsensorerna eftersom jag ofta får göra tighta fickparkeringar. Så det är ett plus om du hittar en med sensorer! Sedan går bilen ungefär en gång i månaden en sträcka på 45 mil. Då går den tyst och fint, det enda som hörs är väl däckljudet. Kör jag en sträcka på 90-100km/h så ligger den och drar 0,65 ungefär. I stad på vintern drar den över litern men i varmare väder går den faktiskt att köra, i ren stadstrafik, under litern. Blandat ligger den ganska exakt på 0,8l/mil.


Vanliga fel på denna modellen är fjädrar fram. På min är fjädrarna bytta en gång. Sedan ska du ta en titt under bilen och leta efter läckage. Känn på slangar under huven, allt ska vara torrt och fint. Leta noga efter rost speciellt vid skarvar i bakskärmarna.

Annars är det inga större problem med dessa gripar. Är väldigt nöjd med min, haft den i 11 månader smile
Senast redigerat av Cracksoup (18 januari 2016)


österbybruk
267 Inlägg
18 januari 2016
#3
Undvik 1,9tid... Fiatmotor befriad från hållbarhet... Bensinmotor med turbo ska det vara i en Saab, snåla,starka  och hållbara

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!

3 371 Inlägg
18 januari 2016
#4
Min 2.0t drar 0.93 blandad körning. Åker man mycket landsväg och motorväg så går den ner mycket.


1 966 Inlägg
19 januari 2016
#5
Oj, 1,3 l/mil för en 316i lät mycket. Jämför med siffror härifrån: http://www.fuelly.com/car/bmw/116i

Som bidrag till tråden i övrigt: farsan som kör mycket korta sträckor har en 9-5a 2.3t (170 hk) från millenieskiftet. Den snittar ca 0,8 l/mil enligt bilens system (inte fulltankmetoden) så man kan säkerligen lägga på en dl för att vara säker.

Här finns siffror på Saab 9-3: http://www.fuelly.com/car/saab/9-3
Senast redigerat av ehedman (19 januari 2016)

6 Inlägg
19 januari 2016
Trådstartare
#6
Tackar så hjärtligt för alla svar! Mycket hjälpsamma!
Ljudet är inte alls viktigt för mig, nu skadar det inte ifall det sitter ett par schyssta högtalare i bilen men det är längst ned på priolistan;
- Driftkostnader/hållbarhet
- Komfort
- Utrustning
- Prestanda
- Ljud

När kom facelift på interiören? 07?

346 Inlägg
19 januari 2016
#7
Har haft en 9-5, kombi visserligen ett större fordon men den gick inte att få under 1liter

398 Inlägg
19 januari 2016
#8
Bigceps skrev:
Tackar så hjärtligt för alla svar! Mycket hjälpsamma!
Ljudet är inte alls viktigt för mig, nu skadar det inte ifall det sitter ett par schyssta högtalare i bilen men det är längst ned på priolistan;
- Driftkostnader/hållbarhet
- Komfort
- Utrustning
- Prestanda
- Ljud

När kom facelift på interiören? 07?

07 kom facelift på interiören, 08 på exteriören. Rätt stor skillnad på båda två, så det är något att fundera på vilken sida av årtalen du helst vill vara.

6 Inlägg
20 januari 2016
Trådstartare
#9
-08 ser snäppet snyggare ut tycker jag. Får nog bli en därifrån uppåt.
Vad betalar ni i skatt/försäkring?

moparfarmer säger uppe i tråden att jag ska undvika 1,9tid, hur är det med 1,8-motorn?
Automatlådan, hur är den på -08 uppåt?

3 371 Inlägg
20 januari 2016
#10
Min saab 2.0t med 175 hk drar 0.93. Med automat blandat lika mycket stads som landsväg. Försäkring ligger 480kr helförsäkring/ mån o jag är 23.

Skatten ligger precis på 3000kr. Min har gamla fronten men intriören detsamma.  Håller med om nya fronten ser bättre ut. Men allt går att piffa upp.


6 Inlägg
20 januari 2016
Trådstartare
#11
Schysst fälgar Low. Är de orginal?
Tilläggas skall är att jag bara är ute efter en sedan, kanske drar ned förbrukningssiffran med en milliliter eller två? wink

3 371 Inlägg
20 januari 2016
#12
Bigceps skrev:
Schysst fälgar Low. Är de orginal?
Tilläggas skall är att jag bara är ute efter en sedan, kanske drar ned förbrukningssiffran med en milliliter eller två? wink

Jovisst saabs org 17". Inte så dumma för att vara orginal.

Blir nog inte skillnad. O du får mer plats :-)


398 Inlägg
21 januari 2016
#13
Bigceps skrev:
-08 ser snäppet snyggare ut tycker jag. Får nog bli en därifrån uppåt.
Vad betalar ni i skatt/försäkring?

moparfarmer säger uppe i tråden att jag ska undvika 1,9tid, hur är det med 1,8-motorn?
Automatlådan, hur är den på -08 uppåt?

Jag håller helt med. -08 har ju också indirekt hållt sig modernare iom att det inte kommit eller kommer att komma ut någon efterföljare (nåja, en liten facelift fick man 2011 eller något sånt).

Skatten skiljer rätt mycket mellan motorer. Min 2.0t Biopower betalar jag 1200 i skatt för eller något sånt, give or take en femtiolapp. 1.8t Biopower är snarlik. Köper du en bil efter 08 tror jag knappt det finns utan biopower, men de rena bensinarna har runt dubbelt så mycket i skatt. Hur det kommer ändras i framtiden nu när igen kör på etanol längre kan man bara spekulera i. Försäkringen skiljer så mycket beroende på vem du är, så tipset är att kolla ett regnr på blocket och knappa in med ditt personnummer på tex länsförsäkringars hemsida.

Angående motorer. Dieseln finns vad jag vet bara som 1.9, och det är som sagt en Fiat motor med kamrem. 1.8t och 2.0t är exakt samma motor men olika trimningsgrad, kamkedja för övrigt. Tänker du ändå chippa den kan du alltså med fördel köpa en 1.8t. Övrig skillnad är att 1.8t saknar laddtrycksmätare, rent kosmetiskt men viktigt för vissa. 2.8t var en oerhört törstig v6a (tom jänkarna klagade) så den nämner vi inte ens. Ser du en 1.8i (utan turbo) så spring, är mitt tips. Men de är ovanliga.

Tomatlådan har jag ingen erfarenhet av, men den är rätt törstig vad jag hört. Det lyser också igenom på officiella siffrorna. Inget sånt fall där tomat är snålare än manuell alltså.

804 Inlägg
26 januari 2016
#14
AX3L skrev:
2.8t var en oerhört törstig v6a (tom jänkarna klagade) så den nämner vi inte ens.

Min 2,8T med steg 1 snittade förra tankningen på 0,827l/mil, med över 27000mil på mätaren. roll

182 Inlägg
26 januari 2016
#15
Jag har en Saab 9-3 1.9 TTiD, Diesel, den drar 0.57l/milen smile


398 Inlägg
26 januari 2016
#16
beta skrev:
AX3L skrev:
2.8t var en oerhört törstig v6a (tom jänkarna klagade) så den nämner vi inte ens.

Min 2,8T med steg 1 snittade förra tankningen på 0,827l/mil, med över 27000mil på mätaren. roll

Grattis, den hör helt klart till undantaget i så fall.


Sök