3447
Sök

Någon som köpt bil med skuld? Hur funkade det?

7 439 Inlägg
8 juli 2016
Trådstartare
En bil är till salu på Blocket, jag utelämnar regnr.
Den är såld på kredit av en bilfirma för ett år sedan.
Krediten är lämnad av ett känt kreditinstitut, till vilket flera bilfirmor vänder sig.
Enligt säljaren är krediten löst.
Men enligt Transportstyrelsen och Biluppgifter finns krediten kvar.
Inte heller kreditinstitutet kan se att lånet är löst.
Vid försäljning av den belånade bilen uppger kreditinstitutet att lånet följer hen som säljer bilen, trots att bilen är  säkerhet för lånet.
Kreditinstitutet säjer att jag inte behöver vara orolig för att behöva betala hens skuld eller hamna hos kronofogden om hen inte löser lånet.
På fråga till bilfirman som sålt bilen till hen samt till kreditinstitutet svävar man på målet om vad som händer om jag köper bilen och hen inte betalar på lånet eller löser lånet.

På vilket sätt bör säljaren kunna styrka att krediten/lånet är löst?

Känns lite osäkert att köpa bilen.

847 Inlägg
8 juli 2016
När lånet e löst skickas ett nytt regbevis till ägaren. Då kan det styrkas av ägaren.

95 Inlägg
8 juli 2016
Kvitto på lösen/slutbetalningen måste uppvisas.
Du kommer inte kunna registrera bilen på dig om det finns en kreditspärr, men betalar du bilen så kan du bli av med både bil å pengar.

Kan inte kvitto uppvisas så be att få lösa lånet själv på banken och betala mellanskillnaden till säljaren..

Konstigt att finansbolaget säger som dom gör...

Tänk va en svetsloppa kan ställa till det!!
Därför använder jag carbon & glasfiber.

Trucker
1 414 Inlägg
8 juli 2016
Finns fler bilar att köpa, verkar det lukta strul och problem, så gå vidare...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

Muttley
8 juli 2016
Bilen tillhör kreditgivaren om betalningar inte sköts.  Så om du tar över bilen och den har en skuld får du snällt betala eller lämna bilen.

7 439 Inlägg
9 juli 2016
Trådstartare
Jag överlät till en annan att köpa bilen/kreditrisken.

Sök