3318
Sök

Bygge av fuelrail, hur gör man bäst?

turboabstinens
442 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
#1
Tjena!
Har funderar på det här ett tag hur en fuelrail ser ut inuti, om det är några speciella faktorer att räkna in när man ska bygga en och generella storlekar?

är det verkligen så enkelt som ett rör/fyrkantsprofil med hål för varje spridare och två anslutningar?

http://www.garaget.org/gallery/archive/52396/225735_9tee4s.jpg
fuelrail

MVH Patrik

Bättrade på din rubrik.
Läs: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=18176
mvh jonTe/moderator

ocertifierad klåpmekare

1 072 Inlägg
7 januari 2008
#2
Finns flera varianter men den funkar fint. Vissa har matningar från båda håll beroende på antal cylindrar och retur i mitten av railen.


turboabstinens
442 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
#3
Finns det några fördelar resp. nackdelar med dom olika konstruktionerna?

ocertifierad klåpmekare

1 072 Inlägg
7 januari 2008
#4
Som i ditt fall som du ritat upp är fördelen att ha matnigar från båda just för att railen är till en sexa. Men enligt många krävs det mycket effekt för att utnyttja konstruktionen helt. Men en 4á räcker en matning från ett håll långt just för att stäckan är kortare.. Sista spridaren får mindre flöde om sträckan är för lång och man har mycket effekt.. Men du behöver en retur i mitten.. Sen ska du ha pump & filter till btr och retur med backventil till tanken.
Senast redigerat av sik (7 januari 2008)


turboabstinens
442 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
#5
Hur ska man lösa retur i mitten då? Bara en anslutning där också eller ska der vara typ, flödesanpassat lite grann? Kanske räcker med trycket i systemet för att det ska flöda ut duktigt ändå.

Ska man ha pump och filter EFTER BTR? Eller är det jag som läser ditt inlägg lite fel kanske, låter inte så smart ju..

Pump > Filter > fuelrail > BTR > backventil > tank

Så är det väl?
Sen när vi ändå pratar bränslesystem, varför duger det inte med en pump i ett system? Sett flera som kör med pump i tanken, utanför, både och, två externa osv.. Vad blir skillnaden?

ocertifierad klåpmekare

1 072 Inlägg
8 januari 2008
#6
Vanligt vis har man en förpump i tanken Ex Walbro/255 till en extra bränsletank (catch tex 25l) Där ifrån har man en extra pump(pumpar) som ser till att man alltid har rätt tryck i ledningarna, efter pump ska filtret sitta och sedan BTR som går till fuelrailen.. Men BTR ställer du in önskad matning till spridarna. Och sen har du returen med backventil så att det alltid finns besnin i ledningen tillbaka. Annars måste den pumpa upp tryck i hela systemet..
Man kan normalt använda enbart en pump dvs den i tanken till en värre dito. Men även den behöver kompletteras vid extrema effektuttag.


turboabstinens
442 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
#7
Tack så hemskt mycket för lite lärdom. Har trott att BTR ska sitta efter fuelrailen, men när jag väl tänker efter så förstår jag varför den ska sitta innan.

Blir det altså två returer eller tänker jag fel igen? En från BTR retur och en från fuelrailreturen, så drar man ihop dom till 1 slang med backventil innan tanken?

ocertifierad klåpmekare

2 014 Inlägg
8 januari 2008
#8
Har då fasen fått lära mig att BTR ska sitta efter FR... Hmm...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

1 059 Inlägg
8 januari 2008
#9
ja den ska sitta efter railen o ang matning från 2 håll har man oftast det för o fastställa bränsletryck vid häftiga g-krafter både vid acc,broms o svängar.Catchtanken räcker om den är 2 l o returen ska ledas in i den igen.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

2 014 Inlägg
8 januari 2008
#10
Matning från 2 håll är väl också till för att säkerställa att ingen av cylindrarna går snålt och spikar på grund av det.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

1 059 Inlägg
8 januari 2008
#11
japp har du 3 bar eller mer i tryck från 2 håll e det ingen risk att det går snålt.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

1 072 Inlägg
8 januari 2008
#12
Vadå? Har jag skrivit luddigt?? Måste naturligt vis sitta efter för att bibehålla trycket..


allt i allo
40 Inlägg
27 mars 2009
#13
som jag har lärt så är det så här att först har du en förpump i tanken den ser ju till så att din huvudpump/högtryckspump får bränsle.Efter som den har dålig sug kapasitet.orkar inte suga upp sopan själv i från tanken. det var en anledning den andra är att du ska minska risken att huvudpumpen suger luft.Risk för spikning. inuti alla tankar har du som en catch tank. "reserven" brukar sitta en skilje väg inne i tanken. i huvud pumpen sitter backventilen så inte bränslet rinner tillbaka in i tanken eller tappar trycket då din motor skulle bli seg att få igång.sen har du då fuelrailen matar röret till spridarna. i slutet på den,beror ju på vart soppan kommer in så har du btr som styr dit bränsle tryck. vid tomgång behövs ju tex inte 3bar i bränsle tryck. men vid belastning så ökar ju bränsle trycket vart efter. detta styrs ju av vacum från motorn. ang dubbla pumpar så är det väl dels för att du ska ha en säkerhet att du inte tappar tryck under belastningen.vill man ju väldigt gärna slippa om motorn kostar 200000kr i bygg kostnad. och dels för att klara av att leverera bränsle till motorn. matning från två hål är ju som dom säger oxå en säkerhets åtgärd. för att minimera att ingen spridare blir utan bränsle. returen kan du ju sätta vart du vill igentligen huvudsaken är ju att btr sitter i mellan fuelrailen och röret för returen. men det viktigaste av allt är väl att själv vet hur många hk du vill plocka ut ur motorn. känns ju onödigt att bestycka allt för 1000hk när du plockar ut 200hk. Det är det jag vet. hoppas du blev lite klokare nu.

4 682 Inlägg
27 mars 2009
#14
finns ju även färdiga fuelrail-ämnen att köpas :
http://www.turbobanditen.se Pris: 100kr/dm
http://www.bjprace.se/ Pris: 70kr/dm
http://www.rossmachineracing.com/ Pris: 3ft = 91dm = 33$ Ca 270kr
http://www.summitracing.com Pris: Billigt

208 Inlägg
9 januari 2016
#15
Några uppdateringar man skall tänka på. Har ju kommit massa nya saker sedan sista inlägget som va för 6 år sedan.

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter

116 Inlägg
27 januari 2016
#16
Beräkning av tryckfall i rör vid laminär strömning är nog vägen att gå.

Rent generellt så är nog ett runt rör bäst med tanke på vätskans strömning. kika närmare på Hagen-Poiseuilles lag för beräkning av tryckfallet mellan första och sista spridaren.

Ur tillverkningssynpunkt så skulle jag nog tänka mig att ett fyrkantsämne är enklare att bearbeta med säte för spridare etc.

Även materialets råhet (skrovlig yta) måste tas med i beräkning, desto slätare desto bättre ur tryckfallssynpunkt.

Dock så tror jag att ovan nämnda detaljer inte har så stor betydelse då tillverkningstoleranser på exempelvis spridare, tryckregulator etc kommer att avvika mer med tanke på det korta avståndet, det höga trycket och bränslets obefintliga viskositet i sammanhanget.


Sök