hozzter skrev:
Kabeln jag sätter från knappen till jord, spelar det någon roll vilken av kablarna jag tar den ? Vilken färg den är dvs.
Och jag behöver alltså inte koppla något till den svarta kabeln som kommer ifrån fläkten om jag kopplar på detta vis ?
Tack så mycket för hjälpen btw, uppskattas! Mvh
Den svarta kabeln på fläkten ska jordas i karossen eller på batteriets minuspol, den kabeln har inget med reläsatsen att göra.
Strömbrytaren kopplar du antingen på den Gröna eller Svarta kabeln på reläsatsen då de två kablarna är strömbrytar-kretsen.
Antingen Grön på batteriets pluspol och Svart till knappen och sedan från knappen till jord
ELLER
Svart på batteriets pluspol och Grön till knappen och sedan från knappen till jord.
Ett relä är egentligen bara en elektriskt styrd strömbrytare så det är en väldigt simpel konstruktion. Vet man bara vilken som är högeffekt-kretsen och strömbrytar-kretsen så går det i princip inte att koppla fel då reläet inte bryr sig åt vilket håll man kopplar.
Man kan koppla blå kabel till batteriet och röd kabel till fläkten, spelar ingen roll förutom att säkringen då hamnar på fel sida om relät.
Samma med grön och svart kabel, spelar ingen roll vilken du kopplar till jord bara den andra kabeln kopplas till plus.
Spelar heller egentligen ingen roll om du har den mekaniska strömbrytaren på plus eller minuskabeln till strömbrytarkretsen.
Däremot är det säkrast att styra relän med jord och därför rekommenderar jag det dom gånger det är möjligt.
Om jordkabeln till strömbrytaren går av så är det värsta som kan hända att relät aktiveras, har man kopplat plus till strömbrytaren utan säkring finns det risk att elda upp bilen om kabeln till strömbrytaren går av och kommer i kontakt med bilens plåt.