3485
Sök

Accord -95 startar ej efter kamremsbyte *löst*

10 Inlägg
3 januari 2016
Trådstartare
Ännu en till tråd angående detta ämne. roll

Hej, köpte en accord -95 automatare, körd 237.000km. Och märkte efter ca en vecka att vattenpumpen läcker *suck* förövrigt väldigt fin bil för priset samt slitdelar i topp skick och nybesiktad.

Bilen startade lätt veckan som den blev kört. Förutom dagen då jag såg att den höll på att börja koka, så jag stannade bilen vid sidan av vägen i panik för att inte skada toppen. Efter lite mer vätska i kylaren så skulle jag köra hem den, men menade inte få den startad, ville inte tända.

Fören jag började riva ner motorn så mätte jag komppen med en biltemas, komppet visade ~12, ~12, ~12, ~10 bar, ettans cylinder var den med 10 bar. Så jag bestämde att inget blir gjort åt toppen. Märkte heller inget extra tryck eller bubblor i kylaren när jag luftade den.

Kamremmen blev märkt när jag böt, räknade tänderna och lade samma på nya remmen. Märkningarna kom såklart rätt på dreven, tänderna som räknades var mellan vevaxeln och kamaxeln.

Sen efter att jag fick allting ihop igen så har motorn aldring fått nån sårts tändning. Inte det minsta.

Videon demostrerar: https://www.youtube.com/watch?v=7QGp-Ab … e=youtu.be

Min första tanke var att nu är ventilerna förstörda, fastän jag drog runt motorn för hand några varv fören.
Prövade komppet i cylinder #1 med färkst laddat batteri så peakade den nu vid 12 bar.

Lade nya tändstift och prövade, men inget. 3 av 4 tändstift blir nedränkta i bensin. Stark vit/blå gnista fås från tändstift utanför motorn.

Kollade märkningarna igen på kamdrev samt svänghjul. Var SPOT-ON.

http://i.imgur.com/1KTgFOh.jpg

http://i.imgur.com/zEKqt8F.jpg

Efter detta kollade jag om det var några jordpunkter jag missat, fanns endast 2st som togs bort. På ventil kåpan och vid motorfästet. Bilen verkar inte ha någon vev- eller kamaxel sensor vid kamremmen som jag kunde ha glömt att sätta fast igen. Efter granskade detta, men finns inga sladdar som går genom plast kåpan.

Batteriet var urkopplat vid kamremsbytet samt bilen är utrustad med defa 500x alarm. Vilket fick oss att tro denna hade någon sorts startspärr, men inget ändrades med koderna för lamret blev inslagna.

Säkringarna för ECU blev granskade, samt att den stora bränsle relä och dom var ok. Reläet klickade 3 gånger som den ska vid start.

Nu tänkte jag att tändnings ögonblicken för fördelare hade ändrats, vilket skulle vara konstigt. Märkte upp dennes position och prövade vrida runt lite, utan någon sorts skillnad i start försöket. Dock kopplade jag ej ecu för detta som skall göras. Lade tillbaka fördelaren i märkta positionen.

Öppnade fördelaren och kollade rotorn, satt bra fast samt snurrade. Locket började klart se lite sliten ut.

Har kollat att tändkablarna sitter rätt flera gånger, och det gör dom.

Till sist så testade jag spruta startgas i insuget, full gas, med halvt dåligt batteri och troligtvis våta tändstift. Men fick ingen som helst reaktion av detta, inte ett enda puff. I detta läget sitter jag nu

Till nästa tänker jag kontrollera om gnistan faktist fås i motorn, skall gå och köpa mig en tändinställningslampa från biltema och testa. Då jag läste snabbt på nätet fast gnistan kommer utanför motorn, behöver det inte betyda att den gör det under komppression?

Ber nu efter hjälp från er experter, för jag börjar vara helt klart ut på tunn is nu. Detta är förövrigt min första kamremsbyte.
Senast redigerat av kettu92 (4 januari 2016)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
4 januari 2016
Att gissa sig till vad andra  vad andra missat är jättesvårt..
Luftintaget har du inte nämnt förutom att du sprutade startgas i insuget, men kom gasen fram till motorn ?
Om den är sur då ska man väl starta med bonnagas så den får lite syre..
Men, vad hände, gick kamremmen av och sen bytte du ?, mvh tommen

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

10 Inlägg
4 januari 2016
Trådstartare
*löst*

Fick pris på runt 500kr för ett nytt tändmodul och tändspole. Chansade lite blint på detta istället för biltemas verktyget. Böt dem i fördelaren och vipps startade bilen utan minsta tvekan.
Gissar lite på att någon av dom brann då vi testade kompressionen, hade dragit bort alla tändkablar.

Ändå lustit då man hade gnista i luften, men troligen för svag under kompression.

Förövrigt hade inte kamremmen gott av, vattenpumpen började läcka från lagret. Böt remmen på samma gång.

Kvarstår bara och se om bilen har börjat dricka vatten, ifall pakningen är dålig. Men såg inga symptomer på detta fören jag började skruva.
Senast redigerat av kettu92 (4 januari 2016)

2 845 Inlägg
4 januari 2016
kettu92 skrev:
*löst*

Fick pris på runt 500kr för ett nytt tändmodul och tändspole. Chansade lite blint på detta istället för biltemas verktyget. Böt dem i fördelaren och vipps startade bilen utan minsta tvekan.
Gissar lite på att någon av dom brann då vi testade kompressionen, hade dragit bort alla tändkablar.

Ändå lustit då man hade gnista i luften, men troligen för svag under kompression.

Förövrigt hade inte kamremmen gott av, vattenpumpen började läcka från lagret. Böt remmen på samma gång.

Kvarstår bara och se om bilen har börjat dricka vatten, ifall pakningen är dålig. Men såg inga symptomer på detta fören jag började skruva.

Heder till dig som berättade vad felet var, inte så vanligt faktiskt.

Trevlig fortsättning på nya året smile

10 Inlägg
18 februari 2016
Trådstartare
Update*

Verkade som toppen blev skev av värmen, för den slutade inte att dricka vätska.
De 2 första veckorna så tog bilen ca 1-2dl i veckan, gissade att det fanns luft i systemet. Men tredje veckan tömdes nästan hela expansions kärlet, vilket fick mig och ta beslutet att byta topplockspakningen. Då jag själv har tillgång att plana toppen gratis så blir kalaset inte så dyrt, så jag chansade här utan att egentligen testa.

Och här är resultatet.

http://i.imgur.com/82nOJLh.jpg

Den såg riktigt bra ut för sin mil och ålder.
Förutom mellan 2 och 3ans cylinder, nästan all tätning (svarta) är borta där mellan en kanal. Samt locket kastade 0.1mm på samma ställe.

http://i.imgur.com/8gLTUru.jpg

Ny vs gammal.

Detta är första gången jag byter kamrem samt packning på en motor, väldigt nöjd när bilen startade med det samma på första försöket när jag fick ihop allting. Som tur är hondas motorer rätt simpla och skruvar vänliga.

kanse vätskan börjar hållas i motorn småningom.
Senast redigerat av kettu92 (18 februari 2016)

Sök