manuelo skrev:
tjena! är i samma situation, va kom du fram till om man får fråga?
mvh Emanuel
Hej Emanuel!
Jag hade helt glömt bort att jag satt upp den här frågetråden, så jag har glömt att berätta hur jag gjorde...
Jag sökte ett tag efter e36 compactnav, de små för trumbroms. Men de är dyra nya (omkring 100 euro styck), och de privata försäljare som hade begagnat tog tid på sig. Istället hade jag turen att få tag på kompletta bärarmar för compact med skiva. Jag fick ok, skivor och nav och allt för 250 euro från en kvalitativ skrotarfirma. Och ja, de var bolt-on.
Jag tittade inte desto närmare på de olika bärarmarna och naven utan kastade bara på compact-grejorna, men de efterforskningar jag gjorde visade följade saker:
- Det är samma hjullager till e36 compact med trumma och e30 med trumma.
- Det är samma lager till e36 compact med skiva och e30 med skiva.
- E36 compact med trumma har exakt samma bärarmar som e30 med trumma.
- Compact med skiva påstås däremot ha bärarmar med mera inbyggd spårvidd. Bärarmarna ska alltså sticka ut lite längre. Ifall det är så, vilket jag faktiskt smått betvivlar, skulle alltså den ökade spårvidden kompenseras med nav med mindre offset. Som jag förstår det skulle man då med e36 compact skivnav på en e30 med bakvagn för skiva, kunna köra fälgar med mindre ET...
Som jag förstår detta så är det samma offset i e36 compactnaven för trumma, som det är i e30-naven för trumma, och att det därmed borde vara en direkt bolt-on där inget förutom bultmönstret ändras.
Troligen är detta bara en "okänd" lösning här på nätet eftersom det är så oattraktivt att köra med trumma.
Givetvis kan jag inte garantera att allt detta stämmer, men ditåt borde det vara!
Lycka till, hoppas du hittar en lösning som passar. Bara hör av dig om du undrar på något.
Mvh,
Mathias