Ännu en till tråd angående detta ämne.
Hej, köpte en accord -95 automatare, körd 237.000km. Och märkte efter ca en vecka att vattenpumpen läcker *suck* förövrigt väldigt fin bil för priset samt slitdelar i topp skick och nybesiktad.
Bilen startade lätt veckan som den blev kört. Förutom dagen då jag såg att den höll på att börja koka, så jag stannade bilen vid sidan av vägen i panik för att inte skada toppen. Efter lite mer vätska i kylaren så skulle jag köra hem den, men menade inte få den startad, ville inte tända.
Fören jag började riva ner motorn så mätte jag komppen med en biltemas, komppet visade ~12, ~12, ~12, ~10 bar, ettans cylinder var den med 10 bar. Så jag bestämde att inget blir gjort åt toppen. Märkte heller inget extra tryck eller bubblor i kylaren när jag luftade den.
Kamremmen blev märkt när jag böt, räknade tänderna och lade samma på nya remmen. Märkningarna kom såklart rätt på dreven, tänderna som räknades var mellan vevaxeln och kamaxeln.
Sen efter att jag fick allting ihop igen så har motorn aldring fått nån sårts tändning. Inte det minsta.
Videon demostrerar: https://www.youtube.com/watch?v=7QGp-Ab … e=youtu.be
Min första tanke var att nu är ventilerna förstörda, fastän jag drog runt motorn för hand några varv fören.
Prövade komppet i cylinder #1 med färkst laddat batteri så peakade den nu vid 12 bar.
Lade nya tändstift och prövade, men inget. 3 av 4 tändstift blir nedränkta i bensin. Stark vit/blå gnista fås från tändstift utanför motorn.
Kollade märkningarna igen på kamdrev samt svänghjul. Var SPOT-ON.
Efter detta kollade jag om det var några jordpunkter jag missat, fanns endast 2st som togs bort. På ventil kåpan och vid motorfästet. Bilen verkar inte ha någon vev- eller kamaxel sensor vid kamremmen som jag kunde ha glömt att sätta fast igen. Efter granskade detta, men finns inga sladdar som går genom plast kåpan.
Batteriet var urkopplat vid kamremsbytet samt bilen är utrustad med defa 500x alarm. Vilket fick oss att tro denna hade någon sorts startspärr, men inget ändrades med koderna för lamret blev inslagna.
Säkringarna för ECU blev granskade, samt att den stora bränsle relä och dom var ok. Reläet klickade 3 gånger som den ska vid start.
Nu tänkte jag att tändnings ögonblicken för fördelare hade ändrats, vilket skulle vara konstigt. Märkte upp dennes position och prövade vrida runt lite, utan någon sorts skillnad i start försöket. Dock kopplade jag ej ecu för detta som skall göras. Lade tillbaka fördelaren i märkta positionen.
Öppnade fördelaren och kollade rotorn, satt bra fast samt snurrade. Locket började klart se lite sliten ut.
Har kollat att tändkablarna sitter rätt flera gånger, och det gör dom.
Till sist så testade jag spruta startgas i insuget, full gas, med halvt dåligt batteri och troligtvis våta tändstift. Men fick ingen som helst reaktion av detta, inte ett enda puff. I detta läget sitter jag nu
Till nästa tänker jag kontrollera om gnistan faktist fås i motorn, skall gå och köpa mig en tändinställningslampa från biltema och testa. Då jag läste snabbt på nätet fast gnistan kommer utanför motorn, behöver det inte betyda att den gör det under komppression?
Ber nu efter hjälp från er experter, för jag börjar vara helt klart ut på tunn is nu. Detta är förövrigt min första kamremsbyte.
Hej, köpte en accord -95 automatare, körd 237.000km. Och märkte efter ca en vecka att vattenpumpen läcker *suck* förövrigt väldigt fin bil för priset samt slitdelar i topp skick och nybesiktad.
Bilen startade lätt veckan som den blev kört. Förutom dagen då jag såg att den höll på att börja koka, så jag stannade bilen vid sidan av vägen i panik för att inte skada toppen. Efter lite mer vätska i kylaren så skulle jag köra hem den, men menade inte få den startad, ville inte tända.
Fören jag började riva ner motorn så mätte jag komppen med en biltemas, komppet visade ~12, ~12, ~12, ~10 bar, ettans cylinder var den med 10 bar. Så jag bestämde att inget blir gjort åt toppen. Märkte heller inget extra tryck eller bubblor i kylaren när jag luftade den.
Kamremmen blev märkt när jag böt, räknade tänderna och lade samma på nya remmen. Märkningarna kom såklart rätt på dreven, tänderna som räknades var mellan vevaxeln och kamaxeln.
Sen efter att jag fick allting ihop igen så har motorn aldring fått nån sårts tändning. Inte det minsta.
Videon demostrerar: https://www.youtube.com/watch?v=7QGp-Ab … e=youtu.be
Min första tanke var att nu är ventilerna förstörda, fastän jag drog runt motorn för hand några varv fören.
Prövade komppet i cylinder #1 med färkst laddat batteri så peakade den nu vid 12 bar.
Lade nya tändstift och prövade, men inget. 3 av 4 tändstift blir nedränkta i bensin. Stark vit/blå gnista fås från tändstift utanför motorn.
Kollade märkningarna igen på kamdrev samt svänghjul. Var SPOT-ON.
Efter detta kollade jag om det var några jordpunkter jag missat, fanns endast 2st som togs bort. På ventil kåpan och vid motorfästet. Bilen verkar inte ha någon vev- eller kamaxel sensor vid kamremmen som jag kunde ha glömt att sätta fast igen. Efter granskade detta, men finns inga sladdar som går genom plast kåpan.
Batteriet var urkopplat vid kamremsbytet samt bilen är utrustad med defa 500x alarm. Vilket fick oss att tro denna hade någon sorts startspärr, men inget ändrades med koderna för lamret blev inslagna.
Säkringarna för ECU blev granskade, samt att den stora bränsle relä och dom var ok. Reläet klickade 3 gånger som den ska vid start.
Nu tänkte jag att tändnings ögonblicken för fördelare hade ändrats, vilket skulle vara konstigt. Märkte upp dennes position och prövade vrida runt lite, utan någon sorts skillnad i start försöket. Dock kopplade jag ej ecu för detta som skall göras. Lade tillbaka fördelaren i märkta positionen.
Öppnade fördelaren och kollade rotorn, satt bra fast samt snurrade. Locket började klart se lite sliten ut.
Har kollat att tändkablarna sitter rätt flera gånger, och det gör dom.
Till sist så testade jag spruta startgas i insuget, full gas, med halvt dåligt batteri och troligtvis våta tändstift. Men fick ingen som helst reaktion av detta, inte ett enda puff. I detta läget sitter jag nu
Till nästa tänker jag kontrollera om gnistan faktist fås i motorn, skall gå och köpa mig en tändinställningslampa från biltema och testa. Då jag läste snabbt på nätet fast gnistan kommer utanför motorn, behöver det inte betyda att den gör det under komppression?
Ber nu efter hjälp från er experter, för jag börjar vara helt klart ut på tunn is nu. Detta är förövrigt min första kamremsbyte.
Senast redigerat av kettu92 (4 januari 2016)
0
0
0
0