3500
Sök

Audi A3 -98 (Kallstart, acceleration)

4 Inlägg
13 februari 2016
Trådstartare
#1
Har sedan en längre tid haft problem med accelerationen. När jag t.ex. gasar på i tvåans växel så hänger motorn inte med. Känns nästan som att den "fryser till" och sedan börjar den hacka. Några gånger har det även hänt att  det smäller till nånstans i systemet.

Nu i vintras, när temperaturen gick ner så har det blivit svårt att starta igång den också. Ju lägre temperatur och ju längre bilen stått desto svårare att få igång den. Låter som att den har svårt att få i sig kall soppa. Den varvar på ca. 400-500 rpm, skakar och kämpar till den till slut hoppar upp till sitt normala varvtal.

Har idag spelat in hur starten ser ut: https://www.youtube.com/watch?v=6hmcbx8 … e=youtu.be

Någon som vet vad det kan va och vad man kan börja med att felsöka/byta?

493 Inlägg
13 februari 2016
#2
Vad e de för motor i bilen, diesel eller bensin?

Googlemaster

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
13 februari 2016
#3
I ditt fall tror jag det är tändrelaterat..
Alltså, tändstift ,kablar, tändspole, osv.. OM den nu har det dvs, man vet ju inte med moderna bilar längre..
Bara till att börja byta om du har gamla stift och kablar sparade, för det har jag, för man vet hur det kan bråka, och ska man handla nytt så blir det snabbt astronomiska siffror..
Senast redigerat av tommen1 (13 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

4 Inlägg
13 februari 2016
Trådstartare
#4
Det är bensinmotor i den, 1,6.

Tändstift bytte jag för ca. ett år sen, så det känns inte troligt att det är dom. Och när jag bytte tändstift så kände jag att bilen blev piggare och accelererade betydligt bättre, men det kanske inte är konstigt?!
Då kanske det blir att försöka med att byta kablar.

493 Inlägg
13 februari 2016
#5
Beroende på 1, 6l motor så har du stavtändspole eller så har du tänkablar. Spole e rätt vanligt. Du bör ha ett händelseminne på motorelen registrerat, kan du så läs av det först. Har du tändkablar så kan du testa med en vattenspruta och duscha kabel efter kabel och lyssna efter överslag vid motorgång alternativt mäta kabel efter felaktigt ohmvärde.

Googlemaster

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
13 februari 2016
#6
Lita INTE på något och ta INGET för givet bara för att det är sk nytt.
Byta ändå fast det verkar nytt, en i taget, sen vet du..
Det säljs förmycket undermåliga slit o slänggrejor numera..
Nästan som om det vore RH-garanti..
Senast redigerat av tommen1 (13 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

4 Inlägg
13 februari 2016
Trådstartare
#7
Okej, då vet jag iaf var jag ska börja! Får kolla minnet och sedan med olika tändkomponenter.

Tack för hjälpen!

493 Inlägg
14 februari 2016
#8
dsda skrev:
Okej, då vet jag iaf var jag ska börja! Får kolla minnet och sedan med olika tändkomponenter.

Tack för hjälpen!

Upp med de stiften som sitter i och se om dom är blöta eller så, ett tecken på dålig tändning.

Googlemaster

4 Inlägg
29 mars 2016
Trådstartare
#9
Tänkte bara uppdatera tråden med lösningen på problemet, kanske någon annan får nytta av det.
Jag bytte tändkablar och det löste problemet med accelerationen, den går som en klocka nu!
Problemet med starten har jag inte längre, men det beror nog på att temperaturen ute gick upp. Misstänker att det problemet kommer återkomma så fort det blir kallare ute. Men jag får väl ta tag i det då.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
29 mars 2016
#10
Det var kanon att du fick rätt på kärran!

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..


Sök