3721
Sök

Saab 9-5 aero extremeR 450hk dör vid 200kmh under race

37 Inlägg
26 juni 2016
Trådstartare
#1
Som rubrik så har jag en saab 9-5 aero som är byggd av nordic och som ska leverera 400hk på 98okt och 450 på etanol.
Till problemet.
Körde ett race idag mot en ganska fräsh volvo (ja jag vann)  Men vad tror ni händer.
Vid 200kmh så hoppar bilen till, tappar all kraft och check engine blinkar snabbt i typ 20 sekunder.
Testar flera gånger och ganska exakt vid 200kmh så hoppar bilen till, tappar effekt och check engine lyser.
Har inte hänt innan när jag varit över 200 eller vid någon annan hastighet heller oavsett körstil.

Hur som helst, förslag på vad det kan vara?

tacksam för svar för detta är fan odugligt, tänk om volvon hade fortsatt över 200 då hade jag förlorat.

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
26 juni 2016
#2
Läs ut ev felkoder, är nog det lättaste att börja med. smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

70 Inlägg
26 juni 2016
#3
Skickar du ett mail till Nordic, så kan nog dem svara på de! wink Även om de inte är mjukvaru fel . så är de duktiga på Saab.


Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
26 juni 2016
#4
Påminner om hur min gamla 9-5 (dock bara steg 1) betedde sig när tändstiften blev slitna, en service med nya stift så var allt ok igen.

- Time Attack -

3 120 Inlägg
26 juni 2016
#5
Har du bredbandslambda? om ja, kolla hur det ser ut med bränslet genom hela registret på tex 3ans växel


37 Inlägg
26 juni 2016
Trådstartare
#6
Update!

Köpte en OBD II adapter på kjell och company för 299kr och skaffade appen Torque Pro för 39kr och drog en repa upp till 220kmh och fick fram samma fel och tryckte igång felsök och fick fram felkod P1300 - powertrain.
Tydligen betyder P1300 olika beroende på bilmärke men saab fanns inte med i listan så kan någon hjälpa mig med vad P1300 betyder och vad som skall bytas?
Tycker att bilen inte laddar som han ska.  Tex stannade laddtrycket på 1bar idag på 3ans växel vid fullgas. har tidigare legat på 1.5bar.
4ans växel laddar normalt 1.6bar och 5ans 1.7bar.  varför det är olika vet jag ej..  kanske ska vara så?

Skriv om ni vill ha mer info om något.

3 173 Inlägg
26 juni 2016
#7
Söker du på koden. Så verkar de ha göra något med misständning och göra..så kika på stiften?



Sök