HalvardT skrev:
Jo, är väl lådras man börjar misstänka tyvärr... Visade inga felkoder i VCDS i alla fall.
VW bygger fina bilar, men kvalité, njae... Rasade lådor, kamkedjor och rost överallt efter 10k mil, ska det vara så?...
Men hur är det med goodwill på såna här saker annars, om det nu skulle vara rasad låda? Bara glömma eller är de beredda att stå för sina misstag? Alltid servad på auktoriserad VW verkstad sen ny.
Hej.
Jag har förbrukat 4st DSG 7 på jobbet men aldrig lyckats rasa en DSG6.
Våra bilar går hårt och dygnet runt.
Det ovan skribenter säger kan mycket väl stämma. Svänghjul eller mekatronikenheten KAN vara trasiga.
Men det behöver inte vara det.
Oljan i lådan byts normalt med 6000mils intervall så det borde vara dags för dig om du inte nyss gjort det.
En dsg-låda ska lära sig hur du kör är det tänkt. Kör du hårt så ställer lådan sig efter det. När du sedan börjar köra som folk så kan det ta en stund innan lådan har anpassat sig tillbaka. Det är väldigt irriterande om man kört mjukt ett bra tag och sen vill köra hårt för då upplevs lådan som seg.
Lådan kan efter hård körning som sagt bete sig lite märkligt innan den anpassat sig. Ryckningar m.m. är inte ovanligt då och speciellt inte ovanligt om du ligger på sportläget.
Jag säger inte att allt är som det ska, bara att lådan har sina egenheter för sig. Är lådan och oljan kall så kan den också bete sig lite ryckigt, för att sedan bli normal väl uppe i temp.
Vw är i mina ögon som vilken annan bil som helst. Jättebra så länge man sköter den. Tvätta bilen en gång i veckan noga vintertid så får du ingen rost (inte hänt mig på någon VAG-bil jag haft) och jag bor ändå på saltrik ort. Var noga i skarvar och hjulhus bara.
Longlife-service är inte heller att ta hand om sin bil. Ingen bil i världen mår bra av att åka med samma olja i 3000 mil. Så att "serva enligt bok" är som att be om problem. Jag byter var 1500 mil oavsett hur jag kört, för den hydrauliska kedjesträckaren slammar igen av gammal olja vilket leder till kedjeras. Inte bilens fel, servicens fel.