Tja! Sitter och letar efter några schyssta fälgar till min S80 -07 och snubbla då över en uppsättning Nitro Daytona 20tummare. Dock är jag väldigt grön när det kommer till bultcirkel hit och dit och undrar då därför om dessa skulle passa en S80. Kopierar in säljarens ord ifrån annonsen:
"20 TUMS KUMHO ECSTA SPT 245/35ZR20 95Y "rullat endast 1 säsong NITRO DAYTONA 5/114.3 ET 35 Dom satt på min volkswagen tiguan 2011 med navringar"
Du måste köpa omvandlingsspacers 5/108 -> 5/114,3 för att få rätt bultcirkel.
och då hamnar fälgarna ännu längre ut, orginal ET är 55 och dom fälgarna har ET35 så dom hamnar redan 20mm längre ut än orginal.
så mitt råd till ts är att leta vidare efter andra fälgar då det inte kommer att gå att få dit dom.
Jag ber om ursäkt, jag antog att du fattar att en stor (och bred) fälg kommer längre ut än original som ofta är 1 dm innanför skärmkanten. Beroende på fälgens bredd kan ET25/ET35 passa väldigt bra.
TS: Vad har du för fälg nu? Läs på insidan och ta gärna nån bild om du inte vet vad siffrorna betyder.
Du måste köpa omvandlingsspacers 5/108 -> 5/114,3 för att få rätt bultcirkel.
och då hamnar fälgarna ännu längre ut, orginal ET är 55 och dom fälgarna har ET35 så dom hamnar redan 20mm längre ut än orginal.
så mitt råd till ts är att leta vidare efter andra fälgar då det inte kommer att gå att få dit dom.
Jag ber om ursäkt, jag antog att du fattar att en stor (och bred) fälg kommer längre ut än original som ofta är 1 dm innanför skärmkanten. Beroende på fälgens bredd kan ET25/ET35 passa väldigt bra.
TS: Vad har du för fälg nu? Läs på insidan och ta gärna nån bild om du inte vet vad siffrorna betyder.
Et35 kommer sitta fint, et25 kommer nog bredda på gränsen till för mycket
men det blir ju inte ET35 iom att han måste ha spacers för att få rätt bultmönster, vet inte riktigt hur tjocka dom måste vara men kan tänka mig 15-20mm och då är man ju uppe på ET15-20
Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
men det blir ju inte ET35 iom att han måste ha spacers för att få rätt bultmönster, vet inte riktigt hur tjocka dom måste vara men kan tänka mig 15-20mm och då är man ju uppe på ET15-20
Och då kommer det skrapa överallt såfort det fjädrar, så det är ju inte att rekommendera
S80II (alltså -07 och framåt) har originalfälgar som har en offset på 55mm om fälgen är 8" bred. Om fälgen är 7" bred så är det 50mm på originalfälgarna. Att köra på 45mm offset på en 8" bred fälg är absolut inget problem, det är vad jag gör på sommaren. Att gå ner mot 35mm kan bli jobbigt med originalfjädring, kan tänka mig att det kan ta i bak när det fjädrar ordentligt. Finns många som kör med 35mm på S80II/V70II dock.
Bultcirkel ska du som sagt leta efter 5/108. Eftersom att bilen original har såpass hög offset så kommer det inte fungera med omvandlingsspacers. Fälgen kommer hamna för långt ut helt enkelt.
Navhål måste vara minst 63,4mm eftersom att det är vad du har på din bil. Det kan vara större dock, då får man köra med centreringsringar. Har aldrig sett en eftermarknadsfälg i 5/108 med mindre navhål än 63,4mm dock.
Et35 kommer sitta fint, et25 kommer nog bredda på gränsen till för mycket
men det blir ju inte ET35 iom att han måste ha spacers för att få rätt bultmönster, vet inte riktigt hur tjocka dom måste vara men kan tänka mig 15-20mm och då är man ju uppe på ET15-20
Tänkte mer generellt. Hålla på med spacers för att ändra bultmönster blir för tjockt. Då får man nog köra et 45-50.