Igår när jag skulle starta bilen så gav den bara ifrån sig klickljud när jag vred om nyckeln. Ingen form av motorljud hördes (om nu inte klickljudet var från startmotorn). Försökte 3-4 gånger innan jag gav upp. Försökte idag igen 1 gång med samma resultat.
Med multimeter mätte jag batterispänningen till 10,5 volt när motorn var avstängd så antog nåt strulade med batteriet. Vid batteriets ena pol var där en jäkla massa vitt puler (typ en deciliter). När jag samtidigt vred om nyckeln gick spänningen ner till 6-7 volt (men eftersom motorn inte gick igång så stabiliserades det inte riktigt, så det var lite svårmätt).
Jag plockade loss batteriet och rengjorde polerna med stålborste, och kopplade det till en bilbatteriladdare. Jag laddade batteriet tills att spänningen var 12,76 volt. Tog runt 3-4 timmar. En halvtimma senare nu när jag kollar spänningen har den gått ner till 12.3 volt.
Jag har en "manuell" bilbatteriladdare som inte känner av när laddningen är klar och inte heller visar någon info hur mycket som är kvar, så jag mätte manuellt spänningen med 30 minuters mellanrum. Eftersom jag läst på diverse forum att fulladdat batteri ska vara 12,76 volt, så antog jag att jag skulle ladda tills multimetern visade det.
Jag har läst att man efter uppladdning ska vänta ett par timmar för att få en spänningsmätning som stämmer, eftersom spänningen minskar direkt efter uppladdning. Min fråga är därför: Innebär detta att när jag laddar batteriet borde jag ladda tills att spänningen är exempelvis 13,5 volt, och sedan vänta ett par timmar och låta den gå ner till 12,7?
Jag undrar också om det kan vara så att spänningen minskat från normala 12,7 till 10,5 eftersom jag gjorde runt ~5 misslyckade startförsök.