3156
Sök

höja ladd 940

2 Inlägg
24 april 2016
Trådstartare
#1
Tjena Jag har en 940 ltt från 97 som jag vill skrämma upp litegrann, men hur mycket håller kopplingen för? Räcker det verkligen med att byta wastegateklocka som jag såg att nån skrev på VolvoOfSweden? eller måste jag köpa nåt chip? vad är det som skiljer B230FK och B230FT? är det inget mer än wastegateklockan? mvh
Senast redigerat av luukas1 (25 april 2016)

3 Inlägg
25 april 2016
#2
Så som jag har förstått det så finns det en "snålare" mapp på fk, men inget som jag vet om , bara rykten jag hört. Sen wg klockan kan du ju köpa från typ skroten från en gammal ft eller liknande, eller på kl om du vill ha ställbar. smile


Forummoderator
26 351 Inlägg
25 april 2016
#3
Jag antar att du inte sökte i forumet innan du startade tråden..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

17 Inlägg
25 april 2016
#4
Det ända som skiljer LTT / FTT är turbon (Justerbar wastgate på FTT).

Allt annat inklusive mappar är samma.

Volvo har på turbo + bilarna ett laddtryck på 0,8-0,9 med samma mappar.

Laddtrycket mäts genom att ligga på treans växel i 1500v/m och ge fullgas när varvtalet når 3500v/m så bromsar man samtidigt som man behåller fullgas och tittar på laddtrycket.

2 Inlägg
25 april 2016
Trådstartare
#5
tackar för infon, blir att åka till skroten imorgon och kolla efter en klocka från en b230FT smile gött att det bara var den som var skillnaden mellan fk och ft!

742 Inlägg
25 april 2016
#6
Ja eller tattarlösningen med brickor i fästskruvarna till wastegaten. Är ju betydligt billigare än en ny klocka och du får ju ungefär samma effekt


3 Inlägg
22 juni 2016
#7
Farrier skrev:
Det ända som skiljer LTT / FTT är turbon (Justerbar wastgate på FTT).

Allt annat inklusive mappar är samma.

Volvo har på turbo + bilarna ett laddtryck på 0,8-0,9 med samma mappar.

Laddtrycket mäts genom att ligga på treans växel i 1500v/m och ge fullgas när varvtalet når 3500v/m så bromsar man samtidigt som man behåller fullgas och tittar på laddtrycket.

wgn är ju inte justerbar på ftt? däremot laddar ftt ca 0,55bar? och ltt 0,3. jag vet inte om jag har fel wg isf men min är då inte justerbar tongue


242 Inlägg
23 juni 2016
#8
CappZz skrev:
Farrier skrev:
Det ända som skiljer LTT / FTT är turbon (Justerbar wastgate på FTT).

Allt annat inklusive mappar är samma.

Volvo har på turbo + bilarna ett laddtryck på 0,8-0,9 med samma mappar.

Laddtrycket mäts genom att ligga på treans växel i 1500v/m och ge fullgas när varvtalet når 3500v/m så bromsar man samtidigt som man behåller fullgas och tittar på laddtrycket.

wgn är ju inte justerbar på ftt? däremot laddar ftt ca 0,55bar? och ltt 0,3. jag vet inte om jag har fel wg isf men min är då inte justerbar tongue

Den är väl visst justerbar på ftt? smile Annars kan du väl köpa en justerbar wastegate på t.ex. kl-racing då dem har nya sådana. Original koppling ska väl börja slira redan vid 200hk vad jag hört. Beror väl säkert lite på hur sliten den är också.


Hobby Fotograf
650 Inlägg
23 juni 2016
#9
CappZz skrev:
Farrier skrev:
Det ända som skiljer LTT / FTT är turbon (Justerbar wastgate på FTT).

Allt annat inklusive mappar är samma.

Volvo har på turbo + bilarna ett laddtryck på 0,8-0,9 med samma mappar.

Laddtrycket mäts genom att ligga på treans växel i 1500v/m och ge fullgas när varvtalet når 3500v/m så bromsar man samtidigt som man behåller fullgas och tittar på laddtrycket.

wgn är ju inte justerbar på ftt? däremot laddar ftt ca 0,55bar? och ltt 0,3. jag vet inte om jag har fel wg isf men min är då inte justerbar tongue

Då kanske nån har bytt din? Kanske tidigare ägare eller nått..

Båda mina FTT har ställbara och har en FTT motor i garaget också som har ställbar WG smile



Sök