3113
Sök

Motorfläkt till bmw e36 funkar inte

16 Inlägg
20 mars 2016
Trådstartare
#1
Hej,idag när jag stod stilla med bilen igång så såg jag att motortempen gick upp o att motorfläkten fram inte fungerar. Sitter det nån säkring som man kan kolla om den gått till fläkten? Problemet är att jag inte har nån instruktionsbok och att säkringslockets insida där alla säkringar visas står på tyska. Nån som har en liknande modell som vet vilken det är eller vet vad det ska stå big_smile Det är en e36 98a 320

5 687 Inlägg
20 mars 2016
#2
Det är väl viscofläkt på motorn på dessa?

Elfläkten framför kylaren/kondensorn är bara till ACn vad jag förstått, dvs den fläkten går endast när ACn är igång.


16 Inlägg
20 mars 2016
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Det är väl viscofläkt på motorn på dessa?

Elfläkten framför kylaren/kondensorn är bara till ACn vad jag förstått, dvs den fläkten går endast när ACn är igång.

Är helt okunnig så har inte en aning men en sådan stor fläkt måste väl ändå gå till motorn. Vad kyler den annars?
Edit:Jo men är den viskofläkten bakom kylaren menar jag som inte snurrar big_smile
Senast redigerat av zilleosse (20 mars 2016)

5 687 Inlägg
20 mars 2016
#4
zilleosse skrev:
simlar skrev:
Det är väl viscofläkt på motorn på dessa?

Elfläkten framför kylaren/kondensorn är bara till ACn vad jag förstått, dvs den fläkten går endast när ACn är igång.

Är helt okunnig så har inte en aning men en sådan stor fläkt måste väl ändå gå till motorn. Vad kyler den annars?
Edit:Jo men är den viskofläkten bakom kylaren menar jag som inte snurrar big_smile

Ja då är förmodligen visco-kopplingen trasig. Om det nu inte är en magnetaktiverad koppling, men har för mig det är vanlig visco, min 318 hade då vanlig viscokoppling iaf.

Är det motstånd när du snurrar på fläkten för hand? (med motorn avstängd då såklart).
Ska vara lite motstånd i den hela tiden och desto varmare motorn blir desto mer motstånd blir det och fläkten snurrar då fortfare.


16 Inlägg
20 mars 2016
Trådstartare
#5
Viscokoppling är det något svårare ingrepp eller går det byta smärtfritt? Kan kolla upp det imon med motståndet smile

5 687 Inlägg
20 mars 2016
#6
zilleosse skrev:
Viscokoppling är det något svårare ingrepp eller går det byta smärtfritt? Kan kolla upp det imon med motståndet smile

Nä svårt är det inte, man måste bara se till att ha rätt verktyg.
Krävs en stor skiftnyckel/öppen ringnyckel till att skruva loss viscon från vattenpumpens remskiva, hör även för mig den är vänstergängad så du lossar den genom att dra åt höger.

Men kolla om det går några kablar till fläktkoppling, går det kablar till den så är det en magnetkoppling om inte så är det en visco.

En magnetkoppling ska snurra lätt tills det läggs på ström till den och då låser den ihop fläkten med remskivan.

En viscokoppling ska ha lite motstånd och detta ökar med motorn temperatur, detta för att det är någon slags olja i kopplingen som tjocknar när den blir varm (har för mig det var så den funkar, oljan reagerar med värmen på något sätt så den kopplar ihop viscon mer desto varmare den blir).



Sök