De allra flesta driftstörningar på automatväxellådor härrör från dålig service = frånvaro av olje- och filterbyten(samt på vissa äldre växellådor uteblivna bandjusteringar/-spänningar).
Har du kollat växellådsoljan?
Den ska vara vackert klarröd och inte lukta bränt.
När det gäller den defekta automallådeoljekylaren är det bara att krypa till korset och köpa en ny komplett dito.
Men, det är klart, om du inte buskör, inte kör sakta i ryckig stadstrafik eller drar släpvagn så går det alldeles utmärkt att köra utan ovan nämnda kylare.
Har förgående ägare gjort en "buskoppling" och anslutit de båda oljerören i serie utan kylare?
Beroende på hur händig du är kan du kanske själv koppla in en annan oljekylare.
Den som finns i Mazda 6 automat är trevlig i o m att den har ett behändigt format och inte är integrerad med vanliga kylaren.
Rören på den är 16 mm.
Men då bör du ha en välvillig plockskrot i närheten.
Mazda 6-oljekylaren är utmärkt till att kyla oljan till servostyrningar med om man kör offrod sakta i skogen.